یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با بیان این که مبارزه با منکر دارای ابعاد مختلفی است گفت: گاهی نوشتن مطلبی در روزنامه یا پخش رفتاری به عنوان منکر در رسانه و...، بالاترین منکر می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امشب در جمع عزاداران حسینی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر گفت: یکی از اصول حاکم بر نهضت عاشورا که هم در وصیت نامه امام حسین علیه السلام آمده و هم به صورت عملی در رفتار این امام همام وجود دارد، امر به معروف و نهی از منکر است.

وی امر به معروف و نهی از منکر را  مهم ترین دستورات خداوند در قرآن و روایات معرفی کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر مسئله ای است که در آیات قرآن کریم، زیارت نامه های معصومین علیهم السلام و دیگر منابع اسلامی فراوان آورده شده است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: در قرآن آمده است که عده ای از بنی اسرائیل به زبان حضرت عیسی و حضرت داود علیهماالسلام به دلیل این که حساسیتی نسبت به منکر نداشتند، لعنت شده اند.

وی با بیان این که بر اساس روایت امام معصوم علیه السلام، کسی که نسبت به امر به معروف و نهی از منکر احساس مسئولیت نماید، خلیفه خداوند بر روی زمین است، افزود: البته باید بدانیم وقتی از نهی از منکر سخن می گوییم، عده ای به بدحجابی یا موسیقی و... تمرکز می کنند؛ باید بدانیم این ها در عین این که منکر هستند و باید نسبت به آن حساس باشیم، باید نسبت به دیگر منکراتی که در عرصه های اداری، خانوادگی، اخلاقی و... وجود دارد نیز حساس باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: مبارزه با منکر دارای ابعاد مختلفی است؛ گاهی نوشتن مطلبی در روزنامه یا پخش رفتاری به عنوان منکر در رسانه و...، بالاترین منکر می شود.

وی با تأکید بر ضرورت تذکر لسانی در امر به معروف و نهی از منکر، کربلا را جلوه گاه این واجب الهی معرفی کرد و گفت: امام حسین علیه السلام حتی زمانی که به دلیل جراحات فراوان، از حرکت ناتوان شدند، به سپاهیان دشمن توصیه کردند که اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید و آنها را از هجوم به خیمه ها نهی کردند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با بیان این که این سخن امام حسین علیه السلام بر دشمن تأثیر کرد و از حمله به خیمه منصرف شدند، افزود: این رفتار امام حسین علیه السلام نشان می دهد که در آخرین لحظات زندگی هم نباید نسبت به این واجب الهی بی تفاوت بود.

وی تصریح کرد: اگر سخن انسان حتی یک نفر را نیز از منکر بازدارد، انسان باید به همین امید امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد. امروزه فساد، اعتیاد، طلاق و... در جامعه رواج یافته؛ در حالی که احیای امر به معروف و نهی از منکر می تواند جلوی بسیاری از این ها را بگیرد.

امر به معروف و نهی از منکر لازمه جامعه اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی توجه به امر به معروف و نهی از منکر را لازمه جامعه اسلامی برشمرد و گفت: متأسفانه در این عرصه برخی به وظیفه دینی و واجب الهی را بر دوش همدیگر می اندازند و بهانه های زیادی برای بی توجهی به آن می تراشند.

وی افزود: امروزه منکرات در عرصه های مختلفی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... وجود دارد که هر کدام از این ها روش مطرح کردن خاص خود را دارد که می تواند راهگشای مشکلات فراوانی در این عرصه ها باشد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی در ادامه به برخی توجیهات اشتباه برای فرار از امر به معروف و نهی از منکر گفت: نخستین توجیه در این عرصه، استفاده از تعبیر «کار از کار گذشته» است. این که بگوییم کار از کار گذشته و امر به معروف و نهی از منکر ما تأثیری نخواهد داشت، از جمله این توجیهات است.

وی توجیه دیگر در این  عرصه را واگذاری امر به معروف و نهی از منکر به دیگران معرفی کرد و گفت: واگذار کردن امر به معروف و نهی از منکر به آینده توجیه دیگری در این عرصه است؛ برخی می گویند انشاءالله امام زمان(عج) می آید و خود این مشکل را حل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که برخی از ما انتظار را به اشتباه تعریف کرده ایم، تصریح کرد: توجیه دیگر در بی توجهی به امر به معروف و نهی از منکر ترس از برخورد بد، توهین و... است. درست است که عده ای تلاش دارند کسانی که در عرصه امر به معروف و نهی از منکر فعال هستند را بد نشان دهند و در این عرصه هر اتفاقی را به آنها نسبت دهند، این واجب الهی را نباید رها کرد.

وی ترس را از دیگر توجیهات در این عرصه معرفی کرد و گفت: برخی در عرصه امر به معروف و نهی از منکر حضور دارند ولی شیوه نادرست را انتخاب می کنند. کسی که به دنبال امر به معروف و نهی از منکر است، باید در ابتدا معروف و منکررا بشناسد و روشی درست در این عرصه انتخاب کند.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha