یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024

حوزه علمیه علوم تربیتی غزبی را شناسایی کند و آن را با اصول و مبانی اسلامی همراه سازد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی حسین پناه، امروز در نشست علمی «فقه تربیتی، چیستی و چرایی»، که به همت معاونت پژوهش و گروه فقه تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) در مسجد این مجتمع برگزار شد، با اشاره به مروری تاریخی بر داد و ستدهای علمی شرق و غرب، اظهار کرد: در قرون نخست اسلام، مسلمانان همواه تلاش کردند تا علوم را از غرب مانند یونان استخراج کنند و با تهذیب و تکمیل آن علوم، آنها را با رویکرد بومی عرضه کنند.

وی افزود: پس از قرون وسطی، علوم از شرق به غرب هجرت نمود. در این برهه از تاریخ، دانشمندان غربی، پس از پالایش‌هایی مانند از بین بردن رنگ و بوی الهی از این علوم، آن را به شکل وارونه به مردم غرب منتقل نمودند.

این استاد حوزه، با اشاره به منطق مواجهه دو تمدن با تأکید بر تعامل علمی، بیان کرد: آشنایی با تکنولوژی و فناوری، به کارگیری علوم کاربردی فناوری، بروز تعارض با مبانی اسلامی و عدم تأمین نیازمندی‌های بنیادین، از مراحل متداول در مواجهه دو تمدن غرب و شرق به شمار می‌رود.

حجت الاسلام حسین پناه رویکرد مواجهه مسلمانان با غرب را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: مسلمانان در مواجهه با علوم غربی، رویکردهایی مانند قبول کامل علوم غربی و انکار مبانی اسلامی، قبول اجمالی با جمع هر دو، قبول مبانی اسلامی و تأمل در علوم غربی، تلاش در تولید علوم کاربردی متناسب با مبانی اسلامی و انکار مطلق دانش‌های غربی و اصرار بر مبانی اسلامی داشته اند.

وی، با اشاره به تضاد دیدگاه غرب و شرق در امور تربیتی، خاطرنشان کرد: حاکمیت تربیت دینی صرف، حاکمیت تربیت سکولار و تلاش در حاکم سازی تربیت اسلامی از موارد تربیتی به شمار می‌رود که غرب و شرق همواره در آن تعارض و تنازع داشته اند، اکنون نیز شاهد هستیم که برخی از متفکران کشور ما نیز دارای تفکری سکولاری هستند.

این استاد حوزه ابراز نمود: علوم تربیتی غربی بخشی از علوم تربیتی کشور ما است، دائرمدار امتیازاتی مانند پژوهشمداری، تخصصگرایی، جامع نگری، نظریه پردازی و استقلال و نظام وارگی است، به همین جهت مناسب است که با حفظ این امتیازات، این علوم را بومی و اسلامی سازی کنیم و سپس از آنها استفاده کنیم

وی اضافه کرد: نظام تربیتی که توسط علوم تربیتی غربی توصیه می‌شود، مبتنی بر اهداف تربیتی مانند ترویج سکولاریزم است، در حالی که اصول تربیتی اسلامی تأکید بر قرب الهی و عبودیت و تأثیرگذاری مسائل ماورائی در مقوله تربیت دارد.

این استاد حوزه، در پایان، تأکید نمود: وظیفه گروه‌های فقه تربیتی و پژوهشگران حوزه‌های علمیه این است که امتیازات و معایب علوم تربیتی غربی را شناسایی کنند و آنها را با اصول و مبانی اسلامی همراه سازند و به مجامع علمی اسلامی عرضه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha