یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
رفیعی

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گفت: ذات امامت حکم می کند که در هر شرایطی نقش آفرینی داشته و دنیا را از این معارف سیراب کند و به همین دلیل است که به رغم این که امام سجاد(ع) کمترین شاگرد را داشتند، ولی ادعیه ایشان بیش از هزار سال است که شاگردان بزرگی را هر روز می پروراند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی پیش از ظهر امروز در نشست امام سجاد و صحیفه سجادیه اظهارداشت: چند دوره در سیر تتبعات دعایی و انتشار این آثار اهل بیت(ع) در شیعه وجود داشته است که نخستین عالمی که در این راه مجاهدت کرد و این آثار را منتشر کرد، شیخ طوسی بود و بعد از ایشان سیدبن طاووس و کفعمی و شیخ عباس قمی این راه را ادامه دادند و این معارف به ما رسید که همه ما امروز میهمان این سفره با عظمت هستیم.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با اشاره به مشقات امام سجاد(ع) در دوران امامت، گفت:  ایشان از هرجهت تحت نظر بودند و حکومت اموی به شدت ایشان را تحت فشار قرار داده بود.

وی افزود: ذات امامت حکم می کند که در هر شرایطی نقش آفرینی داشته و دنیا را از این معارف سیراب کند و به همین دلیل است که به رغم این که امام در طول سی و پنج سال امامت تنها 170شاگرد داشتند، ولی ادعیه ایشان بیش از هزار سال است که شاگردان بزرگی را هر روز می پروراند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: یاران امام به شدت کم بودند و اجازه حرکت اجتماعی و سیاسی را نمی داد البته این یاران شاید در  ظاهر کم نبودند ولی در باطن بسیار کم بودند.

وی گفت: وضعیت اسف باری در زمان ایشان حاکم بود و به همین دلیل بود که امام سجاد(ع) حتی یک نماز جمعه نیز نرفتند و حتی یک بار هم نتوانستند یک کلاس درس ایجاد کنند و شاگردان هر یک با یک شیوه خاص از امام بهره می گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با ذکر این مطلب که امام سجاد(ع) در مدت امامت خود چهارماموریت بزرگ داشتند، اظهارکرد: زنده نگاه داشتن واستمرار یاد شهدای عاشورا اولین وظیفه مهم ایشان بود که با اینکه ایشان اجازه راه انداختن مجالس روضه را نداشتند و به شدت فضا در اختناق بود ولی ایشان به هر بهانه تا آخر عمرشان از کربلا یاد می کردند و با هر شیوه ای یاد شهدای کربلا را زنده نگاه می داشتند.

وی گفت: حضرت امام سجاد(ع) همیشه از داغ حمزه و جعفرابن ابیطالب و شهادت امام حسین(ع) به عنوان سه داغ جگر سوز برای اهل بیت(ع) یاد می کردند و بر این داغ اشک می ریختند.

حجت الاسلام والمسلمین  رفیعی آموزش و تربیت مردم به خصوص طبقات پایین دست جامعه و به طور اخص بردگان را دومین کار بزرگ امام سجاد(ع) ذکر کرد و افود: ایشان معمولا در ماه شوال چندین برده را میخریدند و پس از یک سال آموزش کامل آنها با معارف دین و قرآن، وقتی این افراد به کمال میرسیدند با یک بهانه بسیار کوچک و زیبا آنها را در شب عید فطر آزاد میکردند.

وی خاطرنشان کرد: صحیفه سجادیه سومین کار بزرگ حضرت بود که ایشان با راهبرد دعا این معارف را ابدی و ماندگار کردند و به دنیا عرضه کردند و تمام نقشه های دشمنان اهل بیت را برای دفن این معارف به گور بردند.

کارشناس این نشست علمی، چهارمین رسالت ایشان نیز موضع گیری در مقابل حاکمان وقت و مروانیان ذکر کرد و گفت: ایشان به شدت از آنها اعلام بیزاری میکردند تا نشان دهند که هیچگاه حاضر نیستند فریب ریاکاری آنها را بخورند و راه شیعه از آنها جداست و ایشان بارها می فرمودند که من آماده شهادت هستم، ولی این را بدانید که یزید دنیا را از پدرم گرفت و پدرم آخرت را از او شما بازستاند و ببینید که در آخر چه کسی پیروزشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha