دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024

برای سومین روز پیاپی، اوضاع در دانشگاه الازهر قاهره بحرانی گزارش شد، به طوری که دانشجویان الازهر دروس برخی دانشکده‌های آن را در اعتراض به اقدامات ارتش و شیخ الازهر تعطیل کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، دانشجویان دانشگاه الازهر روز دوشنبه دروس برخی دانشکده‌های دانشگاه الازهر از جمله دانشکده مهندسی (پسران و دختران)، دانشکده داروسازی (پسران و دختران)، دانشکده پژوهش‌های اسلامی (دختران) و دانشکده پزشکی (دختران) را تعطیل کردند. این دانشجویان پس از تجمع در برابر ورودی این دانشکده‌ها از ورود و خروج دانشجویان به این دانشکده ها جلوگیری کرده و اعلام کردند در این دانشگاه در اعتراض به کودتای نظامی و بازداشت دانشجویان اعتصاب عمومی برقرار است.

پس از تعطیلی این دانشکده‌ها جمعیت دانشجویان در مقابل ساختمان مدیریت الازهر، رفته رفته زیاد شد؛ این جمعیت تابلوهایی حاوی شعار "رابعه" و تصویر محمد مرسی در دست داشته، شعارهایی علیه احمد الطیب شیخ الازهر و اسامة العبد رییس دانشگاه و عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع سر دادند.

در این میان برخی دانشجویان نیز جمله "مرسی رییس جمهور است" را بر دیوار ساختمان مدیریت الازهر نوشته و شعارهایی علیه اسامة العبد رییس دنشگاه و ابراهیم الهدهد معاون وی سر دادند و این دو نفر را به ناتوانی در حمایت از دانشجویان متهم ساختند.

این برای سومین روز پیاپی است که اعتراضات دانشجویان الازهر در پاسخ به فراخوان "جنبش دانشجویان ضد کودتا" ادامه دارد. این اعتراضات که به "انتفاضه دانشگاه الازهر" نام گرفته در حمایت از محمد مرسی و پایان دادن به کودتای نظامی صورت می‌گیرد.

دانشجویان وابسته به اخوان المسلمین و "جنبش دانشجویان ضد کودتا" روز دو شنبه در بیانیه‌ای تهدید به اقداماتی نامعلوم کردند و اعلام کردند که برای آزادی دانشجویان بازداشت شده امنیت را بر هم می‌زنند.

این دانشجویان در بیانیه خود گفتند: دانشجویان آزاده الازهر، با آرامش و مسالمت کامل، انتفاضه‌ای را آغاز کرده اند که دانشگاه های مصر همانند آنرا سراغ ندارد. این انتفاضه پس از آن است که این دانشگاه شماری از بهترین جوانان خود را در راه آزادی وطن از دست داده که برخی شهید و مجروح شده و برخی در بازداشت به سر می‌برند. و گفته اند هدف این انتفاضه محکوم ساختن کودتا و درخواست آزادی دوستان دانشجوی بازداشت شده و قصاص قاتلان برادران دانشجوی ما می‌باشد.

در این بیانیه آمده: هنگامی که دانشجویان قصد خروج از دانشگاه به سوی میدان رابعه عدویه را داشتند، نیروهای امنیتی راه را از دو جهت بر آنها بسته و گلوله های آتش زا به سمت هوا شلیک کردند تا مانع رسیدن دانشجویان به میدان بشوند.

این بیانیه تاکید کرده که صدای هیچ گلوله ای نمیتواند دانشجویان الازهر را بترساند و آنها را از حقوق خود و دوستان خود بازدارد و ما به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم این تجاوزها بدون پاسخ بماند و به زودی پاسخ ما را در برابر هر تجاوز و حمله ای به دانشجویان دانشگاه دریافت خواهید کرد.

پلیس مصر روز یکشنبه 41 نفر از دانشجویان الازهر را که طرفدار مرسی بوده‌اند را به علت مشارکت در تظاهرات مقابل دانشگاه و پرتاب سنگ به سوی نیروهای امنیتی بازداشت کرده است.

دانشجویان همچنین نیروهای امنیتی را به حمله به دانشگاه و تعقیب تعدادی از دانشجویان متهم کرده اند، اما یکی از مسؤولان دانشگاه گفته که نیروهای امنیتی به دانشگاه حمله نکرده‌اند.

یکی از مسؤولان امنیتی قاهره نیز گفته دانشجویان درخواست نیروهای امنیتی جهت باز کردن راه حرکت خودروها را نپذیرفته و با آغاز راهپیمایی خود این راه را بسته اند و شعارهایی علیه ارتش و پلیس سر داده اند و این در حالی بوده که پلیس نیروهای امنیتی ویژه ای برای برخورد با دانشجویان به محل اعزام کرده بود.

این منبع گفته که نیروهای امنیتی از گاز اشک آور برای متفرق ساختن دانشجویان و بازگشت آنها به داخل دانشگاه استفاده کرده اند و از هیچ سلاح دیگری استفاده نکرده‌اند.

از زمان ممنوعیت تحصن در میدان رابعه عدویه در 14 آگست گذشته نیروهای پلیس و ارتش از هرگونه راهپیمایی در حمایت از مرسی و رسیدن آن به این میدان جلوگیری می‌کنند.

دانشگاه الازهر اعلام کرده که اگر روند آموزشی این دانشگاه مختل شود، درس ها را تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد کرد. این تصمیم دانشگاه پس از اعتراضات دانشجویی در شنبه گذشته و درخواست دانشجویان برای بازگشت مرسی به قدرت و آزادی دانشجویان بازداشت شده صورت گرفت.

در بیانیه‌ای که دانشگاه به مناسبت آغاز سال تحصیلی منتشر کرده، از دانشجویان خواسته مشغول درس و علم و دانش باشند؛ چرا که دانشگاه محل یادگیری علم و معرفت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha