شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی خطاب به شاعران آیینی، گفت: جوهره شعر آیینی، دین و دیانت و ارزش‌های اسلامی و زینت شما شاعران، ادب شعری و شاعری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، شامگاه پنج‌شنبه در ویژه‌برنامه «عصر شعر نیایش» که با حضور شعرای آیینی استان برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های شاعران آیینی در مکتب اسلام، اظهار کرد: امیر مؤمنان علی (ع) هنگامی که گروهی از یارانش در یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان به هنگام افطار، سخن به شعر و شاعران کشیدند، آن‌ها را مخاطب ساخته فرمود « بدانید ملاک کار شما دین و مایه حفظ شما تقوی است، زینت شما ادب و دژهای محکم آبروی شما، حلم و بردباری است».

وی خطاب به شاعران آیینی خراسان شمالی با بیان اینکه دین جوهره شعر آئینی است، افزود: بر این اساس باید جوهره شعر مسلمان دین و دیانت و ارزش‌های اسلامی و زینت شما شاعران، ادب شعری و شاعری باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) چهار نکته دین، تقوا، ادب و حلم را برای شعر بیان کرده‌اند که این‌ها چهار معیار شناخت یک شاعر آئینی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی افزود: امام صادق (ع) هم در باب اهمیت شعر آیینی می‌فرماید: «مَنْ قالَ فینا بَیتَ شِعْرٍ بَنَی اللّه ُ تَعالی لَهُ بَیتا فِی الْجَنَّةِ» و تأکید می‌کند هر کس درباره ما یک بیت شعر بگوید، خدای تعالی در بهشت، یک خانه برایش بنا می‌کند.

وی اظهار کرد: به دلیل اثرات بارزی که شعر در میدان دفاع از حق و زنده ساختن حقیقت، از خود می‌گذارد، هنگامی که عبدالرحمن بن کعب از پیامبر اکرم درباره شعر سؤال کرد، آن حضرت چنین پاسخ داد: «ان المؤمن مجاهد بسیفه و لسانه فو الذی نفسی بیده لکأنما ینضحونهم بالنبل»؛ مرد با ایمان با شمشیر و زبان خود از حریم حق دفاع می‌کند. به خدایی که جان من در دست او است، سروده‌های شما بسان تیری است که به قلب و چشم دشمن می‌نشیند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خطاب به شاعران آیینی گفت: وقتی شما شعر می‌سرایید و به جامعه عرضه می‌دارید، هر شعر شما تیری به قلب دشمنانی است که به فرهنگ دینی هجمه کرده و می‌خواهند کاری کنند در این کشور ارزش‌ها کمرنگ شود؛ اما با فعالیت مجموعه دغدغه مندان دین و انقلاب ازجمله شعرای آیینی در این عرصه هم با شکست مواجه می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha