سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حیدری ، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز

حوزه/ امام جمعه‌ موقت اهواز، گفت: توجه، علاقه و محبت مردم به مؤمنین، جلوه دیگری از هدایت خاص الهی است که امام امت نمونه اعلای این هدایت در زمان کنونی است. این عنایت خاص الهی و اثر ایمان خالص و عمل صالح خمینی کبیر بود که موجب شد همه مستضعفان دنیا شیفته او شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه «سلسله مباحث اخلاق عملی در قرآن»، اظهارداشت: پس از بیان دو مطلب مهم از صدر آیه ۱۸۵ سوره بقره پیرامون انزال قرآن در ماه مبارک رمضان و تصریح آیه شریفه بر «هدایتگری» به‌عنوان هدف اصلی نزول قرآن کریم، نوبت به پاسخِ این پرسش مهم خواهد رسید که چرا کلمه «هدی» در آیه مذکور دو بار تکرار شده و آیا «هدایت» در هر دو موضع، به یک معنی به کار رفته و تکرار آن صرفاً برای تأکید و مبالغه بوده است و یا هرکدام اشاره به معنایی خاص دارد؟.

امام جمعه موقت اهواز، با اشاره به معنای مختلف هدایت که در جلسات گذشته بیان شده، تصریح کرد: با توجه به معانی مختلف هدایت، دانسته می‌شود که «هدی للناس»  اشاره به «هدایت تشریعی عام و ابتدایی» داشته و «بینات من الهدی والفرقان» بیانگر  «هدایت خاص و ثانوی» می‌باشد.

وی افزود: کلمه «هدی» در هر دو جایگاه، به معنای «هدایت تشریعی برای موجودات واجد عقل و شعور است» که به واسطه بعثت انبیا و ارسال کتاب‌های آسمانی، مقررات، معارف و دستورات اخلاقی برای بشریت مطرح می‌گردد و در سایه این‌ها هدایت تشریعی اتفاق می‌افتد‌.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه تأکید کرد: «هدایت تشریعی» بر دو نوع «ابتدایی و عام» و «ثانوی و خاص» است‌ که هر دو در آیه ۱۸۵ سوره بقره مورد اشاره حق‌تعالی قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، اظهار کرد: «هدایت عام» برای همه مردم خواه مسلمان و غیر مسلمان، منافق و غیر منافق، خوب و بد و... بوده و میان همه بشر مشترک است و این نوع هدایت، برای انسان جنبه ارائه‌ی طریق دارد به‌نحوی‌که پروردگار عالم، با اقامه حجت ظاهری و باطنی، بشر را مختار به که انتخاب می‌نماید.

وی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا» ادامه داد: در پاسخ به «هدایت اولی» خداوند، برخی لبیک گفته و برخی سرپیچی نموده و انسان، با اختیار خود راه را از میان حق و باطل انتخاب می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، در بیان «هدایت ثانوی» تأکید کرد: تنها کسانی که به ندای هدایت اولی پروردگار لبیک می‌گویند، از هدایت ثانوی و خاص که خداوند برخوردار می‌شوند که در این مقام، خداوند دست مؤمنان را گرفته و باهدایت خاص، موانع را از سر راه آنان برداشته و به کمال می‌رساند.

وی با اشاره به آیات «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى وَاتَّقَى* وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَى* فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَى» ادامه داد: در «هدایت ثانوی» با لطف الهی، اعمال و کارها برای مؤمن آسان گشته، در دنیا با حریت، عزت و سرافرازی زیسته و در قیامت نیز وارد بهشت می‌گردد.

وی همچنین با اشاره به داستان اصحاب کهف، تأکید کرد: آیه «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدی» بیان کننده «هدایت خاص» الهی برای اصحاب کهف است که با ایمان به خدا و مقاومت در برابر طاغوت، مورد عنایت حق قرار گرفتند و معجزه‌ای برای تمامی بشر شدند.

امام جمعه‌ موقت اهواز همچنین در بیان نمونه دیگری از «هدایت خاص» خداوند به آیه «إِنَّ اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ اَلرَّحْمنُ وُدًّا» اشاره کرد و گفت: توجه، علاقه و محبت مردم به مؤمنین، جلوه دیگری از هدایت خاص الهی است که امام امت نمونه اعلی این هدایت در زمان ماست؛ این عنایت خاص الهی و اثر ایمان خالص و عمل صالح خمینی کبیر بود که موجب شد همه مستضعفان دنیا شیفته او شوند.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha