شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مراسم افتتاح موسسه بین المللی قرآنی آنلاین امام مبین در قم

حوزه/ استاد حوزه با بیان این که پایه های دین بدون امامت لرزان است گفت: امروزه وهابیت ، توحش و بی خدایی چهره واقعی خود را به جهان معرفی کرده است. تشیع نیز چهره نورانی خود را به نمایش گذاشته است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین گنجی در مراسم افتتاحیه موسسه بین‎المللی قرآنی آنلاین امام مبین که در بنیاد فرهنگی امامت در قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که هنوز سخنان درخوری  پیرامون معرفی کلام وحی ارائه نشده است گفت: متاسفانه مسیر آموزش به درستی طی نشده است و بیشترین تلاش آموزشی ما تقلید از افرادی است که قرآن را با آواز و صدای آهنگین می خوانند.

وی افزود: اگر با لحن‎های آوازین و بدون قرب الهی قرآن بخوانیم و از تدبر قرآن غفلت کنیم مشمول برخی از روایاتی می شویم که شنیدن آنها نیز دردناک است؛در روایت است که قاریان و حافظان به چند دسته تقسیم می شوند که نخستین آنها گروهی هستند که تنها تمرکز آنها روی وقف و ابتدا و نوع تلفظ حروف است.

استاد حوزه یادآورشد: خداوند متعال ما را به گوش دادن قرآن در حین آرامش و سکون قلب و روح فرا می خواند نه اینکه صرفا آیات به گوش ما بخورد؛ برخی از قرائت ها نیز همین گونه است.

این محقق با ذکر این مطلب که رحمانیت قرآن مشمول کسانی است که با گوش جان قرآن را گوش می دهند و می خوانند، اظهارکرد: تولی و تبری قرآنی نیز از نکاتی است که باید به نوجوانان و جوانان بیان کنیم؛ قرآن کریم کتاب بایدها و نبایدها است و نباید صرفا به مساله تولی توجه کرد و از تبری ها دوری کرد.

وی با ذکر این مطلب که این موسسه قرآنی باید امام مبین رادر آیینه قرآن معرفی کند، عنوان کرد: قرآن کریم بیش از 6400 آیه دارد که باید با استدلال و برهان به جهانیان معرفی شود؛ بیش از 2هزار آیه قرآن در باب اهل بیت(ع) است.

وی افزود: در روایات اهل بیت(ع) آمده است که ثلث قرآن در خصوص ما است و ثلث دوم نیز در خصوص دشمنان ما است؛ اگر تولی و تبری را به درستی آموزش دهیم قطعا مخاطبان این دو پیدا خواهند شد.

استاد حوزه با انتقاد از برخی از افراد که از واقعیت های قرآنی غافل مانده اند گفت: امروز در شرایطی هستیم که در امور فرهنگی به دنبال جذب حداکثری هستند ولی به بهانه همین جذب حداکثری احکام قرآنی را فاکتور می گیرند؛ نباید به آمارهای آنچنانی توجه کرد و از متن و محتوای دین تهی باشیم.

استاد حوزه یادآورشد: حلاوت کلمات و سخنان اهل بیت(ع) هر انسانی را شیفته و جذب می کند؛ اگر آیه تطهیر و مباهله وصدها آیه قرآنی دیگر را برای مردم بیان کنیم قطعا نقش مهمی در جذب جوانان کشورهای مختلف دارد؛ نکته دیگر آن است که این آیات در کتب اهل سنت نیز بیان شده است.

حجت‎الاسلام والمسلمین گنجی با اشاره به روایات قرآنی نیز گفت: مرحوم آیت الله هاشم بحرانی آیات تایید شده از سوی علمای عامه در وصف اهل بیت(ع) را آورده است و اگر کسی این آیات را بشنود به هدایت کامل می رسد زیرا امام علی(ع) به قرآن ناطق و صراط مستقیم و... وصف شده اند.

وی با ذکر این مطلب که تفسیر امام مبین در قرآن کریم به حضرت امیرالمومین(ع) باز می گردد، یادآورشد: معارف اهل بیت(ع) قابل رد نیست؛ آلوسی حدود 26 روایت در تفسیر روح المعانی در باب توسل میآورد و سعی میکند که آنها را زیر سوال ببرد که در نهایت اظهار عجز میکند.

حجت‎الاسلام والمسلمین گنجی گفت: امروزه جهان وهابیت و توحش و بی خدایی چهره واقعی خود را به جهان معرفی کرده است؛ جهان تشیع نیز چهره واقعی خود را نشان داده است که چه چهره نورانی است؛ آیت الله العظمی بها الدینی بیان کردند که در آخرالزمان شیعه جهانی می شود و خوشبختانه دنیا این حرکت را آغاز کرده است.

استاد حوزه با اشاره به خطبه های نهج البلاغه در خصوص جایگاه اهل بیت(ع) یادآورشد: اسلام منهای امامت لرزان است و نمی تواند روی پای خود بایستد؛ اخلاق و احکام و اعتقادات به گرد اهل بیت(ع) می‎گردند زیرا اهل بیت(ع) قطب قرآن و قطب دین هستند.

وی گفت: قرائت و تجوید صحیح قرآن درست است و ایرادی ندارد ولی آنچه که باید دقت کرد، اتصال فرهنگ اهل بیتی(ع) با قرآن است ؛اگر جایگاه اهل بیت(ع) را بیان کردیم قطعا نور حقیقی قرآن نیز بر دل ما می نشیند.

وی تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که اصل آموزش قرآن توسط امام زمان(عج) انجام می شود و ایشان در عصر ظهور جوانان را از قم به سمت کوفه اعزام می کنند تا به جوانان کوفه آموزش قرآن بدهند.

وی در پایان گفت: این آموزش، آموزش لغات و الفاظ نیست بلکه مکتب اهل بیت(ع) و مکتب قم است؛ یعنی این آموزش با تفسیر ولایی مکتب شیعه، انجام می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha