سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میرمعزی-معاون پژوهش حوزه های علمیه

حوزه/ معاون پژوهشی حوزه های علمیه گفت: حوزه باید پاسخ گو به نیاز ها باشد و در حال حاضر با این سطح فاصله زیاد است و برای تحقق این امر مهم نیازمند به حرکت جهادی است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین میر معزی پیش از ظهر امروز در هفتمین اجلاسیه معاونان پژوهشی مدارس  علمیه که در قم برگزار شد، گفت: امام رضا(ع) در روایتی فرمودند« علم را از اهلش طلب کنید و برای بدست آوردن آن جستجو و پژوهش، جهاد و طلب کنید». این بیان امام(ع) نشان از اهمیت علم است.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه افزود: هر کسی در علم و برای یافتن حقیقت ازدیگران جلو بزند، دیگران مجبور می شوند به دنبال آن حرکت کنند و اگر این علم در دست دشمن باشد، مسلمانان مجبورند به دنبال آنها حرکت کنند.

وی بیان کرد: هم اکنون این مسئله در حال وقوع است و برای همین برای این که جلوی این اتفاق را بگیریم، یکی از راه ها آن، امر پژوهش درحوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی با اشاره به سیاست های  معاونت پژوهش حوزه برای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: سیاست این معاونت درگام دوم این است که حوزه به سطحی برسد که تمدن ساز شود. این پیام بیانیه گام دوم برای حوزویان است. این همان نقش مهم حوزه های علمیه در 40 سال دوم خواهد بود.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه افزود: حوزه باید پاسخ گو به نیاز ها باشد و در حال حاضر با این سطح فاصله زیاد است و برای تحقق این امر مهم، نیازمند به حرکت جهادی است.

وی بیان کرد: برای همین منظور باید در عرصه پژوهش دو نقش سازمانی با نظر به درون و برون حوزه را ایفاء کرد تا بتوانیم طلبه های قوی و عالم و پاسخگو تربیت کنیم و برای تحقق این نقش نیازمند به برنامه های چون برنامه پژوهشی جامع طلاب هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی گفت: این برنامه تدوین و برای اجرای در سطح اول به صورت الزامی و اختیاری ابلاغ شده است. هم اکنون برنامه پژوهشی برای سطوح بالاتر هم تدوین، ولی برای اجرا ابلاغ نشده است.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه افزود: اما برنامه دوم، در ارتباط با اساتید است. این برنامه تدوین شده و بخشی از آن اجرا شده است. باید برای تربیت طلاب پژوهشگر، به سرعت اساتید به فنون پژوهش مجهز شوند.

وی بیان کرد: برنامه دیگر جشنواره علامه حلی برای اجرا در سطح مدارس است. در تلاش هستیم این جشنواره در سه مرحله مدارس، استانی و کشوری اجرا شود.

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی گفت: برنامه دیگر که به دنبال آن هستیم، شناسایی نخبگان و استعدادهای پژوهشی  و نیازسنجی پژوهشی می باشد. این دو برنامه بسیار مهم است و لازم است معاونان پژوهشی برای اجرای آن به جد وارد میدان شوند تا بتوانند پاسخ گوی نیازهای منطقه در مسائل دینی و ... باشند.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه افزود: برنامه دیگر باید به آن دقت کرد و پرداخت، پاسخ گویی به نیازهای دینی و راه اندازی پژوهشکده رصد برای تمدن سازی است.

وی بیان کرد: یکی ازمباحث مهم دیگر راه اندازی پایگاه علم سنجی علم اسلامی است. اگر حوزه به فکر مرجعیت علمی در دانشگاه است، باید این پایگاه اسلامی راه اندازی شود.

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی گفت: موضوع دیگر توسعه انجمن علمی در استانها و منطقه برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی است. کرسی های آزادی اندیشی دارای کمیته های استانی است. این کمیته باید در استانها شکل بگیرد و فعالیت خود را اجرا کنند. هم اکنون این کارهم شروع شده است.

وی بیان کرد: موضوع آخر گفتمان علمی انقلاب اسلامی است. این کار هم در استانها شروع شده است. در حال حاضر 14 مؤسسه پای کار آمدند وکتابهای برگزیده آنها در 4 هزار کتاب جمع آوری شده است. برای هر کدام کتاب شناختی در مجلداتی تدوین شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میر معزی گفت: الان نهادهایی چون دانشگاه های آزاد اسلامی، نمایندگی در دانشگاها، معاونت پژوهش حوزه های علمیه، نمایندگان وزارت علوم و آستان قدس رضوی در کنار هم جمع شده اند و قرار است این کتابهای مربوط به گفتمان علمی انقلاب اسلامی را وارد دانشگاه ها کنند تا دانشجویان با گفتمان علمی انقلاب اسلامی بیشتر آشنا شوند. این اتفاق خوب در دانشگاه ها شروع شده و مورد استقبال دانشگاهیان قرار گرفته است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha