دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
حجت‌الاسلام سعیدی

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) گفت:امروز یکی از ابزارهای رسانه ها برای انحراف و ایجاد فتنه در جهان به ویژه جهان اسلام دورغ‌پردازی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، ظهر امروز (هشتم رمضان) در جمع زائران حرم کریمه اهل‌بیت در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر، به تشریح ابعاد دیگر حدیث هدایا پرداخت و اظهار داشت:‌ از جمله هدایایی که انسان مؤمن باید برای بعد از مرگ آماده سازد، هدیه‌ای برای دو فرشته الهی نکیر و منکر است.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها از جمله این هدایا را راستگویی معرفی کرد و گفت: ‌راستگویی از تکالیف و نعمت‌هایی است که نفع آن به صورت مستقیم برای انسان است و هدیه‌ای برای نکیر و منکر می‌باشد.

وی با بیان این که وقتی انسان در قبر گذاشته و مردم از اطراف او پراکنده می‌شوند، نکیر و منکر به سراغ او رفته و درباره اعتقادات او سؤال می‌کنند، افزود: اگر شخص در حوزه اعتقادات در پاسخ به دو فرشته درست جواب داد، دریچه‌ای از بهشت را بر روی او می‌گشایند تا جایگاهش را در بهشت ببیند؛ البته اگر پاسخ درستی به آنها داده نشد،‌ آنها دریچه‌ای از جهنم را بر وی می‌گشایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی خاطرنشان کرد: اولیای الهی مسئله قبر و آمدن نکیر و منکر را جدی گرفته‌اند؛ به این معنی که ولی خدا اعتقادات خوبی دارد، اما باز می‌ترسند که در صورت پرسش این دو فرشته الهی نتوانند پاسخ درستی به آنها بدهند.

وی با بیان این که انسان در قبر نمی‌تواند بر خلاف آنچه بوده و فکر کرده و اعتقاد داشته و عمل کرده، پاسخ دهد، تصریح کرد:‌انسان ممکن است در دنیا تقلب کند و بر این اساس جواب درست را به دست آورد،‌ولی این تنها در این دنیاست که محل امتحان است؛ بعد از مرگ انسان نمی‌تواند جز حقیقت بگوید.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: کسانی که به دروغ ادعای مسلمان شدن دارند ولی منافق هستند، بعد از مرگ هرگز نمی‌تواند از مکر‌ها و حیله‌هایی که در دنیا به کار می برده است، استفاده کند.

وی با بیان این که همه ما باید نسبت به پاسخ به نکیر و منکر فکر کنیم، ادامه داد: راستگویی و  درست‌گویی ارتباط مستقیم با عمل پاکیزه و صالح دارد. انسانی که درست حرف می‌زند، اعمال درستی هم دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی درست صحبت کردن را سخنی معرفی کرد که رضای خدا در آن باشد و تصریح کرد:  زبان تابع قلب است و آن را جاری می‌سازد که در دل فرد می‌گذرد؛ زبان نقش کلیدی در تمامی اعضا و جوارح بند دارد.

وی تصریح کرد: گاهی وقت‌ها برخی مسلمانان در اسم مسلمان هستند، ولی در عمل کافرند و در طرف مقابل، برخی افراد اسماً کافر هستند ولی در عمل مسلمانند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها میزان ایمان افراد را بر اساس روایات صدق لسان معرفی کرد و گفت: البته باید بدانیم که هر حرف راستی به صرف این که راست است، باید گفته شود، به معنی صدق لسان نیست.

وی افزود: سخنی، سخن صادق است که رضای خداوند در آن باشد؛ ممکن است سخن راست، موجب آسیب زدن و ظلم کردن به مسلمان دیگری شود، از این رو نباید هر سخن راستی را به کار بست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان این که انسان به نیت اصلاح دو برادر دینی خود،‌ می‌تواند دروغ بگوید،‌ گفت: ما باید بر اساس دستور اسلام، دقت کنیم که سخنی که می‌گوییم مورد رضای خداوند است یا نه. گاهی رضای خداوند در نگفتن حرف راست و یا حتی گفتن سخن غیر راست باشد.

وی افزود: ‌امروزه یکی از ابزارهای انحراف، دورغ‌پردازی رسانه‌ها برای ایجاد فتنه  در جهان به ویژه جهان اسلام است. صدق لسان در کلام آنها نیست. ممکن است برخی رسانه‌ها یک خبر راست بدهند؛ ولی به وسیله همین حرف راست، چندین حرف دروغ را منعکس سازد.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها با بیان اینک که رسانه‌ها باید نسبت به صدق لسان بسیار حساس باشند، تصریح نمود: رسانه‌ها باید برای بیداری جامعه و نشان دادن دروغ‌پردازی رسانه‌های جهانی را با تکیه بر تعالیم اسلامی و قرآنی تبیین کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی مدیران با مردم از سر صداقت صحبت کنند،‌اعتماد مردم را به همراه خواهند داشت، حال اگر مدیری با مردم رو راست نباشد و آمار و ارقام دروغ به مردم بگوید، مردم نسبت به او بدبین می‌شوند، حال ممکن است حرف راست هم بگوید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به ماجرای شهید بهشتی گفت: تا زمانی که مسئولان هستند، باید قدر آنها را بدانیم و شایعه‌ها در باره آنها را قبول نکنیم، شایعه پراکنی کار دشمن است.

وی با بیان این که صداقت لسان در تعالیم دینی جهاد است، ادامه داد:‌متأسفانه در معادلات سیاسی جهانی صداقت گم شده است، تا جایی که مردم از هیچ یک از سیاست‌مداران انتظار راستگویی ندارند.

امام جمعه قم  افزود: در چنین دنیایی امام(ره) برخواست و ادبیات سیاسی جهان را به وسیله انقلاب تغییر داد. امروزه مسئولان ما در عرصه‌های مختلف سخنان درست و صادقانه‌ای مانند عدالت و حقوق بشر در جهان می‌زنند که همین مسئله موجب ناخوشایندی بسیاری می‌شود.

وی راستگویی مسئولان و افشاگری دروغ‌های استکباری را از جمله دلایل دشمنی استکبار علیه ملت ما معرفی کرد و گفت: در چنین شرایطی که بسیاری نسبت به دروغ آگاه هستند و نسبت به نتیجه باطل آن نیز اطلاع دارند،‌ولی برخی همچنان اصرار بر دروغ گویی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان این که ‌انسانی که دروغ می‌گوید، خود را حقیر می‌بیند، چنین کسی نمی‌تواند حرف راست بگوید؛ افزود: ‌ما باید در تربیت کودکانمان رشوی داشته باشیم که حتی سخن راست آنها موجب ناراحتی ما شد،‌ نباید با او بدرفتاری کنیم و این عمل کودک را قدر بدانیم تا کودک نسبت به راستگویی تشویق شود.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha