یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

رییس پژوهشگاه بین المللی ‌المصطفی خواستار تشکیل شورای پژوهشی در حوزه علمیه به منظور ساماندهی و جلوگیری از موازی کاری در عرصه پژوهش‌های حوزوی شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی رجایی، رییس پژوهشگاه بین المللی جامعة‌المصطفی امروز در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته پژوهش، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این پژوهشگاه گفت: پژوهش ابزاری برای تولید دانش‌ است و دانش نیز ابزاری برای تصمیم‌گیری می‌باشد.

وی به بیانات مقام معظم رهبری در ارائه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اشاره کرد و افزود: معظم‌له در ارائه این الگو، معنویت، تفکر، علم و عرصه‌های زندگی را بهترین موضوع ذکر کرده اند؛ چرا که زیر ساخت ایجاد و تمدن زندگی و جامعه پیشرفت، علم، تفکر و معنویت می‌باشد.

رییس پژوهشگاه بین المللی ‌المصطفی با بیان این که مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلان برنامه پنجم به پژوهش توجه ویژه‌ای داشته اند، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که در برنامه پنجم  پژوهش باید به سه درصد تولید ناخالص داخلی برسد و این نشان از اهمیت پژوهش دارد.

وی با بیان این که پیشرفت‌های، فنی، پزشکی، علوم پایه، صنعت دفاعی و ... حاصل توجه به پژوهش است، اظهار داشت: به دست آوردن هواپیمای جاسوسی آمریکا یکی از آخرین افتخارات کشور در زمینه تحقق و پژوهش است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجایی اضافه کرد: در عرصه‌های علوم انسانی باید با انجام پژوهش و تولید نظرات علمی شاهد تحولات باشیم و آسیب‌هایی که در این زمینه وجود دارد، دفع شود.

این استاد و پژوهش‌گر حوزوی اذعان داشت: باید پژوهش در همه عرصه های جامعه فرهنگ‌سازی شود؛ البته نقش رسانه ها در این زمینه بسیار مؤثر است.

وی در ادامه با معرفی فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی، گفت: این پژوهشگاه دارای شش پژوهشکده علوم اسلامی، علوم انسانی، اسلام و غرب، مطالعات منطقه‌ای و روحانیت و انقلاب اسلامی است و موسسه مطالعات غرب نیز تحت اشراف این پژوهشگاه فعالیت می‌کند.

رییس پژوهشگاه ‌المصطفی افزود: با توجه به گستردگی رشته‌های آموزشی و عنایتی که به علوم انسانی با رویکرد اسلامی شده تولید محتوا، متون و منابع درسی از مهمترین برنامه‌های این پژوهشگاه می‌باشد.

وی ادامه داد: در زمینه تعاملات علمی  با مراکز و نهادهای پژوهشی و تحقیق در داخل و خارج از کشور تلاش‌های گسترده شده و تفاهم‌نامه‌های زیادی منعقد شده که پژوهشگاه موظف است در این زمینه همکاری داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجایی خاطرنشان کرد: فصلنامه مطالعات منطقه‌ای، نشریه المصطفی به دو زبان عربی و انگلیسی از جمله فعالیت‌های پژوهشگاه در حوزه نشریات می‌باشد.

وی ادامه داد: تلاش داریم از فضای مجازی به نحو احسن استفاده کنیم؛ در این زمینه چند سایت از جمله سایت جشنوراه شیخ طوسی، سایت ایران؛ الگوی اسلامی پیشرفت، قرآن و علوم انسانی راه‌اندازی شده و یا به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

رییس پژوهشگاه بین المللی ‌المصطفی اضافه کرد: تقویت بعد بین المللی پژوهشگاه، نظریه پردازی‌های علمی، پاسخ گویی به نیازهای نظام، جذب محققان غیر ایرانی، پژوهش در امر بیداری اسلامی، توسعه استفاده از فضاهای مجازی وایجاد پژوهشگاه‌های مجازی، توسعه اتاق ‌های فکر برای طلاب غیر ایرانی، توسعه مهارت‌های پژوهشی در میان محققان و جذب محققان ایرانی از جمله برنامه‌های اولویت‌دار این پژوهشگاه است.

وی با بیان این که پژوهشگاه ‌المصطفی مرکزی نوپاست، به بحث‌های کرسی‌های آزاد اندیشی اشاره کرد و گفت: در کرسی‌های ازاد اندیشی نباید منتظر موضوعاتی باشیم که ارائه شده و مورد بحث قرار گرفته است، بلکه باید با تساهل و تسامح به این مباحث وارد نشویم و به محققان و پژوهشگران جوان فرصت دهیم وارد این عرصه شوند که در این صورت مطالبات مقامم عظم رهبری در این زمینه محقق می‌شود.

وی در خصوص موازی کاری پژوهش از سوی مراکز و پژوهشگاه‌های پژوهشی، گفت: باید در حوزه شورای پژوهشی شکل بگیرد تا از موازی کاری جلوگیری شود، همچنین مراکزی که نقش ستادی دارند در این زمینه فعالانه عمل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha