دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
محمدرضا رنجبر

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که دنیا همچون بازی است که نباید مغرور خوشی‌ها و مأیوس غم‌هایش بود، گفت: دنیا همچون پله‌ای است که اگر ببینیم و آن را فهم کنیم، انسان را بالا و اگر واقعیت‌های آن را نبینیم آدمی را سرنگون خواهد ساخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا رنجبر، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن اشاره به روایتی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله با بیان این که صبح صادق ظهور پس از فراگیری ظلمت جهانی طلوع خواهد کرد، اظهار داشت: علم، دانش و فنّاوری امروز به سیر ظلمت جامعه انسانی سرعت بخشیده است؛ علم همچون بادی است که می‌تواند تل خاک نفس انسان را غبارآلود سازد؛ لذا اگر پیش از وزش باد علم، باران معرفت و معنویت بر روح و جان انسان بوزد، هیچ بادی توان غبارآلود سازی نفس را نخواهد داشت.

وی با بیان این که اگر باران معنویت و معرفت بر وجود انسان ببارد، علم و فنّاوری فضای زندگی او را لطیف خواهد کرد، خاطرنشان کرد: قرآن کریم همواره بر تزکیه و تعلیم سفارش می‌کند؛ چرا که علم می‌تواند چراغ وجود را دودآلود سازد؛ برای تطهیر این دوده باید به تزکیه نفس پرداخت.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به فرازهایی از سخنان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و توجه علمای مذاهب مختلف اسلامی به باران رحمت نهج‌البلاغه اشاره نمود و اذعان داشت: نهج‌البلاغه سرشار از نور معرفت و معنویت بوده، برای اشراب نفس از این گنجینه ارزشمند باید اهتمام روزافزونی به سخنان مولای متقیان داشته باشیم.

وی در ادامه به فرازهایی از خطبه ۱۱۴ نهج‌البلاغه اشاره و با بیان این که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه دنیا را هم به‌شدت نکوهش و هم ستایش نموده است، خاطرنشان کرد: دنیا در نگاه مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام همچون پله‌ای است که اگر ببینیم و آن را فهم کنیم، انسان را بالا و اگر واقعیت‌های آن را نبینیم آدمی را سرنگون خواهد ساخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رنجبر با بیان این دنیا در کلام امام علی علیه‌السلام سرای فنا و رنج و دگرگونی‌ها و عبرت‌هاست، یادآور شد: دنیا همچون کمان‌دار و تک‌تیرانداز ماهر و چیره‌دستی است که کمان خود را به زه کرده، تیرهایش خطا نمی رود و زخمش بهبود نمی یابد؛ زنده را به تیر مرگ می زند و تندرست را به تیر بیماری و آن را که رهایی یافته، به تیر شور بختی و ناتوانی گرفتار می‌سازد.

وی در تبیین «أَنَّ الْمَرْءَ یَجْمَعُ مَا لَا یَأْکُلُ وَ یَبْنِی مَا لَا یَسْکُنُ» با بیان این که دنیا همچون بازی است که نباید مغرور خوشی‌های و مأیوس غم‌هایش بود، خاطرنشان کرد: دنیا سرای رنج است که در آن همه در حال فعالیت هستند؛ دنیا خورنده‌ای سیری ناپذیر و نوشنده‌ای سیراب ناشدنی و سرای رنج است، زیرا آدمی آنچه را که نمی خورد گرد می آورد و آنچه را که در آن سکنا نمی گزیند بنا می کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که دنیا سرای دگرگونی‌ها و تحولات شگفت‌انگیز است یکی را از پائین‌ترین مرتبه دنیایی به بالا می‌کشد و فردی را از بالاترین منزل دنیا به پائین می‌کشد، یادآور شد: از جمله اسباب عبرت‌های دنیاست، همین که نزدیک است انسان میوه کارش را بچشد و به آرزویش برسد، ناگهان حضور مرگ امید را قطع می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رنجبر با اشاره به این تعابیر نهج‌البلاغه در رابطه‌ با دنیا تصریح کرد: خوشی دنیا فریبنده و سیرابی آن مایه تشنگی است؛ سایه‌اش نه موجب دلگرمی، نه آینده‌اش قابل ردّ و نه گذشته‌اش قابل‌بازگشت است. این سرورها و خوشی‌های دنیا فریبنده است و انسان‌ها شدیداً به مرگ نزدیک هستند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha