شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ترامپ

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تایمز به شکست محاسباتی ترامپ اعتراف کرد

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نتیجه گرفت که طرح رئیس‌جمهوری آمریکا برای فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.این روزنامه انگلیسی در گزارش خود تصریح کرد که ایرانِ امروز باثبات‌تر از سال گذشته است. "مسأله‌ای که ممکن است دولت دونالد ترامپ که سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه سیاست‌های ایران در منطقه وضع کرده، متعجب کند. "ایرانیان سال گذشته نمی‌دانستند جنگ اقتصادی آمریکا که ارزش پولشان را ۶۰ درصد کاهش داد، آن‌ها به کجا می‌کشاند. اما درحالی‌که دولت ایران تلاش می‌کند تا اوضاع اقتصادی را متعادل کند، مردم هم توانسته‌اند ثباتی را در اوضاع بی‌ثباتی پیدا کنند و سطح آسیب‌پذیری خود را کاهش دهند.در واقع مقاومت و حصاری که ایران علیه افزایش تورم ایجاد کرده، کار را برای جنگ‌طلبان آمریکا که می‌خواهند کشور را به سمت تظاهرات خیابانی سوق دهند دشوار کرده است.این روزنامه انگلیسی با اشاره به برخی اعتراض‌های داخل ایران، آن‌ها را کوچک و پراکنده ارزیابی و عنوان کرد که قشر کارمند و متوسط کشور با توجه به تحولات منطقه و واقعیت‌های زندگی، به دنبال تحقق انقلاب دیگری در کشور نیستند. مردم ایران نگران عواقب بروز شورش در داخل کشور هستند و اینکه به سرنوشت عراق، افغانستان و سوریه دچار شوند.این نشریه انگلیسی نوشت: واشنگتن تمام قدرت نفوذ غیرنظامی خود علیه ایران را روی مساله اشتباهی سرمایه‌گذاری کرد، چون ایران از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد. ایرانیان ممکن است از رهبرانشان ناراضی باشند، اما می‌دانند که آمریکا خیرخواه آن‌ها نیست. چطور ترامپ می‌تواند ناجی آن‌ها باشد وقتی ایران را ملت تروریست می‌خواند و خواستار پایان ایران می‌شود.فایننشال تایمز همچنین به تصمیم آمریکا برای پایان دادن به مهلت معافیت‌های نفتی ایران اشاره و عنوان کرد که نفوذ اروپا هم بر تهران از بین رفته است. به تعبیر این روزنامه انگلیسی، تنها ابزار باقی‌مانده برای مجازات ایران درگیری نظامی است که نه ترامپ و نه ایران برای آن آمادگی ندارد. این نشریه انگلیسی در پایان عنوان کرد که هرچقدر زمان ببرد، اما مذاکره میان ایران و آمریکا امری اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

 

سپاه به داستان ناوها خاتمه داد

سردار سرلشکر سلامی خاطر نشان کرد: توانسته ایم با اقتدار فضای عملیات روانی دشمن را بشکنیم و ظرفیت دشمن برای جنگ را تخلیه کنیم.سرلشکر سلامی تصریح کرد: شهید طهرانی مقدم این کار را برعهده گرفت. سیستم هدایت و کنترلی که قادر باشد موشک بالستیک را برای اصابت به هدف متحرک هدایت کند یک اعجاز فناوری است که شاید در یک یا دو‌ کشور وجود داشته باشد.وی بیان داشت: ما باید این کار را می کردیم و می توانستیم ناوها را از راه‌های دور بزنیم. تست های متعددی انجام شد اما همه ناموفق بود. 12 سال پیش این اتفاق رخ داد که هدفی معادل یک سوم ناو هواپیمابر در دریا مورد هدف قرار گرفت.فرمانده کل سپاه بیان داشت: وقتی فرمانده نیروی هوافضای سپاه بودم رهبر انقلاب فرمودند موشک ها باید دقیق باشد. وقتی از دقت ۳۰ متری یک موشک گزارش دادم گفتند این هم زیاد است و ما پیش رفتیم تا به دقت ۱۰۰ رسیدیم. امروز ما یک قدرت بزرگ و شکست ناپذیریم زیرا همه سناریو ها را تجربه کردیم.

 

برگ قیمت‌ها در بازار ریخت

بازار طلا و سکه تهران پس از یک روز تعطیلی، همزمان با کاهش قیمت ارز، شاهد ریزش نرخ انواع طلا و سکه بود. این در حالی است که امروز بهای جهانی طلا نیز اندکی کاهش داشته، هرچند بازار داخلی این روز‌ها در کمترین سطح داد و ستد‌ها قرار دارد. کشتی آرا گفت: در معاملات بازار طلا و سکه تهران، شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم. به گونه‌ای که بهای سکه امامی دوباره در کانال ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. کشتی آرای با بیان اینکه امروز بهای جهانی طلا با کاهش ۲ دلاری به رقم ۱۲۸۴ دلار رسیده است، اظهار داشت: هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) به رقم ۴ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسیده است. این رقم نسبت به روز یکشنبه، حدود ۲۰۰ هزار تومان کاهش داشته است.همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با کاهش حدود ۹۰ هزار تومانی، به رقم ۴ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسیده است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز امروز ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۶۹۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.به گفته کشتی آرای، هر سکه یک گرمی یک میلیون تومان می‌باشد و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان ارزشگذاری شده است که نسبت به روز یکشنبه، ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است.همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، با کاهش ۴۵ هزار تومانی، یک میلیون و ۸۳۲ هزار تومان تومان قیمت گذاری شده است.  حباب سکه نیز امروز با کاهش حدود ۴۰ هزار تومانی به رقم ۵۲۰ هزار تومان رسیده است. بازار این روز‌ها با کاهش تقاضا در کمترین میزان داد و ستد در چند ماهه اخیر قرار دارد.به گفته کشتی آرای، مهم‌ترین عامل در کاهش قیمت ها، افت نرخ ارز به ویژه دلار در بازار امروز بوده است. این فعال بازار طلا و سکه تاکید داشت امروز با وجود افت ۲ دلاری نرخ جهانی طلا، شاهد کاهش نرخ دلار در سطح ۱۳۸۰۰ تومان و یورو در سطح ۱۵۶۰۰ تومان بودیم، که این کاهش قیمت، اصلی‌ترین عامل در ریزش نرخ انواع طلا و سکه در بازار تهران بوده است.

 

تهران استراتژیک غافل گیری ترامپ را ناکام گذاشت

روزنامه مصری الاهرام ضمن برشمردن قدرت بازدارندگی متقابل ایران در برابر آمریکا و تاکید بر لو رفتن استراتژی تهدید ترامپ گفت، تلاش‌های دیپلماتیک کنونی ایران نشان می‌دهد، واشنگتن و تل آویو در غافل کردن ایران از معامله قرن ناکام شدند.روزنامه مصری الاهرام در یادداشتی به قلم «محمد السعید إدریس» با عنوان «نتیجه بازدارندگی متقابل میان واشنگتن و تهران»، تاکید کرد، نقشه آمریکا و اسرائیل برای پیشبرد معامله قرن در پرتو تشدید تنش با ایران برای ایرانی‌ها لو رفته است.حالا دیگر این مساله تقریبا قطعی شده است که دو طرف، خواهان جنگ نیستند. رئیس جمهور آمریکا خواهان جنگ نیست؛ زیرا قادر به تحمل عواقب نظامی و سیاسی آن نیست. با توجه به خسارت سنگینی که جنگ برای منافع آمریکا و متحدانش بخصوص برای شرکای عرب آن در حاشیه خلیج فارس به بار خواهد آورد.الاهرام نوشت: روند پیشرفت بحران نشان می‌دهد که آمریکا گزینه بازدارندگی را به عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف خود برگزیده است. یعنی بحران را به اوج خود یعنی لبه پرتگاه برساند با این گمان که طرف مقابل در مرحله خطر وادار به عقب نشینی و امتیازدهی شود.به نوشته الاهرام  این گزینه بیشتر شبیه قماری است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در استفاده از آن تبحر زیادی دارد؛ چون شیوه کار وی در بازار معاملات املاک که عرصه فعالیت حرفه‌ای سابق وی بوده محسوب می‌شود.الاهرام تاکید کرد: عقب نشینی های متعدد آمریکا از گزینه جنگ به این معنی است که اهداف پنهانی در پشت این همه تشدید وجود دارد. نخست غافل کردن ایران و متحدانش از تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای پیشبرد معامله قرن و تحویل فلسطین به اسرائیلی‌ها و بهره برداری از این بحران برای احیای خواست ایجاد ائتلاف منطقه‌ای جدیدی است که شامل کشورهای عربی و اسرائیل تحت رهبری ایالات متحده موسوم به ناتوی عربی برای مقابله با آن چیزی است  که «تهدید ایران» شمرده می‌شود. ائتلافی که هدف از آن به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در چارچوب تحولات احتمالی برای مرحله پس از تصویب معامله قرن است.این روزنامه مصری در پایان آورده است: شاید پاسخ ایران به تلاش‌های میانجی‌گرانه  طرف‌های مختلف اعم از عراق، عمان و چه بسا کویت و همچنین تلاش‌های دیپلماتیک فشرده محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و معاون وی عباس عراقچی یک هدف را یعنی مهار سریع بحران دنبال می‌کند تا تلاش‌های آمریکا برای حذف ایران و متحدانش از معادله منطقه را ناکام گذارد و به طور ویژه معامله قرن را به شکست کشاند.

 

پژاک در چالدران به سد سپاه خورد

بر اساس اعلام منابع محلی نیروهای سپاه پاسداران امروز با اشرار مسلح پژاک در شهرستان مرزی چالدران درگیر شدند. در این درگیری که در ارتفاعات و در نزدیکی روستای سگریک شهرستان مرزی چالدران رخ داده است ستوان یکم ابراهیم آخوندزاده از نیروهای سپاه چالدران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

ذائقه ایرانی‌ها شور شد

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، گفت: زمانی که قیمت میوه گران تر از تنقلات پرنمک و پرضرر است، طبیعی است که مردم محصول ارزان تر را انتخاب می کنند.علیرضا مرندی اظهار کرد: فشارخون یکی از عوامل خطر ابتلاء به بیماری‌های غیر واگیر است که در اکثر موارد، علائم واضحی نداشته و فرد بعد از ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی، نارسایی‌های کلیوی و سکته‌های مغزی و قلبی، متوجه بیماری پرفشاری خون خود می‌شود.مرندی اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما مصرف نمک بالاتر از استاندارد جهانی است و ذائقه ایرانیان با طعم شوری سازگاری پیدا کرده است، بنابراین، خانواده‌ها باید در مصرف نمک دقت بیشتری کنند.وی افزود: مصرف بی رویه نمک و بیش از استاندارد جهانی، مردم را به کام مرگ یا ابتلاء به بیماری‌های مزمن غیر واگیر سوق می‌دهد. درمان بیماری‌های غیر واگیر، سالانه هزینه‌های درمانی بسیار زیادی را بر مردم و کشور تحمیل می‌کند.

 

فیس‌بوک و توئیتر باز هم علیه ایرانی ها گرد و خاک کردند

شرکت‌های فیس‌بوک و توئیتر بار دیگر اعلام کردند چندین حساب کاربری، صفحه و گروه مرتبط با ایران را حذف کرده‌اند.فیس‌بوک اعلام کرده بر اساس اطلاعات به دست آمده از شرکت «فایرآی» ۵۲ حساب کاربری، ۳۶ صفحه و ۷ گروه و سه حساب کاربری اینستاگرام را که وابسته به حکومت ایران بوده‌اند، حذف کرده است.

 

کلاه گشاد دلالی آمریکایی ها به سر ایرانی ها نرفت

برخی رسانه‌های خارجی- همصدا با رسانه‌های زنجیره‌ای در داخل کشور- اینگونه وانمود می‌کنند که مشکل اصلی میان ایران و آمریکا، عدم مذاکره است. این در حالی است که مسئله اصلی در حال حاضر، نه انجام مذاکره بلکه عدم پایبندی همیشگی دولت‌های آمریکا- هم دموکرات و هم جمهوری‌خواه- به نتایج مذاکره است.رسانه‌های خارجی در روزهای گذشته تاکید کردند که رئیس‌جمهور آمریکا موافقت خود را با سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران با هدف میانجیگری بین آمریکا و ایران اعلام کرده است.روزنامه یومیوری شیمبون ژاپن به نقل از منابع آگاه دولت توکیو نوشت: دونالد ترامپ نسبت به تصمیم شینزو آبه برای سفر به تهران در ماه ژوئن و تلاش برای میانجیگری بین ایران و ایالات متحده و کاهش تنش‌ها بین دو کشور، واکنش مثبتی نشان داده است.منابع دولت ژاپن گفتند: ترامپ از این پیشنهاد حمایت کرده و خواستار سفر فوری نخست‌وزیر ژاپن به تهران شده است. اما برخلاف این فضاسازی کاذب، نخست‌وزیر ژاپن تنها در نقش «پیام‌رسان ترامپ» به ایران سفر می‌کند و هدف وی صرفاً دلالی برای پیاده‌سازی خواسته‌های رئیس‌جمهور آمریکا است و نه سفری با هدف ارتقای روابط دوجانبه. آمریکا در ماه‌های اخیر ابتدا به لاف‌زنی و گنده‌گویی درباره حمله نظامی به ایران پرداخت، اما پس از آنکه این ترفند نخ‌نما برای امتیازگیری از ایران جواب نداد، از لاف‌زنی‌های مضحک خود عقب‌نشینی کرده و شماره تماس داد و پای تلفن نشست تا مقامات ایرانی با او تماس بگیرند. ترامپ در مرحله بعدی، واسطه‌ها را برای تطمیع راهی تهران کرده است.نقش این واسطه‌ها این است که به خیال خام خود با دادن وعده‌های نسیه، مسیر امتیازگیری یکطرفه آمریکا از ایران را هموار کنند. چندی پیش روزنامه الشروق تونس در گزارشی نوشته بود: «چرا ایران اصرار آمریکا برای مذاکره را رد می‌کند؟ پاسخ این است که تهران به خوبی می‌داند که دولت آمریکا هدف نهایی‌اش مذاکره نیست بلکه تلاش می‌کند آنچه می‌خواهد، دیکته کند و با تهدید و تشدید تنش، میز مذاکره را به میدانی برای تحمیل دیکته‌های خود تبدیل کند».یکی از اهداف اصلی اظهارات متعدد ترامپ درباره ابراز تمایل به مذاکره با ایران و سپس اعلام شماره تلفن و پس از آن فرستادن واسطه‌ها به ایران، ایجاد دوقطبی در میان مردم ایران است. دو قطبی «موافق مذاکره-مخالف مذاکره».روحانی - آبان ۹۶- گفته بود: «آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا (کره شمالی) می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تأیید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید».اکنون میدان اصلی نبرد میان ایران و آمریکا، در حوزه اقتصادی و به عبارتی «جنگ اقتصادی» است. در این میان سناریوی مذاکره و حواشی آن از جمله فرستادن واسطه‌ها به ایران، نقش نارنجک دودزا را بازی می‌کند تا حواس افکار عمومی را از میدان اصلی نبرد، پرت کند.

 

نفتکش‌های ایرانی  آژیر هشدار آمریکا را روشن کردند

وزارت خارجه آمریکا از هنگ کنگ خواسته است تا از توقف و یا عبور نفتکش‌های متعلق به ایران در بنادر خود جلوگیری کند.آمریکا عبور و یا توقف نفت‌کش‌های ایرانی در بنادر هنگ کنگ را به منزله نقض تحریم‌ها عنوان کرده که مشمول مجازات خواهد بود.هشدار واشنگتن به هنگ کنگ در ارتباط با عبور و یا توقف نفت‌کش‌های ایرانی در حالی است که چین از خریداران عمده نفت ایران به شمار می‌رود.چین پیش از این نیز با اعلام مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام کرده بود که به مبادلات تجاری خود با ایران ادامه خواهد داد.

 

تهدید وزیر نفت نیامده تکذیب شد

وکیل بابک زنجانی در خصوص این مطلب که نماینده حقوقی وزارت نفت گفته است که بابک زنجانی وزیر نفت را تهدید کرده واکنش نشان داد.رسول کوهپایه‌زاده وکیل پایه یک دادگستری و وکیل بابک زنجانی در خصوص مطلبی که برخی خبرگزاری‌ها از آن به عنوان «تهدید وزیر نفت توسط بابک زنجانی» منتشر کرده بودند گفت: در خصوص این مطلب که به نقل از زنجانی گفتند که موکل آقای وزیر را تهدید کرده و گفته است که به زودی من آزاد می‌شوم و شما زندانی می‌شوید باید بگویم این مطلب خلاف واقع و کذب محض است.کوهپایه‌زاده گفت: در جلسه چهارشنبه اول خرداد بنده از ابتدا تا انتهای جلسه حضور داشتم و کنار موکل نشسته بودم، در این جلسه هم مسئولان قضائی، مسئولان بانکی، مسئولانی از وزارت اطلاعات حضور داشتند و به هیچ عنوان این مسئله مطرح نشد. وی گفت: نمایندگان مجلس براساس وظیفه ذاتی، قانونی و نظارتی خود تشخیص دادند که باید این امر (استیضاح وزیر نفت) صورت بگیرد و نتیجه این استیضاح هرچه باشد در واقع طبق قانون همه ملزم به تبعیت از آن هستیم اما اینگونه صحبت‌هایی که خلاف واقع است و در واقع تقوا در آنها رعایت نمی‌شود صرفاً برای یکسری بهره‌برداری‌های سیاسی مطرح شده و جای تعجب و تأمل دارد. نماینده حقوقی وزارت نفت در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها اظهارداشته که در جلسه‌ای که چهارشنبه اول خرداد ۹۸ تشکیل شد آقای زنجانی ادعاکرد که استیضاح آقای زنگنه در مجلس رأی خواهد آورد.نماینده حقوقی وزارت نفت همچنین گفت: زنجانی در این جلسه مدعی شد که به زودی جای ما با هم عوض خواهد شد و من آزاد و شما زندانی می‌شوید.

 

سایپا بر سکوی نخست کشور ایستاد

خودروسازی سایپا با تولید ۴۲ هزار و ۸۵۱ دستگاه خودرو در اردیبهشت ماه، بیشترین میزان تولید محصول در ده ماهه گذشته را به ثبت رساند. این گروه موفق شد 42 هزار و 851 دستگاه انواع محصولات خانواده X100، تیبا، تیبا2، ساینا، کوییک، سراتو، انواع وانت نیسان و سایر خودروهای تجاری نیمه سنگین و سنگین را در اردیبهشت 98 تولید کرده و عنوان خودروساز برتر کشور را از آن خود کند.سایپا به ‌عنوان خودروساز برتر کشور، در دو ماهه نخست امسال نیز 63 هزار و 649 دستگاه خودرو تولید کرده است.گفتنی است گروه سایپا آخرین بار در تیرماه 97 و پیش از اعمال رسمی تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی موفق شده بود بیش از 40 هزار دستگاه خودرو در بازه زمانی یک‌ماهه تولید کند و در اردیبهشت 98 این رکورد ده ماهه شکسته شد.سایپا در حالی توانسته عنوان خودروساز برتر کشور را از آن خود کند که در یک‌ سال گذشته موانع و مشکلات فراوانی نظیر افزایش قیمت ارز و رشد بی‌سابقه قیمت تمام‌شده، کمبود نقدینگی مورد نیاز تولید، وجود موانع فراوان در زمینه واردات مواد اولیه و قطعات برخوردار از فناوری‌های پیشرفته و محدودیت نقل‌ و ‌انتقال بانکی بین‌المللی فراروی جریان تولید وجود داشته اما سایپا با حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و اجرای تدابیر این وزارتخانه و نیز برنامه‌ریزی و اتخاذ روش‌های اصولی در سطح گروه، توانست در زمینه اجرای راهبرد ملی «رونق تولید» موفق عمل کند.

 

رهبر انقلاب دست به انتصابات در سپاه زدند

حضرت آیت الله خامنه‌ای سرلشکر موسوی را با حفظ سمت فرماندهی کل ارتش به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاءو سرتیپ صباحی‌فرد را به سمت فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش منصوب کردند. حضرت آیت الله خامنه‌ای با صدور احکامی جداگانه امیر سرلشکر سیّد عبدالرّحیم موسوی را با حفظ سمت فرماندهی کل ارتش به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) و امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد را به سمت فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش منصوب کردند.

 

ترامپ بولتون را از پل ایران کنار زد

روزنامه نیویورک‌تایمز سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در ژاپن در خصوص ایران و کره شمالی را به عنوان عبور او از دیدگاه‌های یکی از مشاورانش تعبیر کرده‌اند. نیویورک‌تایمز نوشته رئیس‌جمهور ترامپ در روزهای گذشته علناً از دیدگاه‌های بولتون در خصوص ایران و کره شمالی عبور کرده است. او در جریان سفر چهار روزه‌اش به ژاپن که سه‌شنبه به پایان رسید سخنان بولتون را نقض کرده و گفت که اقدام این کشور در آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نبوده است. ترامپ در خصوص ایران هم، بر خلاف بولتون که از براندازی نظام جمهوری اسلامی حمایت کرده گفت که به دنبال تغییر نظام ایران نیست.نیویورک‌تایمز نوشته است: «به نظر می‌رسد سخنان رئیس‌جمهور اختلافات او با مشاور امنیت ملی‌اش را علنی کرد.» تحلیلگران معتقدند دولت آمریکا بر اساس نوعی تقسیم کار در تلاش است شخص ترامپ را «پلیس خوب» و حامی گفت‌وگو و «جان بولتون» و «مایک پامپئو» را پلیس بد و طرفدار جنگ با ایران به تصویر بکشند.از این منظر، دولت آمریکا با اعزام ناو و بمب‌افکن به منطقه هدفی فراتر از راه انداختن نوعی جنگ روانی و در نهایت تحت فشار قرار دادن ایران دنبال نمی‌کند.

 

فاصله تورمی دهک‌ها باز هم اضافه شد

فاصله تورمی دهک‌های هزینه‌ای بار دیگر در اردیبهشت ماه افزیش یافته است.مرکز آمار که تورم اردیبهشت ماه را ۳۴.۲ دهم درصد را اعلام کرده بود در آمار جدید خود در رابطه با شاخص قیمت مصرف کننده بر اساس دهک‌های هزینه‌ای اعلام کردند که برای دهک‌های مختلف در بازه ۳۳.۷ درصد برای دهک اول تا ۳۶.۶ درصد برای دهک دهم تورم در نوسان بوده است.همچنین محدوده تغییرات تورم ۱۲ ماهه در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بین ۴۷.۳ درصد برای دهک اول تا ۵۲.۴ درصد برای دهک دهم است. در مورد گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات نیز تورم بین ۲۳ درصد برای دهک اول تا ۳۳.۲ درصد برای دهک دهم بوده است.بر اساس این آمار فاصله تورمی دهک‌ها در اردیبهشت ماه به ۲.۹ درصد رسیده که نسبت به فروردین یک واحد درصد افزایش دارد.فاصله‌ی تورمی در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به فروردین پنج درصد و در گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات ۱.۲ دهم درصد افزایش داشته است.

 

نجفی به قتل جنجالی پایتخت اعتراف کرد

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد: با تلاش کارآگاهان پلیس دقایقی قبل محمد علی نجفی (شهردار اسبق تهران ) در خیابان وحدت اسلامی به اتهام قتل همسرش دستگیر شد.سردار " علیرضا لطفی" محل بازداشت وی را خیابان وحدت اسلامی اعلام کرد.پیشتر برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که نجفی با مراجعه به پلیس آگاهی خود را تسلیم و اعتراف کرده است.رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره آخرین جزئیات حادثه قتل همسر دوم نجفی توضیح داد: ساعت ۱۰:۳۰ امروز پسر وی به همراه دخترش و راننده وارد خانه شده و با جسد مقتول در داخل حمام مواجه شدند که بلافاصله مراتب را به کلانتری ۱۳۴ شهرک غرب اطلاع دادند.وی تصریح کرد: با تأیید خبر اولیه، موضوع به دادسرای ویژه اعلام و در ادامه مأموران اداره دهم پلیس آگاهی نیز در محل حضور می‌یابند و تحقیقات خود را برای شناسایی و دستگیری قاتل آغاز کردند.برخی رسانه‌ها به نقل از مقام‌های قضائی اعلام کرده اند که نجفی دست نوشته‌ای نیز از خود برجاگذاشته است.نجفی شهریور سال ۹۶ به عنوان شهردار تهران انتخاب شد که ابتدا اسفند همان سال و بار دوم اوایل سال ۹۷ استعفا کرد و با استعفایش موافقت شد؛ همان زمان خبر ازدواج دوم وی در رسانه‌ها با میترا استاد خبرساز شده بود.

 

ترامپ تئوری دستکش مخملی را علیه ایران کلید زد

از آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، حداقل 25موضوع است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است در دنیا هیچ‌کس به اندازه او در این موارد نمی‌داند و نمی‌تواند انجام دهد. در لیست بلندبالای رئیس‌جمهور آمریکا که شامل گستره‌ای از سلاح هسته‌ای تا تجارت می‌شود، «مذاکره» نیز جای دارد.ترامپ معتقد است هیچ‌کس بهتر از او نمی‌تواند مذاکره کند و به توافقی دست یابد که منافع آمریکا برای طولانی‌مدت حفظ شود. او با همین استدلال از بسیاری از توافقات و معاهدات بین‌المللی خارج شد و تلاش کرد به توافقی بهتر برسد. خروج او از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) نیز با همین استدلال صورت گرفت و رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرد با روشی متفاوت، ایران را به میز مذاکره برای پذیرش توافقی جدید بکشاند.او در گام نخست تیم سیاست خارجی خود را تغییر داد و مایک پمپئو و جان بولتون را به تیم خود اضافه کرد تا با ظرفیت‌های این افراد، حلقه تئوری «مرد دیوانه»، او را به خواسته‌هایش برساند. بر اساس حلقه تئوری «مرد دیوانه» باید رئیس‌جمهور آمریکا از خود رفتارهای دیوانه‌وار و غیرقابل‌پیش‌بینی نشان دهد تا رقبا و کشورهای خارجی این کشور درگیر ترس و واهمه شوند و به درخواست‌های آنان تن بدهند.علاوه‌بر این استراتژی، ترامپ و حلقه محدود سیاست خارجی‌اش، جنگ روانی گسترده‌ای را علیه تهران آغاز کردند و کمتر روز و ساعتی بود که مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی به همراه رئیس‌جمهور درباره ایران اظهارنظر خصمانه‌ای نداشته باشند. آخرین سناریوی جنگ روانی آمریکا، القای آمادگی برای جنگ با ایران در پی اعزام ناو لینکلن به خلیج فارس بود. پس از اجرای این نمایش، آمریکا عملاً آخرین ابزار خود را نیز در برابر ایران از میان برد؛ این دقیقاً تکرار همان نمایشی بود که بولتون در وقایع ونزوئلا در پیش گرفت و با یک پوشه که روی آن نوشته شده بود اعزام پنج هزار نظامی به کلمبیا، تلاش کرد حکومت مادورو در ونزوئلا را سرنگون کند.حال آمریکا در برابر تهران هیچ‌گزینه قابل اتکایی ندارد که از طریق آن بتواند تهران را برای یک مذاکره تحمیلی متقاعد کند. این به آن معناست که راهبرد خاص و متمایز یک سال‌ونیم گذشته دونالد ترامپ علیه ایران رسماً با شکست مواجه شده است. کاخ سفید دیگر نه ابزار قابل‌توجهی برای تحریم ایران دارد و نه قابلیت تشدید جنگ روانی علیه تهران را، چراکه در هر دو مسیر، آنها تا انتهای مسیر را طی کرده‌اند. با شکست راهبرد دونالد ترامپ در برابر ایران، اظهارات هفته‌های گذشته تیم سیاست خارجی آمریکا، نشان می‌دهد آنان راهبرد خود را در برابر ایران تغییر داده‌اند. اظهارات دونالد ترامپ در ژاپن، نشانه‌های این تغییر راهبرد را به‌وضوح به نمایش می‌گذارد.

 

کشور به زاد و ولد استانی "نه" گفت

وزارت کشور اعلام کرد؛ برنامه ای برای کاهش یا افزایش استان ها ندارد. معاون سیاسی وزیر کشور اعلام کرد: بر خلاف برخی اخبار منتشر شده، وزارت کشور هیچ برنامه ای برای تقسیمات کشوری در سطح کاهش یا افزایش استان ها ندارد.در پی انتشار برخی اخبار و ادعاها مبنی بر تشکیل استان های جدید در کشور، جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور، با  رد این اخبار، اعلام کرد: طبیعی است که در حوزه تقسیمات کشوری، تقاضاها و درخواست هایی مبنی بر تبدیل یا ارتقاء تقسیماتی برخی بخش ها و شهرها وجود دارد که رسیدگی به آن ها طبق قانون تقسیمات کشوری و با در نظر گرفتن مختصات و ویژگی های فنی و تخصصی، در مراحل مختلف رسیدگی است، ولی کاهش یا افزایش استان های کشور مقوله متفاوتی است و در شرایط کنونی، وزارت کشور هیچ برنامه ای برای تقسیمات کشوری در سطح کاهش یا افزایش استان ها ندارد.

 

شکایت مجلس به میز قوه قضاییه رسید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ۱۵ نهاد دولتی و غیردولتی به دلیل عدم اجرای قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، به قوه قضائیه شکایت کردند.در ادامه جلسه بررسی گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص اجرای قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، طبق ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس، در دستور کار قرار گرفت.کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این گزارش اعلام کرده است:1.قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در قانون بودجه سالیانه کشور درج نشده و ردیف درآمدی برای آن پیش‌بینی نشده به همین جهت، سازمان برنامه و بودجه تکلیف خود را اجرا نکرده است.۲. مستند به گزارش‌های ستاد، سازمان صدا و سیما تکلیف مذکور در ماده ۱۰ را ناقص انجام داده است.۳. وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تکلیف خود مبنی بر آگاه‌سازی اتباع خارجی نسبت به قوانین و مقررات و رعایت شئون اسلامی عمل نکرده‌اند.۴. سازمان امور اداری و استخدامی کشور دستورالعمل اجرایی قانون موظف به تصویب ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی لازم بوده است؛ لکن مستند به گزارش ستاد، علی‌رغم تهیه ساختار و تائید آن توسط رئیس ستاد، این سازمان تابحال به وظیفه قانونی خود عمل نکرده است.۵. ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ماده ۱۶ قانون مکلف بوده است که گزارش عملکرد خود را سالیانه به مقام معظم رهبری و قوای سه‌گانه ارسال کند؛ این قانون ناقص اجرا شده است. ۶. مستند به گزارش‌های ستاد، بنیاد شهید، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شهرداری‌ها، سازمان میراث فرهنگی، سازمان برنامه و بودجه، حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما، قوه قضائیه، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی به عنوان دستگاه‌های اجرایی موضوع قانون، گزارش فعالیت خود را به ستاد ارائه نکرده و تکالیف قانونی خود را انجام نداده‌اند.نمایندگان در پایان طبق ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس، با ۱۷۱ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در مجلس، با ارسال این گزارش به قوه قضائیه موافقت کردند.

 

آمریکا برای جنگ نرم دست به جیب شد

آمریکا بعد از ناکام ماندن در براندازی دولت سوریه، بودجه‌ای ۷۵ میلیون دلاری برای پیشبرد جنگ نرم در این کشور و مبارزه با نفوذ ایران در این کشور اختصاص داده است.دولت آمریکا در بیانیه‌ای که چند روز پیش روی وب‌سایت Grants.Gov قرار گرفته، هدف از اختصاص این بودجه را تقویت «حاکمیت موثق و جامعه مدنی»، دست‌کم در نواحی تحت کنترل نیروهای مورد حمایت آمریکا عنوان کرده است.دولت آمریکا هدف از این اقدام را تلاش برای «مقابله با افراط‌گرایی و تحریف اطلاعات توسط نیروهای ایران» عنوان کرده است. واشنگتن یکی از دیگر اهداف اختصاص این بودجه را پایان دادن به حضور نیروهای ایران در سوریه دانسته است.ادعای دولت آمریکا علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن در محقق کردن اهدافش برای براندازی نظام «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه ناکام ماند.دولت آمریکا بعد از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه بارها گفته بود که روزهای بشار اسد به شماره افتاده و او بایستی از قدرت کنار برود.سوریه از سال ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی و خشونت‌های مرگبار بوده است. بسیاری از مردم و مأموران امنیتی در درگیری‌های این کشور از آن زمان کشته شده‌اند.بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قدرت‌های غربی و متحدان آنان در منطقه به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان معارض دولت در سوریه حمایت می‌کنند.

 

آمریکا هرگونه کانال ایرانی را انکار کرد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر کانال ارتباطی با ایران وجود ندارد و اگر تهران 12 شرط مطرح شده توسط واشنگتن را به صورت جدی مد نظر قرار دهد، این کشور آماده مذاکره است.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت در صورتی که ایران 12 شرط مطرح شده را جدی بگیرد آماده مذاکره با این کشور هستیم و در حال حاضر کانال ارتباطی با ایران نداریم.آمریکا در حالی از عدم وجود کانال ارتباطی با ایران سخن می‌گوید که «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز امروز اعلام کرد: ما مذاکره‌ای با دولت آمریکا نداریم و فعلا هم چشم اندازی برای مذاکره نمی‌بینیم.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه کنفرانس خبری خود اضافه کرد که همچنان به تشدید فشارهای حداکثری علیه ایران ادامه خواهیم داد و تحریم‌ها علیه ایران باقی می‌ماند و تنها درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور نخواهد ماند.«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha