دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
امیریان

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه اصفهان در تشریح اقدامات صورت گرفته امور کتابخانه ای این حوزه علمیه گفت: تعداد کل اعضای ثبت شده در سایت بساتین از سال ۱۳۹۳ تاکنون تعداد ۱۵ هزار نفر است و تعداد عناوین ثبت شده ۱۱۴ هزار و ۶۷ عنوان بوده و تعداد نسخ ثبت شده ۴۳۰ هزار و ۵۰۵ جلد است.

حجت الاسلام مجتبی امیریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، در مورد فعالیت های ۱۰ سال اخیر حوزه علمیه اصفهان در بخش اداره امور کتابخانه گفت: از سال ۱۳۹۳ ثبت کتاب و فراهم آوردن بستر مناسب برای تسهیل در مطالعه طلاب، یکی از دغدغه های مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان بوده؛ لذا با فعال نمودن بخش امور کتابخانه ای در واحد فرهنگی معاونت وقت تهذیب و تبلیغ، اقدامات لازم در این جهت انجام پذیرفت.

وی در تشریح فعالیت های کتابخانه ای در ۱۰ سال اخیر، ابراز داشت: اولین اقدام واحد فرهنگی انعقاد قرارداد با یک شرکت نرم افزاری مجرب و متعهد بود تا بتواند آماری دقیق از عناوین و موضوعات و تعداد جلد های موجود در کتابخانه های استان احصاء نماید؛ از این رو ابتدا با انعقاد یک قرار داد ۵ ساله و قابل تمدید به صورت رایگان و بدون پرداخت حق پشتیبانی توانست این نرم افزار تحت وب را که «بساتین» نامیده می شود در دسترس کتابداران قرار دهد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه اصفهان در مورد دومین اقدام زیرساختی معاونت، افزود: وجود کتابخانه، کتاب، نرم افزار لازم است، ولی کافی نبود و تا آن زمان دو کتابدار طلبه در کل استان داشتیم، در همین راستا به تربیت کتابداران حوزه علمیه پرداختیم و با برگزاری ۱۶ دوره با موضوع نحوه ثبت کتاب، کتابداری و فهرست نویسی و نصب برچسب و لیبل ۳۳۱ نفر طی سال های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ از این دوره ها بهره مند شدند و حدود ۱۰۰ نفر در کتابخانه های استان مشغول به فعالیت و ثبت کتاب هستند و مقرر شد هر کتابدار به همراه سایر تکالیف خود به صورت ماهیانه ۷۵۰ کتاب ثبت نماید.

وی در مورد آمار کتب ثبت شده و مخاطبین سایت بساتین، خاطرنشان کرد: تعداد کل اعضای ثبت شده در سایت بساتین از سال ۱۳۹۳ تاکنون تعداد ۱۵ هزار نفر می باشد و تعداد عناوین ثبت شده ۱۱۴ هزار و ۶۷ عنوان بوده و تعداد نسخ ثبت شده ۴۳۰ هزار و ۵۰۵ جلد است.

حجت الاسلام امیریان در مورد امکانات این سایت، گفت: همه کاربران این سایت دارای اتوماسیون داخلی بوده و اشکالات احتمالی را می توانند به کاربر اصلی اعلام نمایند و این سایت به صورت مستمر از طرف یک کاربر متخصص با نام دیده بان، رصد می شود.

وی در مورد اقدام سوم کتابخانه ای در ۱۰ سال اخیر، گفت: ما در اقدام سوم به خرید تجهیزات و ملزومات کتابخانه ای با رصد و بازدید از شرکت های تخصصی ساخت تجهیزات کتابخانه ای پرداختیم که پس از ملاحظه همه موارد تاکنون دو عدد سازه نشریات، ۲۹۸ عدد میز مطالعه دو نفره و چهار نفره، ۱۲۳۳ عدد صندلی مطالعه چوبی، ۶۴۵ عدد قفسه کتابخانه بزرگ، یک عدد بارکدخوان، ساخت و نصب دو پیشخوان، خرید دو عدد تراکت، ۲۰۰۰ عدد فرازه کتاب(غش گیر فلزی)، یک عدد میز مطبوعات، دو عدد کمد ویترینی و ۳۴ عدد مهر کتابخانه ای استاندارد و یکدست خریداری شد که همه موارد خریداری شده با چهار سال ضمانت تحویل حوزه گردیده است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه در مورد سایر فعالیت های انجام گرفته در حوزه کتابخانه ای، ابراز کرد: طرحی بنام «اهدای دانایی» برنامه ریزی شد و طی آن همه کسانی که کتب غیرقابل استفاده در منزل داشتند به حوزه علمیه هدیه کردند و طبیعتا همه آن کتب طبق نیازسنجی به مدارس ارسال شد و در حدود ۵۷۰۰۰ جلد کتاب با این طرح و همچنین خرید کتاب به مدارس اهداء گردید، همچنین طرح تهاتر و نذر کتاب از دیگر طرح هایی است که در این چند سال اخیر در مدارس علمیه استان انجام شد.

حجت الاسلام امیریان در مورد برنامه های کتاب، نهادینه نمودن فرهنگ مطالعه و نشر نشریات ابراز داشت: ۵۹ عنوان مسابقه کتابخوانی با مخاطبینی در حدود ۱۶۰۰۰ نفر و اهداء جوایز مناسب برگزار و در این مدت ۶۴ عنوان نشریه از قم بصورت اشتراک فصلی در مدارس توزیع گردید و همچنین نشریه خبرنامه در ۱۵ ماه و در ۱۵۰۰۰ نسخه از طرف معاونت تدوین، طراحی، چاپ و توزیع شد.

وی در حوزه برگزاری نمایشگاه، ابراز داشت: ۹۳ عنوان نمایشگاه با موضوعات کتاب، نرم افزار و ... با محوریت و مشارکت ۲۵ مدرسه با تخفیفات ویژه به طلاب عرضه شد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه در مورد راه اندازی شبکه دیجیتال مدارس نیز افزود: در این مدت ۱۵۴ سیستم در ۲۲ مدرسه به تناسب تعداد طلاب و فضای موجود توزیع و شبکه گردید و ۱۹ عنوان نرم افزار به‌روز شده مثل نرم افزار نور و ... به صورت رایگان در سیستم های مدارس نصب و مورد استفاده طلاب قرار گرفت.

حجت الاسلام امیریان در پایان افزود: طبق مصوبه شورای معاونین حوزه علمیه اصفهان، اداره امور کتابخانه به معاونت پژوهش واگذار گردیده است که امیدواریم در این عرصه نیز موفق باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha