شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ترکیه

حوزه/ نشستی با حضور دانشجویان و اساتید جوان دانشگاه های ترکیه به میزبانی حوزه علمیه اصفهان جهت آشنایی این گروه علمی با مباحث آموزشی حوزه علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، گروهی 15 نفره از دانشجویان و اساتید رشته های اسلامی چون فلسفه، تفسیر، اصول و حقوق دانشگاه های ترکیه که به اصفهان سفرکرده و در مدرسه علمیه تبلیغ بین الملل ناصریه اصفهان حضور پیدا کرده بودند، با معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان دیدار  و نشست علمی برگزار شد.

در این نشست علمی که با هدف آشنایی و دریافت پاسخ سوالات این گروه علمی درباره تشکیلات و مباحث تدریسی و تحصیلی در حوزه علمیه ایران برگزار شد، حجت الاسلام سید حسین مومنی  در ابتدا اظهار کرد: تریکه و ایران از ایام قدیم روابط بسیار خوب و قوی داشته اند.

وی با اشاره به روابط عمیق  فرهنگی مردم ایران و ترکیه عنوان کرد: جمعیت مسلمان در هر دو کشور و وجود کتابخانه های بزرگ دینی  و مساجد اعظم در ترکیه و شهرهای ایران گواه براین ادعا است و این امر نشان از همسویی این دو کشور نسبت به اسلام دارد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: درایران تشکیلات و نهادی تحت قالب آموزشی برای تربیت مبلغ  دینی با نام حوزه علمیه وجود دارد، در گذشته در طول تاریخ تمام علوم رایج جامعه در حوزه های علمیه تدریس می شد ولی با مرور زمان و پیشرفت و گسترش علوم فنی و مهندسی و طب ، حوزه های علمیه طبیعتا به سمت رسالت خاص خود یعنی تربیت طلاب اسلامی  و دینی حرکت کردند.

وی افزود: در حوزه علمیه رشته های مختلف اسلامی چون فقه واصول، فلسفه، تاریخ، تفسیر و رجال آموزش داده می شود ، همچنین آشنایی با اقوام و تاریخ ادیان توحیدی و آشنایی با فلسفه غرب از دیگر مباحثی است که در حوزه های علمیه به طلاب تدریس می شود.

حجت الاسلام مومنی اذعان کرد: طلاب دینی  و حوزوی ما با کشیش های مسیحی تفاوت چشمگیری دارند، طلاب دینی شیعه با مردم و در بین مردم زندگی می کنند  و تشکیل زندگی مشترک می دهند و هیچگاه منقطع از جامعه ودنیا نیستند.

وی توضیح داد: حداقل هر فردی برای رسیدن به علوم  حداقلی دینی باید 7 الی 8 سال در حوزه علمیه تحصیل کند  و چنانچه قصد نائل شدن به مراتب  بالاتر علمی را داشته باشد باید 10 الی 20 سال  در حوزه علمیه تلاش کند.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه با بیان اینکه در حوزه علمیه ایران و شیعه برای مطرح کردن نظرات و افکار واندیشه های دیگر  ادیان و گروه های  علمی هیچ محدودیت وممانعتی نیست تصریح  کرد: مباحث و نظرات عالمان دیگر ادیان آزادانه در حوزه علمیه مطرح شده و پیرامون انها بحث و تبادل نظر  و گفت وگوی علمی صورت می گیرد.

وی با تاکید براینکه گفت وگوی علمی تنها راهکار ممانعت از افراطی گری استعنوان داشت: وقتی مباحث این گروه ها در قبال مباحث متقن و صحیح شیعی مطرح شود، حقانیت  مباحث ومطالب شیعه به اثبات می رسد.

حجت الاسلام مومنی خاطرنشان کرد: آشنایی باواقعیت های جوامع از رسالت های طلاب دینی شیعه  است لذا نباید تحت تاثیر وضعیت های متاثر از سیاست های جوامع قرار گرفت.

درادامه جلسه برخی از دانشجویان و اساتید ترکیه ای حاضر در جلسه  سوالات خود را پیرامون حوزه علمیه  و مباحث تدریسی و تحصیلی طلاب پرسیدند که پاسخ های حجت الاسلام مومنی بدین شرح است.

وی بیان کرد: در حوزه علمیه حداقل به مدت سه سال  ادبیات عرب  به طلاب آموزش داده می شود، همچنین در طول تحصیل طلاب موظف هستند یکسری از آیات قران کریم  و جزءهایی را حفظ کنند ولی فضا در حوزه علمیه برای حفظ کل قران کریم برای طلاب علاقه مند فراهم شده است و امکاناتی دراین زمینه از جمله راه اندازی مدارس تخصصی حفظ قرارداده شده است.

حجت الاسلام مومنی یادآور شد: پذیرش در حوزه علمیه در چند مقطع صورت می گیرد که عمده آن برای نوجوانان 14 سال به بعد و یا جوانان از 18 سالگی دیپلم است.

وی افزود: حوزه های علمیه تشکیلات رسمی و اداری خاص خود را دارند ، رهبر معظم انقلاب  به صورت رسمی  در تشکیلات رسمی حوزه ها  حضور ندارند  مگر آنکه توصیه و سفارشی به حوزه های علمیه  داشته باشند.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: درس تفسیر قرآن جز دروس اصلی در حوزه های علمیه است  که تدریس می شود و طلاب با مباحث و کتب اهل سنت و شیعه آشنا می شوند .

وی تشریح کرد: شرایط برای تحصیل افراد خارجی علاقه مند به تحصیل علوم حوزوی  در حوزه های علمیه ایران فراهم شده است که تحت عنوان  نهاد جامعه المصطفی العالمیه  است که طلاب دانش پژوه ترکی هم زیاد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha