یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
در اولین جلسه اخلاق ونشست شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد  در سال 1402

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد، تقوای الهی را نتیجه و فلسفه روزه دانست و بیان کرد: قطعا تندرستی برتر از ثروت است و بالاتر از این دو، پرهیزگاری و تقوا است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی در اولین جلسه اخلاق ونشست شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال ۱۴۰۲ که روز گذشته در دفتر مدیر حوزه علمیه خواهران استان برگزار شد، به روایتی از حضرت امیر المؤمنین علی (علیه السلام) اشاره و بیان داشت: امام علی(علیه السلام) فرمودند: إنَّ مِن البَلاءِ الفاقَةَ ، و أشَدُّ مِن ذلکَ مَرَضُ البَدَنِ ، و أشَدُّ مِن ذلکَ مَرَضُ القَلبِ . و إنَّ مِن النِّعَمِ سَعَةَ المالِ ، و أفضَلُ مِن ذلکَ صِحَّةُ البَدَنِ ، و أفضَلُ مِن ذلکَ تَقوَی القُلوبِ ؛ یکی از بلاهایی که ممکن است انسان دچار آن شود فقر وتنگدستی است که ظاهرا این فقر وتنگدستی برای ما سخت است ولی حضرت می فرماید بالاتر از فقر این است که انسان دچار مرض جسمی شود و سلامتی را از دست بدهد، مریضی هایی که اگر انسان دچار آن شود اگر تمام دارایی دنیا را هم داشته باشد نمی توان درمان کرد و انسان فقیر اگر جسم سالمی داشته باشد می تواند از دنیا و دارایی ان گرچه اندک استفاده ببرد و لذا همین تن و بدن سالم برای انسان جای شکر دارد گرچه دچار فقر باشد.

وی اضافه کرد: در ادامه روایت حضرت می فرمایند: اگر شخصی دچار فقر و مریضی جسم باشد باز این برایش از بیماری دل بهتر است چراکه کسانی که دچار بیماری دل هستند از ثروت دنیا و جسم سالم خود نخواهد توانست بهره معنوی درست ببرند .

حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی، در ادامه با اشاره به اینکه یکی از نعمت های الهی، فراخی دارایی است تصریح کرد: قطعا تندرستی، برتر از ثروت است و بالاتر از این دو، پرهیزگاری و تقوای دل است؛ تقوا گاهی جوارحی و گاهی جوانحی است و تفاوت بین این دو در این است که تقوای جوارحی اثرش بر اعضا و جوارح بدن ظاهر می شود بنابراین تقوای اعضا این است که به دنبال هرچیزی نمی رود و اعضای او مبتلا به هر گناهی نمی شود.

وی ادامه داد: تقوای جوانحی مربوط به باطن و قلب ودرون انسان است و اثر متقابل دارد و تقوای جوارحی می توان به تقوای جوانحی رسید همانطور که با تقوای جوانحی می توان به تقوای جوارحی رسید و خداوند بر همین اساس روزه را واجب کرد یعنی در روزه داری جدای از تقوای در جوارح، باید تقوای در جوانح داشت.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد تصریح کرد: در سوره بقره آیه ۱۸۳ خداوند می فرماید: «یا ایها الذین آمنو کتب علیکم الصیام و.... لعلکم تتقون» یعنی قرآن نتیجه و فلسفه روزه را تقوای الهی می داند و ما مکلف بر انجام روزه داری هستیم تا به تقوای الهی برسیم و امیدواریم بتوانیم از این روزهای باقیمانده از ماه مبارک رمضان حداکثر استفاده را ببریم و شناخت و معرفت خود را به خداوند بیشتر نمائیم .

وی از حضور طلاب خواهر در عرصه امر به معروف و نهی از منکر لسانی در ایام نورز ۱۴۰۲ در اماکن مختلف استان یزد تقدیر و همچنین از حضور پرشور مردم انقلابی یزد و حضور خواهران طلبه در راهپیمایی روز قدس تشکر کرد.

 تقدیر از بانوان طلبه آمر به معروف و ناهی از منکر یزد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha