شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام رحیم قربانی

حوزه/ معاون پژوهش جامعه المصطفی واحد تبریز و دبیر علمی همایش فقه گردشگری گفت: با وجود اینکه کشور تایلند بعنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری سکس مطرح است، ولی انجمن گردشگری حلال در جهت استفاده از ظرفیت اقتصادی بالای آن در این کشور فعال است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت‌الاسلام رحیم قربانی در نشست مطبوعاتی همایش بین‌المللی فقه گردشگری که عصر روز گذشته در جامعه المصطفی واحد تبریز برگزار شد، ضمن تقدیر از نهادها و مسئولین حامی همایش، اظهار داشت: این همایش در شش محور اصلی تعریف اجرایی شد.

وی افزود: ماهیت شناسی و مبانی فقه گردشگری، جایگاه گردشگری در آموزه‌های دینی، ابعاد و قلمرو فقه گردشگری در حوزه‌ها و انواع گردشگری، فقه گردشگری؛ شهر اسلامی و حقوق گردشگران، جایگاه گردشگری در نظام اداری حقوقی ایران و تبریز و الگوی شهر مطلوب اسلامی محورهای علمی این همایش هستند.

دبیر علمی همایش بین‌المللی فقه گردشگری با بیان اینکه شورای علمی همایش از ۱۵ نفر از استادان برجسته حوزه و دانشگاه کشور تشکیل شده است، گفت: بیش از ۵۰ داور حوزوی و دانشگاهی مقالات رسیده به همایش را بر اساس آیتم‌هایی که در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) است، مورد ارزیابی قرار داده و ارزشیابی کردند.

حجت‌الاسلام قربانی اضافه کرد: حدود ۲۵۰ مقاله از کشورهایی مثل آفریقای جنوبی، افغانستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، هندوستان، پاکستان و اقصی نقاط کشورمان به دبیرخانه همایش رسیده که حدود ۱۵۰ مقاله در داوری پذیرفته شده و از بین آنها، ۵۸ مقاله با کسب بالاترین امتیازات، به عنوان مقاله برگزیده انتخاب و در نهایت ۱۰ مقاله نیز ‌عنوان مقاله برتر را کسب کردند.

وی خاطرنشان کرد: ۴ کتاب از مجموعه آثار تحت عناوین چکیده مقالات، مجموعه مقالات پذیرش شده، مجموعه مقالات برگزیده و کتاب جستارهای قرآنی در گردشگری کار شده که در همایش رونمایی خواهد شد.

معاون پژوهش جامعه المصطفی واحد تبریز با تأکید بر اینکه همایش از سطح علمی بالایی برخوردار است، عنوان کرد: چندین طرح علمی در قالب همایش مورد بررسی قرار گرفت که یکی از این طرح‌ها در اجلاس افتتاحیه رونمایی خواهد شد. پرفسور محمد بطور از کشور مالزی، پرودکتر سید مهد عزیزالدین حسین از کشور هندوستان که متخصص حوزه گردشگری اسلامی است و دکتر همیرا زمانی فراهانی که از نفرات برتر مطالعات گردشگری حلال در دنیا است، سخنرانان شاخص روز افتتاحیه همایش هستند.

حجت‌الاسلام قربانی با اشاره به برگزاری کمیسیون‌های علمی و تخصصی همایش، اظهار داشت: یک کمیسیون تخصصی به زبان انگلیسی با موضوع بررسی چالش‌ها، ظرفیت‌ها و راهکارهای گردشگری حلال در کشورهای اسلامی برگزار می‌شود. همچنین از اساتید سطوح عالیه و درس خارج حوزه‌های علمیه برای حضور در همایش دعوت شده است که آیت‌الله علیدوست که در زمینه روش شناسی استنباط احکام فقه گردشگری مطالعه عمیق و کلاس درس دارد و شاگردانش جزو صاحبان آثار برگزیده هستند، یکی دیگر از سخنرانان اجلاسیه افتتاحیه علمی همایش هستند.

وی از ارائه آثار برگزیده همایش در قالب پنل‌های علمی و تخصصی خبر داد و افزود: در اجلاسیه اختتامیه بیانیه علمی همایش قرائت خواهد شد که حاوی جمع بندی نظرات و مطالب اساتید و محققان در این همایش خواهد بود و از برگزیدگان علمی همایش نیز تجلیل خواهد شد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی فقه گردشگری اضافه کرد: مقالات و آثار برگزیده این همایش، راهگشا و سرفصل‌های درسی دانشگاه‌ها در تمامی گرایش‌ها و رشته‌های حوزه گردشگری خواهد بود. حدود دو سوم مقالات از محققان خارج از کشور در پنج زبان فارسی، ترکی استانبولی، انگلیسی، آذری و اردو که به دبیرخانه واصل شده که تمامی مقالات در پنج زبان مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام قربانی در خصوص مفهوم گردشگری حلال، ابراز داشت: در دنیا حدود ۳۰ نوع گردشگری در فضای آکادمیک و صنفی فعال هستند که گردشگری جنگ، صلح، فرهنگی، سلامت، تاریخی، طبیعی بعنوان انواع گردشگری اسلامی و گردشگری ساحل، سکس، ترس، وحشت و ترس نیز از جمله‌های گردشگری‌های مطرح به عنوان حرام هستند و در این همایش در راستای بررسی ظرفیت‌ها، محدودیت‌ها و فرصت‌های کشورهای اسلامی در حوزه گردشگری حلال برگزار می‌شود.

وی فعالیت انجمن گردشگری در کشورهایی مثل تایلند را مورد اشاره قرار داد و افزود: با وجود اینکه کشور تایلند بعنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری سکس مطرح است، ولی انجمن گردشگری حلال در جهت استفاده از ظرفیت اقتصادی بالای آن در این کشور فعال است ولی در کشورهای اسلامی مثل عراق که بالاترین ظرفیت گردشگری اسلامی و مذهبی را داراست، انجمن گردشگری حلال وجود ندارد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی فقه گردشگری با بیان اینکه وظیفه بررسی علل ناکامی رویداد «تبریز۲۰۱۸» به عهده این همایش نیست، بیان داشت: جامعه‌المصطفی بعنوان یک نهاد علمی بین‌المللی به دنبال یک سری اهداف علمی است و هیچگاه به دنبال ایجاد چالش و حاشیه‌سازی نبوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha