جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
اعتصاب سراسری پرستاران انگلیس

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پرستاران انگلیس به اعتصاب سراسری آری گفتند

بیش از ۳۰۰ هزار نفر از پرستاران انگلیسی در اقدامی تاریخی به اعتصاب سراسری بر سر ناکافی بودن دستمزد، رای مثبت دادند.اتحادیه پرستاران انگلیس (RCN) با اعلام نتیجه اولیه رای‌گیری بر سر برگزاری این اعتصاب افزود: تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار عضو این اتحادیه به اعتصاب سازمانی رای مثبت داده‌اند. به گفته مقام‌های «آر ان سی»، اعتصاب سراسری پرستاران با هدف افزایش حقوق معادل ۵ درصد بیش از مقدار تورم صورت می‌گیرد. (دیلی میل: تورم حاضر در انگلیس ۱۲.۳ درصد است) این درحالی است که دولت انگلیس افزایش پایه حقوق سالانه پرستاران را ۴ درصد تعیین کرده بود. آر سی ان، هیچ گونه جزئیاتی رسمی از زمان و نوع این اعتصاب منتشر نکرده است اما به گفته منابع در صورت نهایی شدن نتیجه رای‌گیری‌ها، به احتمال زیاد اعتصاب‌ها پیش از کریسمس (۱۱ دی‌ماه) آغاز می‌شوند. این نخستین اعتصاب پرستاران از زمان تاسیس این اتحادیه (بیش از ۱۰۶ سال) خواهد بود. مدیران سرویس سلامت ملی انگلیس (NHS) نسبت به تشدید بحران در بیمارستان‌های این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند. انتظار می‌رود در وضعیت اعتصاب، ارائه خدمات به بیمارانی که در شرایط حاضر نیز با مشکلات بسیاری در سرویس دهی روبه‌رو هستند، لغو شده و یا با تاخیر مواجه شود. در همین راستا،‌نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پایان ماه‌ اوت (۹ شهریورماه)، هفت میلیون نفر در انگلستان در صف انتظار درمان بیمارستانی بودند. گفتنی است، مطابق شیوه‌نامه‌های اتحادیه پرستاران، در شرایط اعتصاب ارائه خدماتی که جان بیماران به آن‌ها بستگی دارد از جمله مراقبت‌های ویژه و اورژانس، همچنان ادامه خواهد یافت. بر اساس این گزارش، رای‌گیری برای اعتصاب در میان سایر کارمندان «ان اچ اس» از جمله نیروهای خدمات نیز برگزار خواهد شد. اتحادیه پزشکان جوان نیز قرار است اوایل ژانویه ۲۰۲۳ (دی ماه) برای اعتصاب رای‌گیری کنند. همچنین اتحادیه مامایی انگلیس هفته آینده برای مشارکت در این اعتصاب رای می‌گیرد. از زمان آغاز جنگ اوکراین و روسیه و اعمال تحریم‌های علیه نفت و گاز مسکو توسط اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی با تورمی فزاینده و بحران انرژی دست به گریبان هستند. تاجاییکه نرخ تورم در حوزه یورو هفته گذشته به ۱۰.۷ واحد رسید. (رویترز) گرانی و افزایش هزینه‌های زندگی که بخش وسیعی از آن به تحریم سوخت روسیه و افزایش بهای آن برمی‌گردد، موجی از اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها را در اروپا از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا و جمهوری چک به دنبال داشته‌ است. روز گذشته نیز هزاران نفر از اقشار مختلف مردم انگلیس در اعتراض به گرانی و بحران هزینه‌های زندگی در خیابان‌های پایتخت دست به تظاهرات زده و خواستار برگزاری انتخابات عمومی شدند.

منبع: ایرنا

روسیه به رژیم صهیونیستی هشدار تاوان داد

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که تل آویو هشدار واضحی از مسکو درخصوص انتقال سلاح به اوکراین دریافت کرده است.رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که مسکو با صراحت به تل‌آویو هشدار داده که در صورت تلاش برای انتقال سامانه‌های دفاعی به اوکراین، حتی از طریق کشور ثالث، این موضوع به عنوان عبور از خط قرمز تلقی می‌شود و عواقبی در پی خواهد داشت. پیش از این یک شرکت صنایع امنیتی رژیم صهیونیستی "ممنوعیت تحمیل شده علیه این رژیم درخصوص فروش تسلیحات پیشرفته به اوکراین" را دور زده و سامانه‌های پدافند ضد پهپاد را از طریق لهستان به ارتش اوکراین فروخته بود. پیشتر هم دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه به رژیم صهیونیستی نسبت به ارسال تسلیحات به اوکراین هشدار داده و گفته بود، این اقدام در صورت انجام، اقدام بی پروایی خواهد بود و روابط میان دو طرف را ویران خواهد کرد. خبرگزاری بلومبرگ هم روز جمعه گزارش داد، روسیه به رژیم صهیونیستی اطلاع داده است که اگر موشک‌های پدافند هوایی یا سایر موشک‌های رهگیر ساخت این رژیم مستقیم یا از طریق کشورهای ثالث به اوکراین ارسال شود، مسکو پاسخ خواهد داد.

منبع: ایسنا

سپاه گروهگ های تروریستی را به دام انداخت

با تلاش و اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه، ۳ تیم وابسته به گروهک نفاق که قصد اقدامات خرابکارانه و تروریستی در استان‌های خوزستان، فارس و اصفهان را داشتند، دستگیر شدند. بنا بر اعلام سازمان اطلاعات سپاه تیم‌های مذکور قصد داشتند ضمن جذب و شبکه‌سازی میان آشوبگران، اقداماتی نظیر حمله به مراکز دولتی، امنیتی و انتظامی، تخریب اموال عمومی و سوءقصد به جان شهروندان را پیاده‌سازی نمایند که به‌دلیل کنترل، اشراف و اقدام به‌موقع پاسداران گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه ناکام ماندند. سرپل‌های این گروهک در چند هفته اخیر محورهای متعددی را به عناصر عملیاتی خود ابلاغ کرده‌اند که موارد گفته‌شده بخشی از این محورها است.

منبع: مهر

ملی پوشان ایران غول بزرگ را شکست دادند

فینال رقابت‌های جام بین قاره‌ای فوتبال ساحلی از ساعت ۱۹:۳۰ شامگاه امروز بین تیم‌های ایران و برزیل برگزار شد که با برتری دو بر یک ایران همراه بود. محمد احمدزاده و سعید پیرامون گلزن های ایران در بازی فینال در کشور امارات بودند. ملی پوشان ایران برای چهارمین بار موفق به کسب قهرمانی این رقابت‌ها در امارات شدند تا اینگونه از برزیلی‌ها که سه بار به جام رسیده بودند، سبقت بگیرند و در کنار روسیه قرار بگیرند. تیم فوتبال ساحلی ایران برای کسب جایگاه نخست از سد تیم‌هایی نظیر پاراگوئه، ژاپن، آمریکا و امارات عبور کدند و برزیل را شکست دادند.

منبع: مهر

روسیه و عراق به توافق هسته ای رسیدند

«ایلیا لوپوف» مشاور اقتصادی در سفارت روسیه در عراق گفت که مسکو و بغداد آماده امضای توافقنامه همکاری در زمینه فناوری های مسالمت آمیز هسته ای هستند. وی افزود: مقدمات امضای یادداشت تفاهم درباره همکاری در زمینه استفاده از فناوری مسالمت آمیز هسته ای فراهم شده است و همچنین طرفین در حال بررسی همکاری ها در زمینه آموزش دانشجویان عراقی در دانشگاه های تخصصی روسیه هستند. این مقام روسی ادامه داد: عراق از دیرباز به انرژی هسته‌ای روسیه علاقه نشان داده است و اکنون دو طرف در چارچوب توافقنامه همکاری ۱۹۷۵ در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای، روند مذاکرات برای مشارکت در این زمینه را از سر گرفته‌ اند. لوپوف ادامه داد: روس اتم و آژانس کنترل مواد رادیواکتیو عراق در حال بررسی امکان اجرای پروژه‌ های کوچک در زمینه ساخت راکتورهای تحقیقاتی و همچنین استفاده از فناوری‌ های هسته‌ ای برای مقاصد صلح‌ آمیز در پزشکی، کشاورزی و نمک‌زدایی آب دریا هستند. پیش از این نیز «الکساندر کینچاک»، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه روسیه گفته بود که روسیه آماده است تا محصولات ایزوتوپی به عراق عرضه کند و به بغداد در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای کمک کند.

منبع: مهر

لاپید از کابینه اسرائیل انصراف داد

یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی که دوره نخست وزیری اش پایان یافته است، گفت که برای بازگشت به قدرت خواهد جنگید و به صف مخالفان کابینه آینده این رژیم خواهد پیوست. بر اساس این گزارش، لاپید گفت که آنها بخشی از دولت آینده رژیم صهیونیستی نخواهند بود. وی افزود: اما باید پس از انتخابات متحد و یکپارچه باشیم. در همین راستا، «ایال شویکی» مسئول دفتر رئیس رژیم صهیونیستی صبح یکشنبه با ارسال نامه‌هایی به نمایندگان اتحادیه اروپا به آنها اطلاع داد که اسحاق هرتزوگ از روز چهارشنبه ۹ نوامبر رایزنی‌ها با تمام فراکسیون‌ها را آغاز خواهد کرد. دفتر رئیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد: با دریافت نتایج رسمی بیست و پنجمین انتخابات کنست، هرتزوگ از روز چهارشنبه رایزنی با فراکسیون‌های کنست را آغاز خواهد کرد و پس از آن با نامزدهایی که فراکسیون‌ها آنها را برای تصدی تشکیل کابینه نامزد کرده اند، گفتگو خواهد کرد. گفتنی است در انتخابات اخیر کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) ائتلاف راستگرایان افراطی به رهبری نتانیاهو توانست اکثریت پارلمان را بدست آورد. براین اساس به نظر می‌رسد در روزهای آینده با تشدید دو قطبی در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی، مقامات مرتبط با کابینه شکست خورده یائیر لاپید از صحنه حذف شده و نزدیکان نتانیاهو بار دیگر به قدرت بازگردند. بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی ضمن اذعان به شکست در انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) درباره تشدید افراط گرایی در صحنه سیاسی این رژیم پس از پیروزی نتانیاهو هشدار داد. وی که از رقبای نتانیاهو در انتخابات اخیر کنست محسوب می‌شد، گفت: هضم این رخداد برای من دشوار است.

منبع: مهر

مجلس نمایشگاه عکس سامون را برپا کرد

نمایشگاه عکس سامون مربوط به زیست بوم استان مازندران به مناسبت روز ملی مازندران با حضور نمایندگان استان مازندران و محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در محل نمایشگاه مجلس شورای اسلامی افتتاح شد. مهدی معصومی گرجی مدیر حوزه هنری مازندران هدف از این نمایشگاه را که در جریان آن آثار موجود در کتاب سامون تولید اخیر حوزه هنری مازندران برای علاقمندان و نمایندگان ملت به نمایش گذاشته شد، معرفی فرهنگ استان به شکل مصور و در ابعاد مختلف عنوان کرد و افزود: کتاب عکس سامون مجموعه‌ای ۱۵۷ عکسی از ۵۹ عکاس است که با موضوع فرهنگ مازندران شامل آداب و سنن، معماری، طبیعت و سبک زندگی اسلامی ایرانی و غیره تهیه شده و به عنوان فرهنگ بخشی از مردم ایران در خانه ملت به نمایش گذاشته شد. علی بابائی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود نیز ضمن بازدید از نمایشگاه عکس سامون گفت: روز مازندران و هفته ملی مازندران ما را یاد فرهنگ اصیل ایران و پیش قدمی مردمان مازندران در پذیرش حکومت شیعه می‌اندازد. عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در ادامه ضمن تاکید بر توجه به فرهنگ مازندران، اظهار کرد: مازندران در دوران جنگ تحمیلی تاریخ ساز بود و در دوران سازندگی و برنامه‌های توسعه کشور نقش کلیدی داشته است لذا مسئولان ملی و استانی اعم از دولت و مجلس کلید واژه‌هایی را باید به برنامه‌های خود اضافه کنند که مفهوم آن توسعه فرهنگ استان‌های مختلف از جمله استان مازندران باشد. شایان ذکر است که نمایشگاه عکس سامون در مجلس شورای اسلامی به مدت ۳ روز دایر خواهد بود.

منبع: مهر

کسری بودجه کاهش یافت

دیوان محاسبات کشور، برشی از گزارش تفریغ بودجه شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ منتهی به پایان شهریور ماه را منتشر کرد. این گزارش حاکی است که تا زمان مذکور، ۱۳ درصد از احکام به صورت کامل اجرایی شده است. در ۲۱ درصد عدم اجرا و در ۶۶ درصد اجرای بخشی از احکام بودجه را شاهد هستیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد روند میزان کسری بودجه در شش ماهه نخست سال جاری کاهشی بوده است. همچنین افزایش ۴۴۶ درصدی میزان وصولی ریالی حاصل از نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز صادراتی در دوره گزارشگری فعلی نسبت به مدت مشابه سال قبل، وصولی نزدیک به ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی و بیش از ۸۹ درصدی سایر درآمدها نسبت به مصوب شش ماهه، کاهش ۶۴ درصدی تعداد دستگاه‌های حساب نداده، افزایش ۱۲ درصدی میزان ثبت اطلاعات کارکنان دستگاه‌های اجرایی در سامانه پاکنا در مقایسه با مدت چهارماهه قبلی از مهمترین یافته‌های دیوان محاسبات است. گزارش این نهاد نظارتی از ارزیابی اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در شش ماهه نخست، نشان می‌دهد: - از بین تعداد ۶۹ حکم که متضمن تدوین، تهیه، تصویب و ابلاغ آئین‌نامه، دستورالعمل، سازوکار اجرایی، ترتیبات اجرایی، شیوه‌نامه پرداخت تا پایان شهریور سال ۱۴۰۱ بودند، برای ۵۵ درصد (۳۸ حکم) اقدام لازم صورت پذیرفته، و در خصوص ۴۵ درصد (۳۱ حکم) احکام قانون بودجه نقض شده است. - در ۴۹ مورد ردیف درآمدی، وصولی صورت نگرفته که از جمله دلایل کسری بودجه محسوب می‌شود و تعداد ۵۹ ردیف درآمدی، دارای وصولی کمتر از ۵۰ درصدی نسبت به پیش بینی بوده و ۱۸ مورد ردیف درآمدی جدید نیز وصولی نداشته است. - تخصیص اعتبار برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با تاریخ پیش بینی خاتمه در پایان سال ۱۴۰۱ به منظور بهره برداری به موقع این طرح‌ها، کامل و بهینه نبوده است. از میان ۱۱۷ طرح مذکور با پیش بینی تاریخ اتمام در پایان سال ۱۴۰۱، صرفاً به ۴۵ طرح تخصیص اعتبار ۰.۰۳ درصدی تا ۱۲۱.۸۵ درصدی صورت گرفته و برای مابقی طرح‌ها به تعداد ۷۲ مورد هیچ گونه تخصیص اعتباری انجام نشده است. لازم به ذکر است تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار به این طرح‌ها موجب بهره برداری به موقع آنها و افزایش اثربخشی لازم خواهد شد. - تعداد ۱۹۲۸ دستگاه اجرایی (۴۰ درصد) اطلاعات کارکنان خود را در مهلت مقرر سامانه پاکنا ثبت نکرده اند. همچنین تعداد ۱۹۱۶ دستگاه اجرایی (۴۰ درصد) لیست حقوق و مزایای کارکنان خود را در سامانه موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه کشور در موعد قانونی ثبت نکرده‌اند. - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از محل فعالیت‌هایی از جمله «درمان ناباروری» و «تدوین و اجرای سیاست‌های جمعیتی کشور» هیچ گونه اعتباری دریافت نکرده که این موضوع موجب عدم تحقق اهداف قانونگذار تا مقطع کنونی شده است. در خصوص پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان نیز اقداماتی به صورت ناقص و پراکنده توسط وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر صورت گرفته است. طبق ماده (۷۴) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت و درمان مکلف بود ظرف دو سال اول اجرای برنامه ششم (پایان سال ۱۳۹۷) نسبت به استقرار پرونده الکترونیک سلامت اقدام نماید اما هدف قانونگذار تا مقطع کنونی به صورت کامل محقق نشده است. - تعداد ۳۴۳ شرکت اطلاعات خود و شرکت‌ها و مؤسسات تابعه و وابسته را در سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی ثبت و به‌روزرسانی نکرده اند. همچنین ۲۲ شرکت آمار نیروی انسانی خود را حداکثر تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) وارد ننموده اند. - تعداد ۹۳ دستگاه اجرایی قانون ممنوعیت عضویت همزمان مقامات و معاون آنان و مدیران دستگاه‌های اجرایی کارکنان شاغل در کلیه پست‌های مدیریتی در هیأت‌مدیره، مدیریت عاملی و سایر مدیریت‌های اجرایی شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و سازمان‌ها را رعایت نکرده اند و اطلاعات اموال غیرمنقول از جمله انفال و اموال تملیکی در اختیار ۳۷۹ دستگاه اجرایی در سامانه جامع اموال دستگاه‌های اجرایی (سادا) در موعد مقرر قانونی ثبت و یا تکمیل نشده است.

منبع: مهر

سپاه از حمله تروریستی در ماهشهر خبر داد

معاونت روابط عمومی و تبلیغات سپاه ولی عصر (عج) خوزستان از حمله تروریستی به یکی از مقرهای نظامی در شهرستان ماهشهر داد. روابط عمومی و تبلیغات سپاه ولی عصر (عج) استان خوزستان اعلام کرد:‌به دنبال اقداماتی که ضدانقلاب در ناامن کردن استان خوزستان و کشور دارد، در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۱۵ ساعت ۲:۲۵ دقیقه بامداد یک گروهک تروریستی به یکی از مقرهای نظامی شهرستان ماهشهر حمله کرد. ‌براساس این گزارش، در اقدام متقابل جهت حفاظت از این مقر، به دو تروریست راکب موتورسیکلت تیراندازی شد که یکی از این تروریست‌ها مجروح شد که اقدامات پزشکی موثر واقع نشد و وی به هلاکت رسید. روابط عمومی و تبلیغات سپاه ولی عصر (عج) استان خوزستان اعلام کرد که اقدامات امنیتی و اطلاعاتی جهت شناسایی و دستگیری نفر دوم در حال پیگیری است.

منبع: خبرنگاران جوان

مسمومیت علت فوت قادری شناخته شد

دادستان شهریار در رابطه با علت فوت فردی به نام نسرین قادری توضیحاتی ارائه داد. در روزهای اخیر که پروژه کشته‌سازی ضد انقلاب با هدف ناآرام سازی ذهن مردم و شهروندان به صورت زنجیره‌ای در حال انجام است، هر روز نام‌هایی مختلف از شهرهای ایران مطرح می شود که توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند و پس از بررسی ها مشخص می گردد این افراد یا زنده هستند یا دلیل مرگشان موضوع دیگری بوده است. نسرین قادری، یکی از افرادی است که از روز گذشته نام وی به عنوان یکی از کشته شدگان حوادث اخیر مطرح شده است. رسانه های ضد انقلاب، در خبرهای خود به صورت پرحجم مدعی شده‌اند که این فرد به علت ضربات باتون در تجمعات شهر شهریار کشته شده است. این رسانه‌ها با سوء استفاده از کرد بودن این دختر جوان تلاش کردند از صبح امروز، با تحریک احساسات مردم شریف مریوان، زمینه های ایجاد نا امنی در این شهر را ایجاد نماینداین در حالی است که خانواده نسرین قادری بلافاصله، خبر دروغ کشته شدن دخترشان را تکذیب کرده‌اند. پدر نسرین قادری درباره فوت دختر خود گفت: دخترم تشنج داشت و به آنفلوآنزا هم مبتلا شده بود و شب همان روزی که فوت شده، برادرش تا ۱۲ شب پیش او بود و ما هم با او تماس تلفنی داشتیم و جویای حالش بودیم. وی با بیان اینکه فردای آن روز هرچه با دخترم تماس گرفتیم جوابی از او دریافت نکردیم، افزود: از دختر دیگرم به همراه همسرش خواستیم تا به منزل نسرین رفته و ما را از وضعیت او باخبر کنند. قادری گفت: با مراجعه دختر و دامادم به در منزل نسرین بازهم او هیچ جوابی نمی دهد.وقتی در را باز میکنند با پیکر بی جان او در منزل مواجه می‌شوند. پدر مرحوم نسرین قادری اضافه کرد: دختر و دامادم بلافاصله با اورژانس و آگاهی تماس می‌گیرند و جسد دخترم به پزشکی قانونی شهریار منتقل می‌شود. وی همچنین هرگونه شایعه درباره حضور دخترش در تجمعات اعتراضی و اغتشاشات را رد کرد. در همین زمینه، حمید عسگری پور دادستان شهریار، در رابطه با ادعاهای مطرح شده درباره فوت خانم نسرین قادری گفت: ساعت ۱۴ روز جمعه مورخه ۱۳ آبان ماه سال جاری یکی از بستگان متوفیه با مراجعه به کلانتری محل اعلام می‌کند که به در واحد مسکونی مرحومه قادری مراجعه کرده و وی در را باز نکرده است. عسگری پور افزود: پس از دستور قضایی و باز کردن در آپارتمان، ماموران انتظامی با حضور اقوام متوفیه وارد منزل شده و مشاهده می‌کنند که جسد خانم نسرین قادری در پذیرایی بر زمین افتاده است. دادستان عمومی و انقلاب شهریار با اشاره به نظریه پزشکی قانونی، تصریح کرد: پس از معاینه جسد، هیچ گونه آثار ضرب و جرحی مبنی بر شکستگی، در رفتگی، سیاه شدگی و کبودی بر روی بدن متوفیه رویت نشده است. وی افزود: تشخیص اولیه پزشکی قانونی مسمومیت این فرد است و البته طبق اظهارات خانواده او دچار بیماری قبلی نیز بوده است

منبع: خبرنگاران جوان

پرسیژن ایر در ویکتوریا سقوط کرد

خبرگزاری دولتی تانزانیا از سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری در دریاچه ویکتوریا خبر داد. یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی «پرسیژن ایر» تانزانیا به دلیل وضعیت بد جوی در دریاچه ویکتوریا سقوط کرد. خبرگزاری دولتی تانزانیا گزارش داد که امدادرسانی برای نجات مسافران هواپیما در حال انجام است. این خبرگزاری اعلام کرد به دلیل وضعیت بد جوی، هواپیما هنگام فرود در فرودگاهی در بوکوبای تانزانیا در دریاچه ویکتوریا سقوط کرد که تاکنون ۱۵ نفر از جت نجات یافته اند، اما مشخص نیست که چه تعداد مسافر در هواپیما بودند یا اینکه آیا تلفات جانی داشته است. سخنگوی پرسیژن ایر گفت که پرواز شماره PW ۴۹۴ از دارالسلام پایتخت تانزانیا به مقصد بوکوبا هنگام نزدیک شدن به فرود دچار حادثه شد. پلیس نیز تاکنون تلفات احتمالی این حادثه را اعلام نکرده است.

منبع: خبرنگاران جوان

قطار کره‌ ای ها از ریل خارج شد

به گفته اپراتور حمل و نقل کره جنوبی، یک قطار در سئول از ریل خارج شده و حدود ۳۰ مسافر زخمی شدند. شرکت راه آهن کره اعلام کرد ساعت ۸:۵۵ بعد از ظهر به وقت محلی یک قطار از مسیر خود خارج شده و ۳۰ مسافر از مجموع ۲۷۵ مسافر آن مجروح شده اند.قطار «موگونگوا» در حال ورود به یکی از ایستگاه‌ها در شهر سئول بوده که از ریل خارج شده است اما همچنان گزارشی از علل وقوع این حادثه در دسترس نیست. بر اساس گزارش‌های اولیه، خط ۱ متروی پایتخت کره فعلا به حالت تعلیق درآمده است.

منبع: خبرنگاران جوان

چشم بادامی ها موشک کروز شلیک کردند

با نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه نیروی هوایی چین، پکن از یک موشک کروز جدید رونمایی کرد. درپی نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه نیروی هوایی چین (هشت تا ۱۳ نوامبر) چین از یک موشک ضد راردار کروز به نام AKF ۹۸ A هواپرتاب رونمایی کرد. براساس گزارش وبگاه عربیک دیفنس، این موشک کروز نسل جدید با حدود پنج متر طول قرار است بر روی جنگنده JH-۷ A ۲ نصب شود و برای اهداف زمینی به کار گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد که چین این موشک را در پاسخ به موشک JASSM آمریکا و SCALP و Storm Shadow در اروپا طراحی کرده است. همراه با این موشک، ارتش چین از یک بمب دایت شونده به نام YJ-۱۰۰۰ رونمایی کرده است که یک تن وزن دارد و بر روی جنگنده نصب می‌شود.

منبع: خبرنگاران جوان

سپاه صیاد ۴B را به نمایش گذاشت

موشک صیاد ۴B با حضور امیر سرتیپ محمد رضا آشتیانی رونمایی شد موشک صیاد ۴B صبح یکشنبه ۱۵ آبان با حضور امیر سرتیپ محمد رضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش و جمعی از متخصصان صنعت دفاعی رونمایی شد. آزمون سامانه ارتقا یافته باور ۳۷۳ علیه اهداف دور ایستا با موشک برد بلند صیاد ۴B با موفقیت انجام شد. در این آزمون، هدف دور ایستا در برد بیش از ۴۵۰ کیلومتر توسط رادار بهینه شده سامانه باور ۳۷۳ کشف شد و در برد حدود ۴۰۵ کیلومتر ردگیری و در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مورد اصابت و انهدام کامل قرار گرفت. موشک برد بلند صیاد ۴B دارای سوخت جامد مرکب بوده و برای نخستین بار مورد ارزیابی کامل عملیاتی قرار گرفت. برد رادار کشف سامانه باور ۳۷۳ از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است. برد موشک سامانه از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن از ۲۷ به ۳۲ کیلومتر افزایش یافته است.

منبع: خبرنگاران جوان

ایران بر بام قهرمانی کشتی فرنگی جهان ایستاد

تیم ملی کشتی فرنگی ایران با شکست جمهوری آذربایجان، بر سکوی نخست جام جهانی ۲۰۲۲ ایستاد.تیم ملی کشتی فرنگی ایران با هدایت حسن رنگرز در دیدار فینال رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ به مصاف جمهوری آذربایجان رفت و در پایان در دیداری سخت و حساس با نتیجه ۵ بر ۵ به برتری رسید و با شکست میزبان بر سکوی نخست این رقابت‌ها ایستاد. در شرایطی که جمهوری آذربایجان با استفاده از عنوان‌داران مطرح خود به دیدار فینال آمده بود، کار به مبارزه پایانی کشیده شد و علی‌اکبر یوسفی دارنده مدال طلای جهان در مبارزه پایانی در شرایطی که ۳ بر صفر از حریف خود عقب بود در تایم دوم با ارائه نمایشی بی‌نظیر ۶ امتیاز گرفت و با برتری ۶ بر ۳ ضمن کسب پیروزی، قهرمانی را برای تیم ایران به ارمغان آورد. ایران در مجموع مبارزه‌ها به دلیل امتیاز بالاتر نسبت به حریف موفق به کسب عنوان قهرمانی جام جهانی شد. به این ترتیب حسن رنگرز که چندی پیش جانشین محمد بنا شد، در اولین تجربه خود در تیم ملی بزرگسالان با عملکردی بسیار خوب موفق شد تیم ملی ایران را به عنوان نخست جام جهانی برساند. رنگرز همچنین چندی پیش موفق شد تیم ملی کشتی فرنگی امید ایران را به سکوی نخست جهان برساند. قهرمانی ایران در جام جهانی در شرایطی به دست آمد که ایران ۳ مدال‌دار خود در رقابت‌های قهرمانی جهان را به همراه نداشت.

منبع: ایسنا

آتش سوزی در بغداد ۱۰ مفقود برجای گذاشت

منابع خبری یکشنبه شب از وقوع آتش سوزی در یک مرکز تجاری در بغداد و مفقود شدن ۱۰ نفر در این آتش سوزی خبر دادند. وزارت کشور عراق اعلام کرد در پی وقوع آتش سوزی در مرکز تجاری در منطقه «الوزیریه» بغداد ۱۰ نفر مفقود شدند. بر اساس این گزارش، آتش سوزی در این مرکز تجاری مهار شده و تلاش‌ها برای یافتن افراد مفقودی آغاز شده است. رسانه‌های عراقی همچنین اعلام کردند، در پی این آتش سوزی ۲۰ نفر از نیروهای آتش نشانی و امداد و نجات زخمی شدند. ماه گذشته نیز ریزش یک ساختمان پزشکی در منطقه الکراده بغداد ۳ کشته برجای گذاشته بود و ۱۳ نفر نیز از زیر آوار نجات یافته بودند.

منبع: ایرنا

بایدن تاخیر نتانیاهو را تلافی کرد

تبریک نگفتن رئیس جمهوری و دیگر مقامات بلند پایه آمریکا به بنیامین نتانیاهو ببرای پیروزی در انتخابات تا بدین لحظه بازتاب درخور توجهی در رسانه‌های صهیونیست داشته است و برخی از این رسانه‌ها این اقدام بایدن را در راستای تلافی اقدام مشابه نتانیاهو در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارزیابی کردند.روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در این باره نوشت که "تام نایدس" سفیر آمریکا در اراضی اشغالی تنها آمریکایی است که پس از پذیرش شکست توسط یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی به بنیامین نتانیاهو در یک تماس تلفنی تبریک گفته است. برپایه گزارش این روزنامه، تلاش‌هایی طی امروز و دیروز برای برقراری تماس میان نتانیاهو و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفته اما این تلاش‌ها بی نتیجه بوده و به دلیل تعطیلی امروز (یکشنبه) در آمریکا هنوز موعدی برای این تماس تعیین نشده است. یک مقام آمریکایی در این باره گفته است که بایدن درگیر انتخابات میان دوره‌ای است که سه شنبه برگزار می‌شود، اما یک مقام سابق آمریکایی انتخابات میان دوره‌ای را بهانه دانسته و عنوان کرده است که تاخیر بایدن در تبریک به نتانیاهو اتفاقی نبوده است. این مقام توضیح داد: چند روز طول کشید تا نتانیاهو پیروزی بایدن را در انتخابات ۲۰۲۰ بر رقیبش دونالد ترامپ تبریک گفت و زمانی این اقدام را انجام داد که شکست ترامپ مسجل شد و اکنون نیز ارتباطی میان تأخیر نتانیاهو در آن زمان و تأخیر بایدن در حال حاضر وجود دارد. طبق این گزارش، بایدن تنها مقام آمریکایی نیست که پیروزی نتانیاهو را تبریک نگفته است و عجله‌ای برای این کار ندارد و آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور نیز که اخیرا در نشست «G۷» شرکت داشت با شماری از وزرای خارجه دیگر دیدار کرد و طی این مدت به صورت تلفنی با رهبران مصر، عراق و محمود عباس رسیس تسکیلات خودگردان فلسطین گفت‌وگو کرد اما با نتانیاهو تماس نگرفت. نزدیکان نتانیاهو منتظر تماس بایدن هستند و به همین منظور نسبت به انتشار این اخبار واکنشی نشان نداده‌اند اما دو مقام بلند پایه سابق صهیونیست در این باره گفته‌اند که اگر بایدن تا پایان امروز با نتانیاهو تماس نگیرد این اقدام سؤال برانگیز است.

منبع: ایرنا

سراب بزرگترین مجتمع استحصال طلا و نقره را افتتاح کرد

فرماندار سراب از راه اندازی بزرگترین مجتمع استحصال طلا و نقره شمال غرب کشور در این شهرستان تا خرداد سال آینده خبر داد .ساخت این مجتمع از سال ۹۰ به علت مشکلات پیش آمده برای مجری طرح متوقف شده بود که با رفع این مشکلات، عملیات اجرایی آن به تازگی از سر گرفته شده است. علی جهانی در جلسه بررسی مشکلات معادن شهرستان سراب گفت: فاز اول این کارخانه شامل تولید شمش طلا و نقره ۹۳ درصد و فاز دوم آن شامل استحصال مس کاتدی ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد . وی با اشاره به اینکه مجوزهای این طرح در سال ۸۱ از وزارت صمت اخذ شده است افزود: در حال حاضر تجهیزات فاز اول این کارخانه نصب شده و در آخرین مراحل راه اندازی است که انتظار می رود تا سه ماه اول سال آینده به بهره برداری برسد وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۷ هزار میلیارد ریال به همت بخش خصوصی برای احداث این کارخانه هزینه شده است و برای تکمیل آن ۱۵ هزار میلیارد ریال دیگر نیز هزینه خواهد شد فرماندار سراب گفت: با بهره برداری ازاین مجتمع برای ۳۰۰ نفر در واحد طلا و نقره و برای ۵ هزار نفر در واحد تولید مس فرصت شغلی ایجاد خواهد شد . مجری این طرح هم گفت: در فاز نخست این کارخانه، سالانه ۵۲ هزار کیلوگرم شمش طلا و نقره با عیار ۹۹/۹۹ درصد و ۵۰ هزار تن مس کاتدی استحصال خواهد شد. رضا نقی پور افزود : مواد اولیه این کارخانه بصورت کنسانتره از معادن داخل و خارج کشور تامین می شود . وی با بیان اینکه در این کارخانه علاوه بر تولید طلا ، نقره ومس می توان فلزات جانبی و مواد شیمایی مصرفی هم تولید کرد خاطرنشان کرد: سایت این مجتمع طوری طراحی شده است که حتی از لجن ها و پس ماندهای سایر صنایع کشور و ضایعات الکترونیکی و مخابراتی نیز شمش طلا و نقره به دست آورد. وی اضافه کرد: بکار گیری جدیدترین فناوری و تجهیزات فیلتراسیون و تصفیه از ویژگی های بارز این کارخانه است و پسابهای صنعتی حاصله پس از تصفیه برای مصرف مجدد به سایت برگردانده خواهد شد. فاز اول مجتمع استحصال طلا ، نقره و مس در ۷ کیلومتری جاده سراب – تبریز در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار و زیربنای ۷۰ هزار متر مربع در حال احداث است.

منبع: شبکه خبر

آتش‌سوزی خیابان کاج تلفات جانی نداشت

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از حادثه آتش‌سوزی یک برج ۱۵ طبقه مسکونی در منطقه ۲ پایتخت خبر داد و گفت: این حادثه بیش از ۱۰۰ نجات‌یافته داشت.سید جلال ملکی گفت: ساعت ۲:۴۸ بامداد این حادثه در خیابان کاج، تقاطع خیابان اقاقیا به سامانه ۱۲۵ اعلام داده شد و بی درنگ ماموران چهار ایستگاه آتش نشانی به همراه تشک، نردبان هیدرولیکی و تجهیزات پشتیبانی به محل حادثه اعزام شدند. وی با بیان اینکه آتش‌سوزی در طبقه منفی پنج یک ساختمان ۱۵ طبقه مسکونی روی داده بود، گفت: مقداری مواد ضایعاتی در محدود ۱۰ متری که غیراصولی ساخته شده بود، دچار آتش‌سوزی شد. ملکی ادامه داد: در این حادثه دو دستگاه موتورسیکلت و دوچرخه دچار آتش سوزی شد و آتش به یک دستگاه خودرو سمند نیز رسید. وی با بیان اینکه دود بسیار غلیظی طبقات را فرا گرفته بود، افزود: در زمان وقوع آتش‌سوزی سیستم اعلام حریق به درستی عمل کرده بود و با صدای سیستم هشدار تعدادی از ساکنان از برج خارج شدند. به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، در مجموع بیش از ۱۰۰ نفر در داخل برج حضور داشتند که آتش‌نشانان این افراد را به سلامت خارج کردند. وی خاطرنشان کرد: این ساختمان مجهز به سیستم اطفای حریق نیز بود که البته این سیستم به درستی عمل نکرد و ضروری است که موضوع نگهداری و به روز رسانی سیستم‌های اعلام و اطفای حریق در دستور کار مالکان قرار گیرد.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha