سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله سیدان

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان افزود: برای موفقیت در مسیر باید سه خصلت رسیدگی به فقیران و مستضعفان، تقوا و قبول خوبی و درستی را دارا باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان در بیت الرضا(ع) مشهد در ادامه بحث خود درباره آیاتی که به طور غیر مستقیم به امیرمومنان(ع) مرتبط می شود، ابراز کرد: در این بحث از آیه هایی استفاده می کنیم که به گونه ای به آن حضرت مربوط می شود و البته خیلی از آیات هست که به اتفاق نظر مسلمانان شخصیت ایشان در آن روشن است.

وی با بیان اینکه فضائل وجود حضرت قابل شمارش نیست و کیفیت و کمیت فضائل فوق تصور ماست، به آیات سوره «لیل» اشاره کرد و توضیح داد: خداوند در سه قسم یاد شده به آثار قدرت خداوند یعنی شب و روز و ذات مقدس الهی اشاره کرده است.

آیت الله سیدان گفت: افراد در مسیرهای گوناگون کوشش می کنند؛ بعضی همه همت شان این است که به ثروت، برخی به شهرت و تعدادی به قدرت برسند و برخی هواهای نفسانی شان را اشباع و تعدادی آگاهی های خود را زیاد می کنند و برخی تلاش دارند که حقیقت و حق را بدانند و عمل کنند. این یک مسئله روشن است که گروه ها و افراد مختلف در مسیر های گوناگون تلاش می کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه مشهد افزود: قرآن اعلام می کند که نتیجه چه تلاشی رستگاری و حاصل چه کوششی بدبختی است.

وی درباره آیات بیان شده، با بیان اینکه خداوند متعال، آفریدگار هستی است و برنامه می دهد و می گوید هر کسی چطور و چگونه باشد، چه نتیجه ای برداشت خواهد کرد، گفت: به آنهایی که در جهت رسیدگی به ضعیفان و مستضعفان، انفاق، تقوا، پرهیزکاری، تصدیق نیکی ها و خوبی ها تلاش کنند و در مقابل خوبی ها لج نمی کنند، کمک می کند و در جهت کارهای خیر و آنچه سعادت آفرین است یاری شان می کند ولی آنهایی که تلاش شان فقط در جهت خود است و حق را تکذیب می کنند، بخل می ورزند و خود را از خداوند بی نیاز می دانند، گرفتار خواهند شد.

آیت الله سیدان با تاکید بر اینکه در این چند مدت عمر بی تفاوت و در تسامح نگذرانیم، افزود: بنابراین برای موفقیت در مسیر باید سه خصلت رسیدگی به فقیران و مستضعفان، تقوا و قبول خوبی و درستی را دارا باشیم؛ این درس مهم رستگاری است و این آیه پاسخ بسیاری از سوالات قرآنی است.

وی در ادامه نسبت به شأن نزول برای آیات بیان شده با توجه به تفسیر قرآن کوفی اشاره و خاطرنشان کرد: در مدینه دو همسایه زندگی می کردند که یکی متمکن و ثروتمند و دیگری فقیر بود. درخت های گوناگون از جمله خرما در خانه فرد ثروتمند بود و شاخه های آن درختان خرما در فضای خانه مستمند قرار گرفته بود که به درون منزل او می ریخت و بچه های کوچک او خرماها را بر می داشتند ولی همسایه متمکن حتی از دهان آنها بر می داشت. آن همسایه فقیر جریان را به رسول خدا(ص) عرض و از حضرت درخواست کرد که آن همسایه را نصیحت کنند. در تعبیر روایت آمده که ایشان شخصا آمدند و آن فرد ثروتمند را دیدند و فرمودند: اجازه بده بچه ها از خرماهایی که می ریزد، استفاده کنند. آن حضرت فرمودند که بگذاری آنها استفاده کنند، من یک درخت در بهشت تضمین می کنم. او عرض کرد که این نقد و آن نسیه است. فرمودند: یک باغ در بهشت تضمین می کنم ولی او حرفش را تکرار کرد. آن حضرت رفتند مسجد و در حالت گریه بودند. در این حال حضرت علی(ع) آمدند و ماجرا را جویا شدند. امیرمؤمنان(ع) رفتند خانه فرد ثروتمند و از او خواستند که خانه اش را با باغی که احداث کرده بودند، عوض کند بعد از آنکه این معامله که انجام شد، ایشان خانه را به شخص فقیر بخشیدند که این کار را برای روی زمین نماندن حرف پیامبر (ص) انجام دادند و گرنه می توانستند همان باغ را به این فقیر بدهند.

این استاد حوزه علمیه مشهد افزود: وقتی آن حضرت به مسجد برگشتند، حضرت محمد(ص) فرمودند که جبرائیل آمد و آیات بیان شده را نازل کرد. یعنی امیرمؤمنان(ع) مصداق آیات بیان شده اند که به مناسبت کار ایشان، نازل شد.

وی ادامه داد: امام علی (ع) مجموعه و جامع همه فضائل و تعلیم دهنده تسبیح به فرشتگان هستند و همه کمالات در وجود مبارک شان جمع و مصداق «أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ» هستند و با این وجود، چنین شخصیت با عظمتی، مظلوم واقع شدند.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha