سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

شاید به زعم عده ای، سی و چهار سالگی انقلاب اسلامی به سیاق گذر پرسرعت ایام، به سان چشم برهم زدنی بوده باشد، اما اگر انقلابی بوده باشی و در جریان همه تحولاتش قرار گرفته باشی، نیک می دانی که ...

اشاره؛

شاید به زعم عده ای، سی و چهار سالگی انقلاب اسلامی به سیاق گذر پرسرعت ایام، به سان چشم برهم زدنی بوده باشد، اما اگر انقلابی بوده باشی و در جریان همه تحولاتش قرار گرفته باشی، نیک می دانی  که در این سی و اندی سال، انقلاب و انقلابیون که همانا توده های مردم رنج کشیده را شامل می شود، در دفاع از آرمان ها و ارزش های والای الهی خویش، چه سختی ها و محنت هایی کشیدند، حال چه از جانب دشمنان خارج و چه داخل!

انقلاب اسلامی البته در کنار سختی ها، شیرینی ها هم کم نداشته است ، کما این که به تعبیر زیبای رهبر فرزانه مان، در کنار ریزش ها، رویش های بسیاری نیز وجود داشته که مایه امیدواری فراوان به آینده حرکت رو به اعتلای این انقلاب و نظام مقدس است.

ایام الله دهه مبارکه فجر، فرصت مغتنمی است تا ضمن بیان حقایق و وقایع انقلاب و صدالبته تشریح دستاوردها و  خدمات و برکات آن برای این مرز و بوم، بیش از پیش نسل جوان را در این مقولات آگاه کرد تا بدین وسیله ، سم پاشی ها و فتنه های دشمنان را برای بدبین کردن این نسل نسبت به اصل انقلاب و نظام و رهبری، خنثی کرد.

این بار به سراغ تنی چند از مدیران مدارس علمیه قم رفتیم و همین دغدغه را درباره لزوم آشناتر کردن طلاب جوان با دستاوردها و برکات انقلاب اسلامی با آن ها در میان گذاشیم که چکیده ای از این گفت و شنود در ادامه می آید؛

طلاب جوان را با سختی های گذشته آشنا کنیم

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی پناه ، مدیر مدرسه علمیه الهادی با بیان این که طلاب جوان نسبت به جایگاه و موقعیت و سختی های روحانیت در دوران قبل از انقلاب، اطلاع چندانی ندارند، اظهار داشت: باید در قالب برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و نشست ها و همایش ها، موقعیت و جایگاه روحانیت و امکاناتی که قبل از پیروزی انقلاب در اختیار داشت را برای طلبه های جوان به خوبی تبیین کرد تا وضع آن موقع را با موقعیت و جایگاهی که در حال حاضر حوزه ها و روحانیت به برکت انقلاب اسلامی در اختیار دارند، بسنجند و قدردان این وضعیت کنونی باشند.

وی افزود: به راستی اگر بتوانیم به درستی آن شرایط را برای طلاب تبیین و تشریح کنیم، بیشترین خدمت را در ارتباط با آن ها انجام داده ایم.

این استاد حوزه همچنین خاطرنشان کرد: البته با ابزارهای نوین مثل فیلم، نشریات و ... می توان نشان داد که در دوران طاغوت ، روحانیت در چه مظلومیت و فشار و سختی قرار داشت و به ویژه مساله تبلیغ دین با چه دشواری های انجام می شد.

شرایط سخت روحانیت در رژیم گذشته را تشریح کنیم

وی با بیان این که متاسفانه آن طور که باید و شاید شرایط روحانیت در دوران قبل از پیروزی انقلاب برای نسل جدید بیان و توصیف نشده است، گفت: امروز ضرورت چنین تبیینی با توجه به هجمه های دشمن کاملا احساس می شود و برای این که ما بیش از پیش قدردان انقلاب و نظام اسلامی باشیم لازم است بدانیم که قبلا در چه وضعی بودیم و امروز به کجا رسیده ایم.

مدیون انقلاب و مردم فجر آفرین هستیم

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی سمیعیان، مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) نیز با گرامیداشت یاد و خاطره و حماسه جاودان معمار کبیر انقلاب و شهدای والامقام انقلاب اسلامی اظهار داشت: حقیقتا ما مدیون رشادت های مردم فجر آفرینی هستیم که نهال نظام مقدس جمهوری اسلامی را در این کشور کاشتند و امروز ما از ثمرات و برکات آن بهره مند هستیم.

نقش بی بدیل روحانیت در جریان نهضت

وی تصریح کرد: آن چه مهم است و نسل جوان باید بداند این است که اصل شروع انقلاب و جرقه اصلی آن از سوی حوزه های علمیه، روحانیت و علما بوده است و باید نقش روحانیت در انقلاب برای همه مردم به ویژه طلاب جوانی که امروز ردای سربازی امام زمان (عج) را بر تن کرده اند، تبیین و بازگویی، شود.

برپایی نمایشگاه و جلسات سخنرانی

مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) همچنین بیان داشت: در همین راستا ما در مدرسه نمایشگاهی از روزنامه ها و نشریات آن ایام را قرار داده ایم تا طلاب هر چه بیشتر با شرایط و فضای آن ایام التهاب آمیز آشنا شوند.

وی اضافه کرد: البته در همین رابطه نیز از برخی شخصیت های انقلابی که در آن ایام در حمایت از نهضت امام (ره) پیشقدم بودند، دعوت کرده ایم تا برای طلاب به بیان خاطرات و نکات ارزنده بپردازند و به این طریق طلبه ها بیش از پیش با رسالت انقلابی خود در حراست از آرمان ها و اهداف آشنا گردند.

 این انقلاب را از لطف خدا و عنایت اهل بیت(ع) داریم

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی، مدیر مدرسه علمیه علوی با تاکید بر این که ما باید قدردان انقلاب و دستاوردهای بی نظیر آن باشیم، گفت: پس از گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ما باید به یاد داشته باشیم که در چه شرایطی بودیم و لطف خدا و عنایت اهل بیت(ع) شامل حال ملت ما شد تا به رهبری امام (ره) بتواند طاغوت زمان را بشکند و جمهوری اسلامی را تشکیل دهد.

دهه فجر، موسم یادآوری هاست...

وی با بیان این که دهه مبارکه فجر یادآور پیروزی ملت مستضعف ایران بر طاغوتیان و مستکبران است، افزود:  امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز است که نسل جوان با مولفه ها و شاخصه های انقلاب اسلامی و زحماتی که برای برقراری نظام اسلامی کشیده شده، آشنا و آگاه گردد.

مدیر مدرسه علمیه علوی یادآور شد: نعمت‌ استقلال، آزادی، وحدت، امنیت و عزت اسلامی همه از الطاف الهی بر مردم مسلمان ایران بوده که حرکت در مسیر الهی ، لازمه سپاسگزاری از این همه نعمت است.

 وی تاکید کرد: این مساله را هیچ گاه نباید مورد غفلت قرار دهیم که همه موفقیت ها و پیروزی های ملت ما از ابتدای انقلاب تاکنون در سایه توکل بر خدا و توسل بر ائمه اطهار (ع) و ولایت مداری رخ داده است و لذا تداوم این موفقیت ها نیز منوط به توجه به همین اصول است.

اطلاعات برخی طلاب از وقایع انقلاب اندک است

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل پوروهاب، مدیر مدرسه علمیه صدوقی فاز چهار، این گونه به بیان نظر خویش درباره ضروت آگاه سازی دوچندان نسل جوان حوزه های علمیه با معارف و وقایع انقلاب اسلامی و نهضت خونین حضرت امام(ره) پرداخت و گفت: طلبه های جوان با توجه به سن کمی که دارندد و در عین حال متاسفانه کتب و آثار اندکی هم وجود دارد که آنان را عمیقا با رخدادها و حقایق انقلاب آشنا کند، لذا از طریق برگزاری همین نشست ها و جلسات و بازگویی مسایل توسط افراد باسابقه و انقلابی می توان تا حد زیادی در این راستا گام برداشت و ثمرات شیرین و انکارناپذیر آن را به نظاره نشست.

روشنگری ها، فقط منحصر به دهه فجر نباشد

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: البته آن چه مهم است این تبیین حقایق و انتقال معارف انقلاب اسلامی نباید تنها منحصر در ایام الله دهه فجر باشد بلکه به مناسبت های مختلف می بایست در طول سال با قوت و قدرت ادامه پیدا کند تا انشاالله تاثیرگذاری آن نیز همیشگی و پایدار باشد.

بصیرت طلاب جوان بالاست، اما...

حجت الاسلام و المسلمین حسن شکوری، مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) نیز البته با ابراز خرسندی از میزان شعور و آگاهی و بصیرت بالای طلاب جوان امروز حوزه علمیه گفت: طلاب جوان به لطف الهی در سایه ارتباط و بهره گیری از وسایل ارتباطی و نوشتاری تا حدود زیادی با این مسایل آشنا هستند کما این که میزان این آگاهی و بصیرت در حوزه به نسبت جاهای دیگر بسیار ملموس تر است اما با این حال مدیران و اساتید و به ویژه بزرگان و اعاظم حوزه لازم است که همواره طلاب را با گذشته حوزه های علمیه و نیز سرنوشت انقلاب و سختی ها و موانعی که بر سر را آن بوده به خوبی آشنا کنند.

وی افزود: طبعا در این باره قدم اول این است که جلسات جذاب و عمیقی برای طلاب جوان گذاشته شود و برخی اشخاص که سابق و لاحق انقلاب و کشور را دیده اند بیایند با صحبت های خود و مقایسه میان آن چه بوده و آن چه شده است، دست به روشنگری و بصیرت بخشی کنند.

سوءمدیریت ها به نام اسلام و انقلاب نوشته نشود

مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) قم در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: باید با کتاب ها و مقالات جذاب و مفید و نیز فیلم های اثرگذار آثار و برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی به درستی گفته شود؛ متاسفانه برخی ذهنیت های سویی راجع به برخی عملکرد های بد وجود دارد که باید این را را از اصل انقلاب تفکیک کرد و مراقب این آفت خطرناک بود که خدای ناکرده برخی سومدیریت ها به نام انقلاب و اسلام و روحانیت نوشته نشود.

گزارش: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha