جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

احیاء سیره و روش عالمان و فرزانگان سلف موجب رشد و تحول در عالم علم خواهد شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن ربانی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در هم‌اندیشی مقدماتی کنگره بین‌المللی علامه بلاغی، با بیان اینکه عالمان و فرزانگان ریشه‌های تمدن اسلامی می‌باشند اظهار داشت: احیاء سیره و روش عالمان و فرزانگان اسلامی موجب رشد و ترقی و تحول در عالم علم خواهد شد.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه امروز نیازمند شناخت سرمایه‌های علمی خود هستند و در این راه باید سیره و روش این عالمان را به خوبی بشناسند.

وی افزود: شخصیت علامه بلاغی تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته و طبعا منابع کمی در مورد ایشان در دسترس می‌باشد که امیدواریم برگزاری کنگره بین‌المللی علامه بلاغی گام مهمی در معرفی این شخصیت علمی جهان اسلام باشد.

محمد جواد صاحبی دبیر این کنگره نیز طی سخنانی گفت: تجلیل از عالمان دینی، تجلیل از علم و ارزش‌های انسانی و اسلامی است که باید از سیره و روش آنان الگو بگیریم.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از عالمان نباید ما را در آنها متوقف کند بلکه باید راهی را که آنان پیموده‌اند ادامه و نقاط ضعف و کاستی‌ها را مرتفع کنیم.

وی تصریح کرد: آرمان‌ها و اهداف عالمان بزرگ اسلامی برای ما بسیار مهم و ارزشمند است و باید این آرمان‌ها را به روز و با توجه به مقتضیات زمانی و مکانی بیان نمود.

صاحبی، علامه محمد جواد بلاغی را از مفاخر جهان علمی اسلام و تشیع معرفی کرد و اظهار داشت: جامعیت آرمان‌ها و دغدغه‌های این شخصیت بزرگ سبب شد تا کنگره بین‌المللی جهت معرفی ایشان مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: علامه بلاغی از کسانی است که به عرصه‌های قرآن پژوهی در زمانی که قرآن در یک مهجوریت قرار گرفته بود توجه نشان داد و تفسیر «آلاءالرحمن» وی پیشتاز و پیشگام مفسران در تفسیر قرآن به قرآن بوده است.

دبیر کنگره از حوزه ادیان پژوهی به عنوان یکی دیگر از محورهای فعالیت علامه بلاغی نام برد و گفت: گفتگوی وی با دیگر ادیان و روش‌هایی که او در این راه طراحی نمود اکنون نیز قابل بهره می‌باشند.

وی گفت: علامه بلاغی در عرصه مبارزه با استعمار نیز جزو نوادری است که با استعمار انگلیس مبارزه کرد و کارنامه درخشانی را از خود به یادگار گذاشت.

وی ادامه داد: غرب شناسی و مبارزه با توطئه‌های مغرب زمین برای حفظ هویت اسلامی و جامعیت او به لحاظ سیره اخلاقی و علمی، علامه بلاغی را الگوی مناسبی برای نسل کنونی نموده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی اوسط ناطقی رئیس مرکز احیاء آثار اسلامی نیز با اشاره به آغاز تصحیح آثار علامه بلاغی از سال 1380 گفت: 24 کتاب و رساله تفسیری، کلامی و فقهی علامه بلاغی شناسایی و تصحیح شده‌اند که احتمال می‌رود سی عنوان از آثار ایشان نیز مفقود و یا ناشناخته در نجف باقی مانده‌اند.

وی افزود: مجموعه آثار علامه بلاغی در 7 مجلد در 3500 صفحه تدوین شده‌اند که امیدواریم تا پایان اردیبهشت 86 کار چاپ آنها به اتمام برسد.

وی گفت: در شرایطی که آثار به زبان سختی نگاشته می‌شد، علامه بلاغی آثار بزرگ خود را با یک زبان ساده و روان نگاشته به گونه‌ای که مطالب سنگین فلسفی و کلامی را به یک زبانی که عموم مردم متوجه شوند تحریر نموده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ناطقی ادامه داد: تنوع آثار کلامی بلاغی حکایت از آگاهی وی نسبت به شبهات و انحرافات به وجود آمده بر علیه شیعه است و شیوه وی در پاسخ‌گویی به شبهات می‌تواند، الگوی مناسبی برای افرادی باشد که در این عرصه وارد شده‌اند.

حجت‌الاسلام محمد مسجد جامعی، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و مغرب در این هم‌اندیشی گفت: بعد تفسیری و کلامی یکی از تفاوت‌های مهم بین علمای شیعه و اهل سنت است که عالمان شیعی در این بعد تلاش بسیاری داشته‌اند، ولی اهل سنت یا به آن نپرداخته‌اند و یا بهره چندانی از آن ندارند.

وی افزود: در کنگره‌های بین‌المللی باید توجه داشت که شرایط بین‌المللی بخصوص در ابعاد سیاسی و رسانه‌ای اهمیت دارند و باید به ابعاد مختلف آن توجه نمود.

حجت‌الاسلام مسجد جامعی، با بیان اینکه در میان اهل سنت نسبت به ابعاد علمی شیعه توجه نمی‌شود افزود: از لحاظ سیاسی برگزاری این نوع کنگره‌ها باید در معرفی عالمان شیعی به اهل سنت نقش مهمی را ایفا کنند.

وی افزود: می‌توان با روشنفکری اهل سنت نسبت به میراث بزرگ شیعی تا حد زیادی مشکلات کنونی عراق را مرتفع نمود.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha