شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ابراهیمی‌ترکمان

حوزه/ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با ابوالفضل قارایف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان گفت: هفته‌های فرهنگی موجب افزایش تعاملات و تبادلات بین ملت‌ها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ظهر امروز در جریان سفر خود به باکو با ابوالفضل قارایف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان دیدار و در خصوص ظرفیت‌ها و لزوم توسعه همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این نشست ابراهیمی‌ترکمان، به وجود اشتراکات بسیار فراوان تاریخی و فرهنگی اشاره و فرهنگ را مهمترین عامل نزدیکی بین ملت‌ها دانست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از قبیل برگزاری هفته‌های فرهنگی ایران، هفته‌های فیلم ایران، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری و گسترش زبان و ادبیات فارسی در اقصی نقاط دنیا اشاره کرد.

وی ضمن اشاره به برگزاری موفق هفته‌های فرهنگی سال‌های گذشته در دو کشور، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری هفته فرهنگی امسال جمهوری آذربایجان در ایران خبر داد و افزود: برگزاری هفته‌های فرهنگی موجب افزایش تعاملات و تبادلات می‌شود که نتیجه آن نیز دوستی دو ملت را بیش از پیش عمیق‌تر می‌کند و همچنین ارتقاء سطح مناسبات فرهنگی، تسهیل کننده مناسبات سیاسی بین کشورها نیز می‌شود.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به درد مشترک امروز جهان اسلام یعنی افراط گرایی و فعالیت‌های گروه‌های تکفیری، به لزوم تلاش هر چه بیشتر دولت‌ها برای آشنایی جوانان با فرهنگ اصیل خود تأکید کرد.

وی در ادامه با تأکید بر پتانسیل و توانمندی‌های فرهنگی دو کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را در همکاری با جمهوری آذربایجان در تمامی عرصه‌های فرهنگی و هنری اعلام کرد و بسط و گسترش مناسبات همه‌جانبه به ویژه در عرصه‌های فرهنگی با همه کشورها و بطور اخص با کشورهای همجوار همچون جمهوری آذربایجان را خواستار شد.

در ادامه این دیدار؛ ابوالفضل قارایف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در سخنانی، سفر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به باکو را فرصتی مغتنم برای تقویت مناسبات فرهنگی بین دو کشور دانست.

وی به مشاهیر و ادیبانی همچون نظامی، خاقانی و شهریار اشاره کرد و گفت: مشترکات فراوانی داریم که دو ملت را به هم پیوند می‌دهد و باعث تقویت حضور ما در عرصه‌های جهانی می‌شود.

قارایف همچنین، بر ضرورت گسترش روابط فرهنگی مستقیم میان مناطق و شهرهای مختلف دو کشور تأکید کرد و گفت: نهادهای فرهنگی شهرهای عمده جمهوری آذربایجان آماده امضای یادداشت تفاهم همکاری با شهرهای ایران هستند.

گفتنی است؛ در این دیدار که در محل وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان برگزار شد، حضور جهانگیرزاده، سفیر و اصغر فارسی، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو حضور داشتند.

بنابر اعلام این خبر، ابراهیمی‌ترکمان به دعوت ابوالفضل قارایف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان، به منظور شرکت در پنجمین مجمع جهانی گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها به باکو پایتخت این کشور سفر کرده است. وی در این رویداد فرهنگی، با شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده، رییس اداره مسلمانان قفقاز دیدار و گفت‌گو خواهد کرد. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha