دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
سوریه

حوزه/ «محمد عباس» سرتیپ بازنشسته ارتش سوریه گفت: طوفان الاقصی توانست بین مسلمانها وحدت ایجاد کند و توانست بسیاری از اختلافات قومی، مذهبی که اسرائیل بواسطه آنها می‌خواست در محور مقاومت شکاف ایجاد کند، از بین ببرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در حالی سه هفته از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» می‌گذرد که مقاومت فلسطین دستاوردهای زیادی را در مقابل رژیم صهیونیستی و حامیان غربی و آمریکایی‌اش به دست آورده و به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی این رژیم جعلی و موقت شکست غیر قابل ترمیمی خورده که همین شکست گمانه زنی‌ها برای زوال زود هنگام این رژیم را با کمک سایر نیروهای مقاومت در محافل رسانه‌ای و سیاسی مطرح کرده است.

در همین راستا، «محمد عباس» کارشناس مسائل نظامی و سرتیپ بازنشسته ارتش سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل حوزه به بررسی تاثیر عملیات مهم «طوفان الاقصی» بر تحولات منطقه و پایان دادن به رژیم رو به زوال صهیونیستی پرداخت.

متن گفت‌وگو به شرح ذیل است:

حوزه: به نظر شما پیروزی‌هایی که مقاومت ملی فلسطین طی چند هفته در قالب «عملیات الاقصی» به دست آورده چه ارتباطی با محور مقاومت اسلامی در منطقه دارد؟

بدون شک دستاوردهایی را که حماس طی چند هفته گذشته محقق کرده نتایج طبیعی از نقش مقاومت منطقه در تقویت اراده ایستادگی مقاومت ملی فلسطین است و نقش بزرگی در تقویت اراده مبارزه و حفظ این مقاومت و دلایل پایداری، بقا و تداوم این مقاومت دارد.

دشمن شرایط و گزینه‌هایی برای نا امیدی و ضعیف کردن جبهه مقاومت ایجاد کرد و آنها را محاصره نمود و تمام گذرگاه‌ها مثل گذرگاه رفح را بست و اجازه نداد که محاصره برداشته شود و در واقع دشمن این محاصره را علیه مقاومت فلسطین و به طور کلی علیه غزه ترتیب داد. در همین راستا باید به نقش مشکوک برخی سیاسیون و نظام‌های سیاسی که تلاش می‌کردند حجم نا امیدی و سرخوردگی برای محور مقاومت فراهم کنند، توجه کرد.

مشارکت فعال جبهه مقاومت از ایران تا سوریه در مبارزه با اسرائیل

محور مقاومتی که شامل ایران، سوریه، یمن و لبنان است و در تمام موشک‌هایی که از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌شدند، موثر بودند. این مشارکت یک مشارکت فعال و مشارکت اولیه بود که توانست مقاومت را استوار نگه دارد و آنها را در حرکت به سوی انجام عملیات تهاجمی و درخشان تقویت کرد و موجب حیرت دوست و تزلزل دشمن شد و همه این‌ها به دست مقاومت ملی فلسطین در غزه محقق گشت.

اکنون مقاومت به مبارزه و مقابله با دشمن اسرائیلی ادامه می‌دهد و در قبال مردم فلسطین استوار و متعهد است و می‌تواند روی مبارزان جنگی خود که در اختیار دارد، سرمایه‌گذاری کند. تاکنون مهمات و امکانات مقاومت تمام نشده است و همچنان اندوخته‌هایش بیش از رژیم اشغالگر است و ثابت می کند که ابتکار عمل را به دست دارد.

حوزه: آیا به نظر شما برای زودتر به نتیجه رسیدن عملیات «طوفان الاقصی» ورود مستقیم تمام نیروهای مقاومت از چند کشور به جنگ غزه ضروری است؟

مقاومت فلسطین اکنون به تنهایی توانسته خودش در جنگ با صهیونیست‌ها وارد شود و آن را ادامه دهد و خسارت‌های زیادی را بر دشمن تحمیل کرده به طوری که شرایط نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دشمن سخت و پیچیده شده است و اسرائیل همچون موجودی وحشی و زخم خورده تلاش می‌کند از قفسی که از اراده مقاومت در این عملیات از ۷ اکتبر تاکنون گرفتار شده خارج شود.

حوزه: با گذشت بیش از چند هفته از شروع عملیات «طوفان الاقصی» ممکن است این جنگ طولانی مدت و جنگ نهایی برای نابودی اسرائیل باشد؟

مقاومت در برابر این گزینه آسوده خاطر است، چرا که دارای برنامه و نقشه است و آن را به طور علنی اعلام کرده، در شرایطی که دشمن از طریق زمینی به غزه حمله کند یا ساختار و زیر ساخت‌های مقاومت را تهدید کند یا عملیات جنگی در غزه توسعه پیدا کند مقاومت فلسطین با ولایت عامی که در دست دارد توانایی ادامه مقاومت و جنگ با دشمن را دارد و گزینه پیش روی مقاومت باز است و در اجرای وعده هایش در این شرایط تردیدی ندارد.

«طوفان الاقصی» بین مسلمانها وحدت ایجاد کرد

مقاومت اسلامی لبنان در شمال فلسطین اشغالی دشمن را زمینگیر کرده است

در حال حاضر مقاومت اسلامی لبنان نیز توانست تحرکات دشمن اسرائیلی را در شمال فلسطین یا در مرکز به سمت جولان و به طور کلی شمال فلسطین خنثی کند و توانست حرکت نیروهای دشمن صهیونیستی را به سمت غزه پیچیده کند.

ما در سوریه درگیر جنگ طولانی مدت با اسرائیل بودیم، اما این جنگ یک جنگ نیابتی بود، چرا که اسرائیل گروه‌های تروریستی را به نیابت از خودش برای نابودی سوریه به کار گرفت. اما مقاومت فلسطین در غزه توانست به طور مستقیم وارد جنگ با رژیم اشغالگر شود.

به نظر می رسد این جنگ طولانی مدت باشد و مقاومت قادر به نابودی رژیم صهیونیستی است و هر چقدر این جنگ طولانی شود دشمن خسارت‌های زیادی می خورد که این خسارت‌ها موجب نابودی این رژیم خواهد شد و همانطور که امیدواریم این جنگ نهایی برای نابودی اسرائیل باشد.

اما باید یادآوری کنیم که این تفکر که چنین جنگی به این شیوه و از این نوع با اسرائیل شوخی و یا خیلی ساده است، من چنین اعتقادی ندارم. رژیم صهیونیستی دارای مولفه‌های قدرت و عناصر حامی چون کشورهای اروپایی و آمریکا است که آنها مدعی و خواهان ماندن رژیم صهیونیستی هستند و اگر این رژیم شکست بخورد و قدرتش را از دست بدهد کشورهای اروپایی هم شکست می‌خورند و در نهایت این جنگ به جنگ با اروپا نیز منجر می‌شود.

از سوی دیگر کشورهای غربی و آمریکا در پایگاه های نظامی فلسطین اشغالی با هواپیماهای ثابت سرمایه گذاری کردند و هجمه به این رژیم حمله به کشورهای عضو ناتو است که در این منطقه منافعی چون انرژی، گاز و نفت و ثروت‌های دیگری در دریای سرخ ، مدیترانه و کانال سوئز دارند.

امکان گسترش جنگ در سطح منطقه در صورت ادامه درگیری‌ها

بنابراین فکر نمی‌کنم این موضوع به این سادگی باشد، با نابودی رژیم صهیونیستی، غرب این جنگ را به یک جنگ جهانی تبدیل می‌کند و قبل از آنکه بتوانیم بگوییم این رژیم نابود شده ممکن است بسیاری از درگیری‌ها در منطقه ادامه پیدا کند، چرا که این رژیم یک پایگاه پیشرفته برای ناتو است.

مبارزه با اسرائیل نیازمند تلاش مضاعف عربی و اسلامی است

نابودی این رژیم از طریق از بین رفتن تناقضات و تضادهای داخلی با اقدامات گسترده مقاومت محقق می‌شود و به طور کلی فقط محدود به کشورهای حامی مقاومت نیست، بلکه تلاش مضاعف عربی و اسلامی و محبان اهل بیت را می‌طلبد. از آنجا که وجود اسرائیل مبارزه بین خیر و شر، بین حق و باطل است، مبارزه‌ای است که به نظر من به سادگی تمام نمی‌شود.

توسعه فرهنگ مقاومت در منطقه زمینه ساز نابودی اسرائیل است

بله در نهایت این جنگ به پیروزی حق منجر خواهد شد، اما در برابر این پیروزی‌ها چالش‌ها و تهدیدات و درگیری‌های بسیاری وجود دارد و به این سادگی‌ها محقق نمی‌شود، اگر مقاومت به طور معمول زمینه های وابستگی به هویت مقاومت را به گونه‌ای گسترش دهد که برتری نزد مقاومت باشد، این پیروزی محقق می شود. البته من نمی‌گویم مقاومت فقط تانک و هواپیما است بلکه مقاومت؛ فرهنگ، اخلاق و ارزش‌های عالی است.

حوزه : به نظر شما عملیات طوفان الاقصی در سطح منطقه و در میان کشورهای اسلامی چه ثمرات و تأثیراتی داشت؟

می‌توانم بگویم؛ امروز طوفان الاقصی توانست بین مسلمان‌ها وحدت ایجاد کند و توانست بسیاری از اختلافات قومی، مذهبی که اسرائیل بواسطه آنها می‌خواست در محور مقاومت و گروه‌های مختلف اسلامی شکاف ایجاد کند، از بین ببرد. امروز طوفان الاقصی توانست عواقب بزرگی برای اسرائیلی‌ها و ناتو و کشورهای عربی داشته باشد. این عملیات توانست قطب نما را به سمت قدس و فلسطین قرار دهد و معتقدم بار دیگر این رژیم با ستم‌هایی که کرده از داخل نابود می‌شود و با همه عناصری که موجب قدرت و بزرگیش بود با از بین رفتن آنها به سمت نابودی ذاتی خود پیش می‌رود.

«طوفان الاقصی» بین مسلمانها وحدت ایجاد کرد

حوزه: حضور نیروهای مقاومت حزب الله لبنان در شمال اراضی اشغالی و فعالیت های دیپلماسی ایران و سوریه چه دستاوردی برای محور مقاومت در غزه دارد؟

نیروهای زمینی، هوایی و دریایی دشمن به طور مستمر بسیج شدند تا در شمال فلسطین اشغالی و در سمت خط مرزی و مماس با مقاومت ملی لبنان و منطقه جولان مبارزه کنند. بنابراین مشارکت محور مقاومت در جنگ با صهیونیست‌ها منجر شده که هر گونه آزادی عمل و فعالیت و مانور را از اسرائیلی‌ها سلب کنند و این نیروها در شمال اراضی اشغالی فلسطین مستقر شدند.

آنها نمی‌توانند تمام نیروهایشان را به سمت جنوب ببرند این به این معنا است که نیروهای مقاومت در حال حاضر مشارکت موثر و مستقیمی را در جنگ علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی داشتند و این می‌تواند طراحی به شکل مستقیم یا غیر مستقیم از طریق فعالیت رسانه‌ای و عملیات روانی و تلاش‌های روزانه نیروهای مقاومت باشد و بسیج دیپلماسی که ایران توسط شخص وزیر خارجه و فعالیت‌های دیپلماسی که صورت می‌گیرد و سوریه نیز با یک دیپلماسی در جامعه عربی و چند کشور عربی دیگر نیز در این حوزه فعال هستند.

در یک زمان واحد می‌توان طراحی دائمی و غیر مستقیم از طریق فعالیت‌های دیپلماسی داشت و نهادهای عمومی را در جهت افشا و رسوا نمودن حملات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه زنان، کودکان و سالخوردگان و زیر ساخت‌های غزه فعال و راه اندازی کرد.

حوزه : چه دلایلی را برای بروز نشانه‌های زوال رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک می‌توانید معرفی کنید.

اسرائیل در حقیقت یک رژیم کاملا موقت است که می‌گویند این رژیم بیش از هفت یا هشت سال دیگر دوام نمی آورد و این یعنی آغازی بر پایان این رژیم است که نابود می‌شود. بر اساس پیش‌گویی‌های تاریخی و رهبران آنها این رژیم موقتی و نابودی آن نزدیک است.

«طوفان الاقصی» بین مسلمانها وحدت ایجاد کرد

آنها نتوانستند بین شهرک نشینان خود انسجام ایجاد کنند، چگونه می‌توانستند بین آنها انسجام ایجاد کنند آن هم از طریق تجاوز نژادی، تبعیض طبقاتی، تبعیض مذهبی، ناهماهنگی درونی و تبعیض زبانی، دینی و اشکال مختلف دین و مولفه‌های یهودی، همه این‌ها بین شهرک نشینان در جریان است و نتوانستند انسجام، هماهنگی و همکاری بین آنها ایجاد کنند و فرقه‌های مختلف یهودی نتوانستند یکدیگر را بپذیرند، از این رو چگونه می توانند وارد بافت جمعی منطقه شوند، منطقه‌ای که مؤلفه شناخته شده آن انسان دوستی یا دارای ارزش‌های اخلاقی و والای انسانی هستند.

همانطور که گفتم بذرهای نابودی در داخل این رژیم وجود دارد و هر چه بیشتر این بذرها بزرگتر شود لحظه پایان این رژیم فرارسیده و هر چقدر رژیم صهیونیستی ملتهب شود، این رژیم با ساختار مورد انتظارش که دارای شهرک نشینی و با ابزار مقاومت روبرو است به سرعت رو به پایان است.

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha