سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
بیست و چهارمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور

حوزه/ گردهمایی بیست و چهارم ائمه جمعه سراسر کشور در حالی به کار خود پایان داد که شاید بتوان آن را از نظر محتوایی، متفاوت تر از اجلاس های قبلی دانست و ان شاءالله که برکات و دستاوردهای آن هم برای ائمه جمعه و هم مردم انقلابی و ولایتمدار ایران اسلامی به عنوان مخاطبان اصلی نهاد نمازجمعه ملموس باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، بیست و چهارمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور با شعار «همگام با گام دوم انقلاب» روزهای 25 و 26 تیرماه، در تهران برگزار شد و طی دو روز برگزاری این رویداد مهم، علاوه بر سخنرانی شخصیت‌ های کشوری و لشکری، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و نقش ائمه جمعه در تحقق اهداف آن، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

تجدید پیمان با آرمان های امام راحل

حضور ائمه جمعه در مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی و تجدید پیمان با آرمان های امام راحل، اولین برنامه گردهمایی بیست و چهارم بود.

ائمه جمعه با نثار گل، قرائت فاتحه و ادای احترام، یاد و خاطره امام راحل را گرامی داشتند و در اقدامی جالب، به مدت ده دقیقه آیات تعیین شده از قرآن کریم را تلاوت و ثواب یک ختم قرآن را به روح پر فتوح بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران هدیه کردند.

 

دیدار با ولی امر مسلمین/ دریافت چشم انداز و نقشه راه

ائمه جمعه در ادامه به دیدار امام خامنه ای، رهبر معظم انقلاب رفتند و علاوه بر تجدید بیعت با ولی امر مسلمین، از رهنمودهای معظم له بهره مند شدند.

مقام معظم رهبری در این دیدار با اشاره به «ضرورت سلوک و رفتار مردمی ائمه‌ی جمعه»، نماز جمعه را امری بسیار مهم، «تأمین‌کننده‌ی نیاز جامعه به ذکر و اجتماع و همدلی» و «زمینه‌ساز استقرار گفتمانهای عالی و بصیرت‌بخش» خواندند و با انتقاد شدید از رفتار طلبکارانه‌ی اروپایی‌ها و عمل نکردن آنها به ۱۱ تعهد برجامی‌شان، تأکید کردند: روند کاهش اجرای تعهدات ایران قطعاً ادامه خواهد یافت و توفیقات ملت و نظام جمهوری اسلامی در مقابل چشمان حسرت‌زده‌ی غربی‌ها روزبه‌روز بیشتر خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب همچنین با انتقاد بسیار شدید از دزدی دریایی انگلیسی‌های خبیث گفتند: آنها که خباثتشان برای همه آشکار است کِشتی ما را با راهزنی دریایی ربوده‌اند اما سعی میکنند به آن شکل قانونی بدهند. البته عناصر مؤمن در جمهوری اسلامی این کارها را بی‌جواب نمی گذارند و در فرصت و جای مناسب پاسخ خواهند داد.

معظم له با ابراز خرسندی از دل بریدن ملت و مسئولان از بیگانگان افزودند: به برکت این دل بریدن، کشور از درون در حال جوشیدن است و این حرکت تحسین‌برانگیز حتماً به موفقیتهای بیشتری منجر خواهد شد.

برای دریافت مشروح بیانات و رهنمودهای امام خامنه ای، رهبر معظم انقلاب «اینجا» را کلیک کنید

 

سردار سلامی: دزدی دریایی انگلیس بی پاسخ نمی ماند

سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران یکی از سخنرانان بیست و چهارمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور بود  که در سخنانی با اشاره به پرتو افشانی مقتدرانه انقلاب اسلامی در سراسر جهان، گفت: امروز در عرصه سیاسی عالم شاهد دو پدیده شگفت انگیز یعنی طلوع خورشید درخشان انقلاب اسلامی و زوال و سقوط تمدن غرب و لیبرالیزم هستیم و انقلاب اسلامی با سرعت در حال توسعه و پرتو افشانی در جهان است.

وی افزود: شکست خوردگی فرهنگ غرب و پوک شدن تدریجی استخوان هایش کاملا آشکار است و در مقابل حاکمیت اسلام و نظام اسلامی با منطق و منشور و پیام هایی نو و سازگار با فطرت انسانی با سرعتی غیرقابل تصور، روند پرشتاب رو به رشد خود را ادامه می دهد.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر نقش بی بدیل و مهم ائمه جمعه سراسر کشور تاکید کرد و گفت: ائمه جمعه مروج اندیشه ناب ولایت در سرزمین ما هستند و قطعا نماز جمعه و محراب آن برای این مقطع از تاریخ اسلام و انقلاب، محراب واقعی جهاد است.

وی افزود: ائمه جمعه نماد جهاد اندیشه و اعتقاد و مرجع و ملجا مردم و پناهگاه عاطفه و ایمان و ایثار مردم هستند و این اندیشه جمعه ها طنین انداز است تا مردم ما به ایمان و تقوی نزدیک شوند و ابواب هدایت گشوده گردد.

سردار سلامی در تبیین جایگاه نماز جمعه ابراز داشت: مطمئنم یکی از کانون های جهاد امروزین ما نماز جمعه هاست که هم آرامش می دهد و هم هدایت می کند و ما به این جریان زیبا و دلنشین و جذاب دل بسته ایم.

وی با تاکید بر اینکه نقش امامان جمعه  فقط به نماز و روز جمعه محدود نمی شود، ائمه جمعه را  پایگاهی برای دردمندان جامعه توصیف کرد و افزود: نماز جمعه دستاورد بزرگ انقلاب ماست و ما به عنوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امامان عزیز جمعه را با همین نگاه، نقطه مرجع خود برای تنظیم رفتار منطقه ای و محلی می دانیم.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مقطع کنونی را بسیار خطیر و حساس اما در عین حال ب امیدوار کننده دانست و تاکید کرد که  همانند ادوار مختلف تاریخی شاهد پدیده شگفت انگیز سقوط تمدنها هستیم و در برابر این افول  متقابلا شاهد درخشش روز افزون خورشید انقلاب اسلامی هستیم که در حال نزدیک شدن به مرکز عالم  و در حال صعود و  توسعه پرتو افشانی است.

سردار سلامی در ادامه به تجربه عظیم انقلاب اسلامی و قدرت بالای رهبری در هدایت این انقلاب اشاره کرد و گفت: به این حقیقت رسیده ایم که بزرگترین عنصر قدرت ما در عصر جدید رهبری است به این دلیل که او حکمت و وحی و قدرت را باهم ترکیب می کند، در نقطه مقابل که اصلا قابل مقایسه نیست و می توان فاصله زمین تا عرش را مشاهده کرد؛ رهبرانی هستند که نه حکمت و نه عقل و نه تفکر و نه اخلاق و نه معنویت دارند و انگار از هیچ کجا آمده اند و هیچ نفوذی ندارند!  خود آمریکایی ها معتقدند بزرگترین ضعف ایالات متحده، فقدان یک رهبری روحانی و کاریزما پایه است.

وی افزود: به دلیل ضعف نظام رهبری در غرب قدرت های غربی هر روز دچار ضعف بیشتری می شوند و نداشتن عنصر رهبری مقتدر موجب شده است غربی ها هرروز بیشتر به زوال نزدیک شوند.

سردار سلامی با اشاره به هزینه های سنگین و هنگفت نظامی غرب ، اظهار داشت: آنها 7 تریلیون دلار در بخش نظامی هزینه کرده اند که شاید قابل تصور نباشد و ما چند صد برابر کمتر از آنها هزینه کرده ایم اما چند صد برابر بیش از آنها منفعت برده ایم و خود غربی ها نیز به این موضوع اعتراف و اذعان داشته اند.

به گفته سردار سلامی در حال حاضر دشمن تمام ارکان قدرتش را علیه جمهوری اسلامی به کار گرفته است و  ما جنگمان تمام عیار است و همه جانبه و با حداکثر توان دشمنان درگیریم اما پیروزیم .

فرمانده کل سپاه با اشاره به سرنگونی پهپاد آمریکایی، گفت: دشمن  می خواست یک فضای روانی نزد افکار عمومی جهان و جامعه خودمان بسازد و بگوید ایران ضعیف شده است و هویتی غیر واقعی از ایران به جهان معرفی کند و شخصیت پر ظرفیت ایران را ضعیف پنداشته شده، نشان دهد .

سردار سلامی با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دشمن را دایما رصد می کند و جسم و روح و دامنه قلمرو آنها را  می شناسد به فرایند عقب نشینی دشمن در جریان ساقط کردن پهپاد متجاوز اشاره کرد و افزود: آمریکایی ها ابتدا پیام دادند اگر به نیروهای ما یا شرکای ما حمله کنید ما پاسخ می دهیم، وقتی شرکای آنها دچار حادثه شدند گفتند اگر به نیروهای ما حمله کنید پاسخ می دهیم.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درادامه گفت: زمانی که پهپاد آنها سرنگون شد، ماجرا به کلی تغییر کرد اولا بلافاصله بعد از اینکه سقوط را رسما اعلام کردیم دشمنی که سابقه اشغال کشورها وحملات گسترده نظامی و جنگ تمام عیار دارد، آرایش جنگی گرفت و همان روز، وقتی از رئیس جمهور آمریکا دراولین مصاحبه پرسیدند پاسخ آمریکا چیست؟ جواب داد که بزودی خواهید فهمید که آنها (ایرانی ها) اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شدند. ولی اندک زمانی بعد، وقتی خبرنگاران دوباره در این باره پرسیدند، ترامپ پاسخ داد که «من فکر نمی کنم نظام ایران این کار را کرده باشد شاید یک فرد خودسر اقدام کرده باشد».

وی با اشاره به اینکه شواهد افول قدرت آمریکا کاملا مشهود است، سه عنصر اصلی قدرت جمهوری اسلامی ایران را رهبری، مردم و اسلام نام برد و افزود: رهبری عنصر اصلی است و دو تای دیگر در پرتو حضور رهبری تحقق پیدا می کنند و همین عنصر است که روح شکست ناپذیری به ما داده است.

به گفته سردار سلامی  قدرت دشمن در سایه تبلیغات و عملیات روانی بزرگ نشان داده شده است و چنانچه این فضای روانی  تغییر کند قدرت واقعی دشمن بسیار  ضعیف تر از آن چیزی است که تبلیغات نشان می دهد و دشمن بسیار مایوس و ناامید است

در پایان سخنان سردار سلامی یکی از ائمه جمعه در باره دزدی دریایی نفتکش ایران توسط انگلیس سؤال کرد و سردار سلامی با کنایه به رعب و وحشت خود انگلیسی ها در این رابطه اشاره کرد و گفت: انگلیس از وقتی که دست به این کار زده دیگر شناوری به خلیج فارس نمی آورد .

 

سورنا ستاری: در حوزه فناوری رتبه اول منطقه هستیم

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور با بیان اینکه مسیر اشتباهی را در حوزه فناوری طی کرده ایم، اظهار داشت: کشوری به تاریخ و تمدن و فناوری می رسد که در حوزه آموزش و پرورش سرمایه گذاری کند و ظهور بزرگانی چون ابن سینا نیازمند توجه بیش از پیش به حوزه آموزش و پرورش است.

وی افزود: تازمانیکه اقتصاد را مبتنی بر خلاقیت نکنیم و پایه اقتصاد بر خام فروشی و نفت باشد به رشد و بالندگی نخواهیم رسید و هیچ اقتصادی بر اساس منابع زیرزمینی رشد نکرده است بلکه اقتصاد بر اساس کارآفرینی رشد می کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به ظرفیت های عظیم نیروهای جوان و دانشجویان کشورمان، تاکید کرد: ظرفیت بیش از 30 میلیون نیروی انسانی و حدود 4 میلیون دانشجو فرصت مناسبی برای فاصله گرفتن از وابستگی به نفت است و آموزش درست و نوآوری نسل جوان در قالب اقتصاد دانش بنیان می تواند ما را به سوی اقتصادی پویا سوق دهد.

سورنا ستاری با اشاره به رشد چشمگیر تعداد دانشجویان در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ظرفیت 4 میلیون دانشجو در کشور امروز به فرصتی برای توسعه و پیشرفت تبدیل شده است و باید این فرصت را مغتنم شمرد.

وی افزود: امروز ما در حوزه فناوری رتبه اول منطقه هستیم و ما نیروی انسانی فوق العاده ای داریم که می تواند جامعه را متحول کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به رتبه بالای فناوری نانو در کشور، گفت: ما در فناوری نانو در رتبه 4 قرار داریم و بسیاری از شرکت های داخلی در بخش صادرات در این حوزه فعالیت دارند و پیشرفت های زیادی در حوزه هایی چون سلول های بنیادی و فضای مجازی داشته ایم.

وی با اشاره به حمایت های مقام معظم رهبری از حوزه علم و فناوری، گفت: ما در گزارش هایی که  از پیشرفت ها و ظرفیت های علمی و فناوری کشور به مقام معظم رهبری ارایه کرده ایم، ایشان همواره حمایت کرده اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بار دیگر بر اهمیت تربیت نیروی انسانی و برنامه ریزی برای بکارگیری نیروهای جوان تاکید کرد و گفت: اتکا به فروش نفت باعث شد زیرساخت های جامعه نابود شود و اقتصاد رانتی از تبعات آن بوده است و امروز تلاش می کنیم از ظرفیت های علمی و فناوری کشور از جمله بیش از 500 هزار شرکت دانش بنیان و حوزه سخت افزاری استفاده کنیم تا از وابستگی به فروش نفت بکاهیم.

 

قرائتی: ائمه جمعه و جماعات تنها به اجتماعات عبادی اکتفا نکنند

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور هم سه شنبه شب در جمع ائمه جمعه حضور یافت و با تاکید بر اهمیت و جایگاه آموزش و علم آموزی در توسعه و پیشرفت کشور اظهار داشت: اصلاح شیوه های آموزش و تربیت نیروی انسانی می تواند تحولی مهم در حوزه های مختلف در کشور ایجاد کند و بکارگیری شیوه های صحیح آموزش نقش مهمی در توسعه و پیشرفت ایفا می کند.

وی با اشاره به برخی اصلاحات صورت گرفته در نظام آموزش عالی کشور، اظهار داشت: اصلاحات در نظام آموزشی و شیوه های آموزش در حوزه ها امری ضروری است که می تواند تحولی مهم در حوزه های علمیه ایجاد کند.

استاد قرائتی بر نقش و جایگاه مهم ائمه جمعه در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: ائمه جمعه نقش مهمی در هدایت و آگاهی بخشی در جامعه دارند و نهاد نماز جمعه می تواند در اصلاح امور و رفع مسایل و مشکلات جامعه نقشی تاثیر گذار و مهم داشته باشد و بنابراین باید پبش از پیش این نهاد مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به برخی مسایل و مشکلات اقتصادی در کشور گفت: اسلام و تعالیم اسلامی آموزه های فراوانی را برای رفع مشکلات بشر در اختیار قرار داده است و مطالعه عمیق و کاربردی علوم اسلامی می تواند به نحو چشمگیری برای رفع مشکلات جامعه راه گشا باشد.

استاد قرائتی همچنین بر توجه به تفسیر قرآن کریم تاکید کرد و افزود: علت بسیاری از عقب ماندگی های مادی ما دوری از تدبر در قرآن است و ائمه جمعه و جماعات می تواند در جذب جوانان به قرآن و تفسیر آیات نورانی آن نقش مهمی ایفا کنند تا زمینه توسعه معارف قرآنی و رفع مشکلات مادی و اقتصادی فراهم شود.

این مفسر قرآن کریم توجه به جوانان و نوجوانان را مورد تاکید قرار داد و گفت: ائمه جمعه و جماعات نباید تنها به اجتماعات عبادی و نماز جمعه اکتفا کنند بلکه باید با برنامه های تبلیغی مختلف زمینه توسعه معارف اسلامی و قرآنی را در میان جوانان فراهم نمایند و قشر جوان و نوجوان را بیش از پیش با دریای معارف اسلامی و قرآنی آشنا سازند.

 

حاج علی اکبری: ائمه جمعه فقط به تذکر بسنده نکنند

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور که میزبان اصلی این گردهمایی بود نیز در سخنانی گفت: کسانی که مسئولیت سنگین امامت جمعه را پذیرفته و عاشقانه وارد میدان شده اند و سال های متمادی  به ادای وظیفه و تصدی این مسئولیت مشغول هستند، تبعات این شغل سبب شده است تا تمام زندگی فردی و اجتماعی آنان  تحت تاثیر قرار گیرد.

وی با مسئلت اجر الهی برای ائمه جمعه به خاطر تحمل و تاب آوری در این مسئولیت، شورای سیاستگذاری را قدردان آنان دانست و تاکید کرد: با توجه به پیچیدگی شرایط زمان و تنوع مخاطبین، کار امام جمعه روز به روز دشوارتر هم خواهد شد ولی به مصداق بیان حافظ شیرین سخن «که  مرد راه نیاندیشد از نشیب و فراز » نباید ناامید شد .

حاج علی اکبری افزود: شورای سیاست گذاری بسیار شایق است تا  مشکلات ائمه جمعه را حل کند، اما بضاعتمان مزجات و اندک است، ما دوست داریم خدمت و کاری انجام دهیم اما امکانش از نظر  فکری و مدیریتی و مادی  شاید فراهم نباشد و باید صبور بود.

وی با اشاره به برخی کاستی های ساختاری در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، خواستار صبر و تحمل بیشتر ائمه جمعه برای حل مشکلات شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعهکشور، امامان جمعه  را طلابی دانست که باید زی طلبگی را رعایت و استمرار بخشند، تاکید کرد: استمرار این روحیه ارزشمند در وجود امامان جمعه سبب حفظ شأن روحانیت آنان می شود و وابسته به منصب و مقام خاصی از جمله منصب امامت جمعه نباشد.

حاج علی اکبری در ادامه بیانیه گام دوم رهبری را منشوری توصیف کرد که رسالت ائمه جمعه را تبیین و ماموریت و اهداف آنان را روشن کرده است و نوعی مانیفست یا سند بالادستی برای ائمه جمعه  محسوب می شود.

وی تصریح کرد: خط نگهدار جبهه فرهنگی ائمه جمعه هستند و اگر چه این کار ملزوماتی نظیر آموزش و اعمال مدیریت و وقت و هزینه و انرژی لازم  دارد، ولی نباید فراموش کرد که این نهاد متکی به برکت شهدای روحانیت و اعاظم علمای سلف و مستظهر به رهبری کنونی است و بسیار امید موفقیت وجود دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اظهار کرد: پیگیری سیاست های کلان نظام همچون سیاست های جمعیتی، در زمره وظایف ائمه جمعه است و باید روش اقدام در پیگیری سیاست های کلان درست و ساختار مند طراحی شود و به مقام و جایگاهی برسیم که ائمه جمعه ساختارمند عمل کنند و فقط به تذکر بسنده نشود.

به گفته حاج علی اکبری نباید  از سنگینی کار هراسید بلکه با درک شرایط زمان که به مثابه  میدان جنگ پیچیده ای است، ائمه جمعه مانند مجاهد میدان رزم مشکلات را تحمل و فرماندهی کنند، زیرا ما لابد و ناچار در شرایط جنگی این کار را پیش می بریم و من به مقام معظم رهبری قول داده ام که این خدمات ارائه شود.

 

رئیسی: کمر اخلال گران اقتصادی را می شکنیم

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه  نیز میهمان دومین روز بیست و چهارمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور بود.

 وی با تاکید بر موضوع عدالت و مبارزه با فساد اظهار داشت: یکی از ماموریتهای  مقام معظم رهبری برای مسئولان کشور موضوع عدالت و مبارزه با فساد است و به برکت نام و سال امیرالمومنین(ع) قوه قضاییه در تحقق این مهم همه تلاش خود را به کار خواهد بست.

رئیس دستگاه قضایی با تاکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، گفت: ما در قوه قضاییه حتما از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت خواهیم کرد، گزارشگران فساد در جامعه مورد تشویق قرار خواهند گرفت و این مطلب مورد تاکید ائمه جمعه نیز هست.

 وی افزود: بعد از توحید، هیچ مفهومی فراگیر تر و گسترده تر از عدالت نیست، عدالت در امور مختلف از جمله، عدالت اجتماعی، قضایی، عدالت اداری و در همه حوزه ها عدالت مفهوم گسترده دارد، در مفاهیم دینی بسیار می توان در باره عدالت سخن گفت و شما ائمه جمعه ابعاد مختلف آن را بیان کرده اید اما اینجا صحبت در زمینه اثباتی و عدالت اجرایی است.

رئیسی در ادامه گفت: در راس نظام اسلامی امام عادل است، اما اگر همه جامعه بخواهد مزه شیرین عدالت را احساس کند باید در همه حوزه ها اعم از قانون گذاری، اجرایی و قضایی عدالت فراگیر شود و اگر یک مجری یا قاضی در گوشه ای نخواهد به عدالت رفتار کند در همانجا مشکل ایجاد می شود.

وی از حاکمیت قانون به عنوان ملاک حداقلی در عمل به عدالت نام برد و گفت: بهترین ملاک برای اجرای عدالت فعلا توافق بر اساس قانون است و هیچ کس اجازه ندارد قانون را مخدوش کند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: در چهل ساله بعد از پیروزی انقلاب گامهای بسیار خوبی در جهت تحقق عدالت اسلامی برداشته شده، اما میزان بالای پرونده های قضایی زیبنده نظام اسلامی نیست و باید هر بستر فساد زا را از بین برد.

وی با تاکید براینکه باید با اصلاح نظام اداری و اجرایی، زمینه های فساد در دستگاه های اجرایی از بین برود، گفت: در این زمینه در سال 74 که بازرسی کل کشور بودم پرونده هایی با ارقام مختلف مانند 23 میلیارد مطرح بود و اندک اندک تا پرونده 3 هزار میلیاردی بالارفت و مبالغ متفاوت و متهیمن مختلف شدند اما جنس جرم و تخلف یکسان است و باید گفت از یک منفذ لطمه دیده ایم  که عبارتست از ضعف نظام پولی و اقتصادی کشور، بنابراین باید نظام بانکی و پولی ونظام مالیاتی اصلاح شود و دولت از تصدی گری دست بردارد و نقش نظارتی ایفا کند و این موضوع نیز توسط مقام معظم رهبری نیز بارها مطرح شده است.

رئیسی با اشاره به نقش مهم ائمه جمعه و جماعات در پیشگری از وقوع جرایم در جامعه گفت: نقش ائمه جمعه و احساس مسئولیت در موضوع امر به معروف و نهی از منکر و هدایت و ارشاد آحاد مردم و اقشار مختلف در کاهش جرایم بسیار موثر و مهم است.

رئیس قوه قضاییه نقش علما و ائمه جمعه را در احقاق حقوق عامه بسیار مهم و سازنده توصیف کرد و تصریح کرد: در بخش فرهنگ سازی ائمه جمعه می توانند با هشدار، انذار و هدایت جامعه کمک خوبی برای قوه قضاییه برای پیشگیری از جرایم باشند و علما و بزرگان با شیوه ریش سفیدی و وساطت در امور مختلف مالی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی، به صورت چشمگیری موجب کاهش ورودی پرونده ها به قوه قضاییه شوند و از این طریق با کاهش پرونده های قضایی، قوه قضائیه می تواند توان خود را برای مبارزه با جرایم سازمان یافته و مفسدان اقتصادی متمرکز کند و کمر اخلال گران اقتصادی و کسانی که با امنیت اقتصادی جامعه بازی می کنند را بشکنیم.

وی، آینده کشور را بسیار روشن توصیف کرد و گفت: هرگاه از هدایت های رهبری پیروی کردیم در منطقه و جهان پیروز بوده ایم، اما هرگاه نگاه به دستان بی کفایت بیگانگان داشتیم موفق نبودیم، و لذا برای موفقیت در امور باید با اتکا به هدایت های رهبری انقلاب و توانمندی های داخلی و جوانان متدین، وابستگی خود را به بیگانگان بکاهیم و روحیه انقلابی و جهادی در همه حوزه ها گره گشا خواهد بود.

رئیسی، کاهش زمان دادرسی را از برنامه های مهم قوه قضایی برشمرد و گفت: علاوه بر کاهش زمان دادرسی،  بر اتقان و دقت احکام صادره تاکید داریم و برنامه ما این است که نظام دادرسی را اصلاح و ارتقا بخشیم  تا دستگاه قضایی ملجا و پناهگاه مردم شود و امید و اعتماد عمومی افزایش یابد.

در پایان سخنان رئیس قوه قضائیه، تعدادی از ائمه جمعه راجع به تکریم ارباب رجوع درقوه قضائیه سوالاتی مطرح کردند و او هم در پاسخ گفت: به منظور تکریم ارباب رجوع و برخورد مناسب با متهمان تدوین دستور العمل کرامت مبتنی بر شرع و قانون در دستورکار قوه قضائیه قرار گرفته است.

 

آقامحمدی: تحریم ها اثر روانی خود را از دست داده اند

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی دیگر از سخنرانان روز دوم گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور بود به نقش و جایگاه مهم ائمه جمعه در تربیت و هدایت نسل جدید اشاره کرد و گفت: نسل جوان امروز ما یکی از بهترین نسل های تاریخ کشورمان هستند و این نسل توانستند نظام طاغوتی 2500 ساله را سرنگون و نظام اسلامی را حاکم کنند و این مهم با هدایت و تربیت علما و روحانیون تحقق یافت.

وی افزود: امروز شاهد حاکمیت 40 سال مردمسالاری و استقلال سیاسی ایران هستیم که به تمامه این استقلال سیاسی امروز حفظ شده است و با اقتدار توانستیم جنگ 8 ساله را پشت سر گذاریم و استقلال خود را حفظ کنیم.

علی آقامحمدی با اشاره به سرمایه های عظیم آموزه های اسلامی و علما و روحانیون در کشور گفت: امروز به برکت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شاهد اقتدار نظام اسلامی هستیم و علما و روحانیون در این زمینه نقش مهمی در تربیت نسل مومن و انقلابی ایفا می کنند.

بیان مسایل دینی و مذهبی به صورت جذاب و قابل فهم برای توده مردم و جوانان و ارتباط دوطرفه علما و روحانیون با جوانان، یکی دیگر از محورهای سخنان آقا محمدی بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به توانمندی های بالای کشورمان برای مقابله با تحریم ها نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های بالای کشورمان با وجود سختی های بوجود آمده، دشمن در تحقق اهداف خود ناکام ماند و توانستیم با مقاومت و ایستادگی، تحریم ها را به فرصت تبدیل کنیم و به تدریج از وابستگی اقتصاد کشور به فروش نفت بکاهیم.

به گفته وی در مقطع کنونی با گذر از بحران به مرحله ای رسیده ایم که دیگر تحریم ها اثر روانی خود را از دست داده است و شاهد ثبات قیمت ها و حتی کاهش قیمت ها هستیم و این مهم به برکت رهبری حکیمانه و مقتدرانه رهبر معظم انقلاب و مقاومت جهادی مردم به دست آمده است.

آقامحمدی تاکید کرد: برای حرکت در گام دوم انقلاب باید در همه بخش ها از جمله در بخش اقتصادی در مسیر استقلال گام برداریم و استقلال اقتصادی مکمل استقلال سیاسی است.

 

سردار اشتری: کانون های فساد در امان نیستند

سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی هم عصر چهارشنبه در دومین روز گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور با اشاره به ماموریت مهم ناجا در پاسداری از ارزش های انقلاب، گفت: نیروی انتظامی تمام تلاش خود را برای پاسداری از ارزش های اسلام و انقلاب به کار می بندد و در این زمینه حمایت و هدایت ائمه جمعه و علما و روحانیون بسیار تاثیرگذار و مهم است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به توطئه های دشمنان در ایجاد احساس عدم امنیت در کشور، گفت: خوشبختانه با وجود همه تلاش ها و توطئه های دشمنان شاهد امنیت و ثبات مثال زدنی در ابعاد مختلف در کشور هستیم و ائمه جمعه و علما نقش مهمی در تحقق این مهم و احساس امنیت در جامعه داشته اند.

وی افزود: امروز به مدد هدایت رهبری و حمایت مردم از پلیس توفیقات بسیار خوبی در اقصی نقاط کشور و مرزهای طولانی داشته ایم و اعتماد مردم به نیروهای مسلح به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

سردار اشتری با تاکید بر برخورد نیروی انتظامی با ناهنجاری ها در جامعه، گفت: یکی از ماموریت های مهم و حساس نیروی انتظامی برخورد با ناهنجاری های اجتماعی است و پلیس با قدرت و اقتدار با ناهنجاری ها و کانون ها و باندهای فساد برخورد قانونی می کند.

فرمانده نیروی انتظامی با تقدیر از آمران به معروف و ناهیان از منکر اظهار کرد: حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در دستور کار پلیس قرار دارد.

سردار اشتری خواستار همکاری همه دستگاهها در بخش فرهنگی و موضوع عفاف و حجاب شد و گفت: متاسفانه کم کاری برخی دستگاههای متولی موجب شده مسئولیت نیروی انتظامی سنگین تر شود و در این زمینه خواستار آن هستیم که همه دستگاه های ذیربط بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به وظایف خود عمل و نیروی انتظامی را یاری کنند.

وی همچنین به طرح راه اندازی پلیس اقتصادی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با اقدامات موثر پلیس توفیقات خوبی برای مبارزه با اخلال گران اقتصادی به دست آمده است و با عنایت به سال رونق تولید، اقدامات پلیس برای مبارزه با اخلالگران اقتصادی و جرایم اقتصادی با قدرت ادامه دارد.

 

جلسات هم اندیشی و تعاملی

در دومین و آخرین روز از گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور، جلسات هم اندیشی و تعاملی ادامه یافت و به نمایندگی از 31 استان کشور نتایج آخرین مطالعات و تجربیات ائمه جمعه به رای و نظر شرکت کنندگان گذاشته شد.

 راهکارهایی برای ارتقای سطح نمازهای جمعه و افزایش اثر گذاری آن و تعامل بیشتر با اقشار مختلف از جمله مباحثی بود که ائمه جمعه استانهای مختلف نظرات خود را در باره آن ارائه کردند. همچنین رویکرد آسیب شناسانه به عملکرد ائمه جمعه و نهاد نماز جمعه با هدف بهبود و ارتقای کمی و کیفی آن بخش دیگری از مباحث مطرح شده در نشستهای هم اندیشی ائمه جمعه را تشکیل می داد.

 نشست های هم اندیشی و تعامل امامان جمعه با یکدیگر مهمترین و کاربردی ترین بخش گرد هم آیی ائمه جمعه محسوب می شود، زیرا نگاههای درون سیستمی و واقع بینانه ای در آن مطرح شد که همگی آنها حاصل تدقیق تجربی و دانش امامان جمعه بود و یقینا کاربست این نظرات در ارتقای کمی و کیفی نهاد انقلابی نماز جمعه بسیار موثر خواهد بود.

 

قرائت زیارت آل یاسین با نوای رئیس اجلاس

در بخش پایانی گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور نمازجماعت مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری اقامه و در پایان زیارت آل یاسین توسط رئیس شورای سیاستگذار ائمه جمع قرائت شد.

وی همچنین در سخنان کوتاهی ضمن جمع بندی مباحث مطرح شده، از شرکت کنندگان تشکر کرد و وعده داد که همه ساله این گردهمایی هرچه پرمحتوا تر برگزار شود.

 

تکریم خانواده شهید خرسند

هیئت رییسه گردهم آیی با اعطای لوح تقدیر به خانواده شهید خرسند امام جمعه فقید شهرستان کازرون، از خدمات ایشان تقدیر و تجلیل به عمل آوردند.

 

سخن پایانی/ ضعف مشهود اطلاع رسانی

بیست و چهارمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور در حالی به کار خود پایان داد که  شاید بتوان آن را از نظر محتوایی، متفاوت تر از اجلاس های قبلی دانست و ان شاءالله که برکات و دستاوردهای آن هم برای ائمه جمعه و هم مردم انقلابی و ولایتمدار ایران اسلامی به عنوان مخاطبان اصلی نهاد نمازجمعه ملموس باشد.

در این اجلاس علی رغم اجرای برنامه های متعدد و تلاش دست اندرکاران که جای قدردانی دارد، ضعف اطلاع رسانی و ارتباطات رسانه ای به چشم می خورد، به گونه ای که برای پوشش گردهمایی دعوت خاصی از رسانه های ارتباط جمعی انجام نشد و اگر هم اقدامی در این راستا صورت گرفته باشد، بصورت بسیار حداقلی اتفاق افتاده است! که البته آن هم جای سؤال دارد، چرا که عملاً صدای اجلاس مهم سالانه ائمه جمعه کشور به عنوان فرماندهان قرارگاه های فرهنگی، به گوش مخاطبان نرسید.

در این بین کُمیت ستاد خبری گردهمایی بیست و چهارم ائمه جمعه سراسر کشور هم که وظیفه ذاتی برقراری ارتباط قوی با اصحاب رسانه و پشتیبانی کامل خبری رسانه ها را بر عهده داشت، می لنگید و آن چنان که باید و شاید از عهده کار بر نیامد.

جا داشت با توجه به اهمیت سرعت انتقال پیام در عصر ارتباطات و رسانه و لزوم حضور قوی در میدان جنگ نرم، مسئولان امر به ویژه شخص حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری که خود اهل رسانه هستند و در فضای رسانه ای حضور اثرگذار دارند، برای امر مهم اطلاع رسانی بهینه و بهنگام از رویداد مهم گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور، تدابیر ویژه و چاره اندیشی بهتری می کردند.

انتهای پیام ۳۱۳/۳

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha