جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
عفاف و حجاب

حوزه / مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) قشم گفت: حیا یکی از فضایل مهم اخلاقی است که به‌صورت فطری، به‌عنوان اهرم بازدارنده، در مدیریت اعمال و رفتار انسان نقش اساسی دارد.  

خانم خدیجه غلامی، مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) قشم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان، به مناسب روز عفاف و حجاب اظهار داشت: بر اساس آموزه‌های دینی، شرم و حیا از نشانه‌های ایمان است که بالاترین مرتبه‌ آن حیا در مقابل خداوند است، به این معنا که انسان مؤمن همه‌ عالم را محضر خدا می‌داند و به پشتوانه‌ شرم و حیا از انجام معصیت خودداری می‌نماید.

وی با بیان اینکه، با توجه به تهاجمات مستمر دشمن به‌خصوص در چند ماه اخیر، متاسفانه شاهد تحت الشعاع قرار گرفتن مساله حجاب و عفاف در جامعه هستیم، تصریح کرد: بی‌تردید اگر قوه‌ خودکنترلی و ایمان و تقوا در افراد تقویت شود و شرم و حیا در برابر خدا و احکام وحیانی‌اش رعایت گردد، بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی حل خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) قشم، خاطرنشان کرد: تنها راه درمان بی‌حیایی در جامعه، تقویت ایمان و باورهای دینی است.

وی اظهار کرد: در انجام برخی امور، رعایت حیا نه تنها ممدوح نیست، بلکه مذموم و نکوهیده است، از جمله در مساله‌ تعلیم و تعلّم شرم و حیا جایگاهی ندارد و همچنین شایسته است که انسان نسبت به سوالاتی که علم و آگاهی ندارد، با کمال صداقت بگوید نمی‌داند و از گفتن «نمی‌دانم» احساس شرم و حیا نداشته باشد.

غلامی یادآور شد: مقوله حیاورزی زنان در کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص در حوزه عفاف و حجاب بسیار کلیدی و راه‌گشاست، به فرموده امام صادق(ع)، حیا ۱۰ جزء دارد که ۹ جزء آن به زنان و یک جزء آن به مردان داده شده، اگر عفاف خانم که از بزرگترین سرمایه‌های ارزنده او است از بین برود، دیگر اجزای حیا هم به طریق اولی به قهقرا می‌گراید.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha