دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
تصاویر/ مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی در اهواز

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین معلمی ویژگی‌های برجسته علامه طباطبایی را تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین معلمی عضو هیئت موسس مجمع عالی حکمت اسلامی، در مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی که امروز در مسجد اعظم اهواز برگزار شد، به بیان خصوصیات برجسته علامه طباطبایی پرداخت و اظهار داشت: یکی از صفات برجسته علامه طباطبایی که طلاب به آن نیاز دارند، فهم ضروریات و قیام به واجب بود، ایشان فکر می‌کرد در حال حاضر چه چیزی واجب و مورد رضایت امام زمان(عج) است و همان کار را انجام می‌داد.

وی افزود: علامه طباطبایی به این دلیل که فلسفه و تفسیر قرآن در حوزه مهجور مانده بود، این را وظیفه خود دانست تا عهده دار و متولی فلسفه و تفسیر قرآن باشد.

عضو هیئت موسس مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: بعضی از علما فلسفه را حرام دانسته‌اند، در حالی که اگر فلسفه نباشد چه علمی می‌تواند پاسخگوی شبهات روز الحادی در زمینه معرفت شناسی، هستی شناسی، خداشناسی و انسان شناسی باشد؟

وی یادآور شد: باید به فلسفه به‌عنوان یک امر واجب نگاه کرد، به نظر بنده اگر کسی علاقه و استعداد خواندن فلسفه را داشته باشد بر او واجب است که فلسفه بخواند، چرا که نیاز روز است.

حجت الاسلام و المسلمین معلمی عنوان کرد: به‌روز بودن دومین ویژگی برجسته علامه طباطبایی بود، ایشان مطلع از شرایط و نیاز روز جامعه و پاسخگو به شبهات روز بود.

وی ادامه داد: سومین ویژگی برجسته علامه طباطبایی جمع بین تعقل و تعبد بود، ایشان به‌خوبی می‌دانست تعبد بدون تعقل محکوم به فناست و انسانی که صرفا متعبد باشد با شبهاتی که برایش پیش می‌آید تعبدش از بین می‌رود، از طرف دیگر تعقل بدون تعبد انسان را به سعادت نمی‌رساند، چرا که عقل برای فهم مصالح و مفاسد و اموری که مربوط به سعادت بشر است، ناقص است.

استاد فقه و اصول حوزه علمیه، خاطرنشان کرد: شما وقتی به پزشک می‌روید و او برای شما نسخه‌ای تجویز می‌کند از او نمی‌پرسید که چرا مثلا فلان قرص را برای من نوشته‌ای و یا اینکه چرا فلان قرص را باید روزی دوبار بخورم، در حالی که فلان قرص را باید روزی چهار بار بخورم، چرا که می‌دانید او متخصص و کار بلد این کار است، عقل نیز به ما می‌گوید در اموری که خودت تخصص نداری به متخصص آن علم یا فن مراجعه کن، همچنین در اموری که عقل نارسایی و نقضان دارد باید به وحی الهی تکیه کرد.

وی ابراز کرد: تفسیر قرآن به قرآن چهارمین ویژگی برجسته علامه طباطبایی بود، اگر چه قبل از ایشان هم علما این کار را انجام می‌دادند ولی کسی که برای تفسیر قرآن به قرآن فلسفه‌ای چید و خود را موظف دانست که در تفسیر تک به تک آیات قرآن به دیگر آیات مرتبط و هم خانواده آنها مراجعه و از آیات مرتبط برای تفسیر آیات استفاده کند، علامه طباطبایی بود.

حجت الاسلام و المسلمین معلمی گفت: بعضی فکر می‌کنند تفسیر قرآن به قرآن، به معنی کنار گذاشتن روایات اهل بیت(ع) و ناظر به جمله حسبنا کتاب الله خلیفه دوم است که در جواب این افراد باید گفت، اولا قرآن ما را به اهل بیت(ع) ارجاع داده و رجوع به اهل بیت(ع) خود جزء تفسیر قرآن به قرآن و در بطن آن است و اگر بخواهیم به درستی تفسیر قرآن به قرآن کنیم باید به اهل بیت(ع) مراجعه کنیم، چرا که خود قرآن گفته که برای فهم دین و فهم آیات محکم و متشابه به اهل بیت(ع) رجوع کنید.

وی تصریح کرد: ثانیا خود اهل بیت(ع) به ما تفسیر قرآن به قرآن را یاد داده‌اند و در جواب به سئوالات و شبهاتی که شیعیان در رابطه با آیه‌ای خاص مطرح می‌کردند از دیگر آیات الهی استفاده کرده و به سئوالات و شبهات مربوطه پاسخ می‌دادند، ثالثا ما خود می‌بینیم و درک می‌کنیم که موضوع بسیاری از آیات یکی بوده و همت خانواده و مفسر یکدیگر هستند.

وی تربیت شاگردان برجسته‌ای چون علامه حسن زاده آملی، علامه شهید مطهری، علامه مصباح یزدی و دیگر بزرگان را پنجمین ویژگی برجسته علامه طباطبایی دانست و اظهار کرد: تواضع، تعبد و اخلاق علامه طباطبایی مثال زدنی و بسیار تاثیرگذار بود و همین ویژگی‌های ایشان سبب شده بود بتواند شاگردان بسیار برجسته که مایه افتخار عالم اسلام بوده و هستند را تربیت کند.

عضو هیئت موسس مجمع عالی حکمت اسلامی بیان کرد: تفسیر المیزان علامه طباطبایی بزرگترین پشتوانه جمهوری اسلامی بوده، چرا که دارای مطالب بسیاری است که در بحث حکومت دینی به آن نیازمندیم، در هر بحث اجتماعی و حکومتی یکی از منابع مراجعه تفسیر المیزان است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha