سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
هجرت روحانی

بدون شک رسالت اصلی روحانیت تفقه در دین و ترویج آموزه های ناب اسلام است و در این راه همه سختی ها و مشکلات را به جان خریده و از خود می گذرند تا انسان ها در مسیر سعادت و تکامل قرار گیرند.

گروه استان ها خبرگزاری «حوزه»/ رسالت اصلی روحانیت تفقه در دین و ترویج آموزه های ناب اسلام و معارف اهل بیت(ع) است و در این راه سختی ها و مشکلات را به جان خریده و با گذشت از رفاه و آسایش در شهرها، به نقاط دور دست و محروم هجرت کرده و به تکلیف الهی خود عمل می کند، در این بین اما روحانیون طرح هجرت بلند مدت با حضور جهادی در روستاها و مناطق محروم و گاهی صعب العبور، جهاد گونه در پی عمل به رسالت اند.

همزمان با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، خبرنگار «حوزه» در اصفهان به سراغ یکی از جهادگران عرصه تبلیغ دین که در روستاهای نجف آباد، به ارشاد و هدایت مردم به سوی دین و معنویت مشغول است رفته و با پیرامون شیرینی ها و مشکلات عرصه تبلیغ و ترویج اسلام ناب به گفتگو نشسته که ماحصل آن تقدیم عاشورائیان می شود.

*ابتدا خود را معرفی کنید و بفرمایید از چه سالی وارد حوزه شده و از چه زمانی هجرت را آغاز کردید؟

مجتبی صالحی هستم، ابتدای کار تبلیغی خود را با طرح هجرت کوتاه مدت آغاز کردم و به عنوان روحانی هجرت، به منطقه مرزی سراوان سیستان و بلوچستان رفتم و از سال 87 که ازدواج کردم تا سال 88 در منطقه بلوچستان به تبلیغ دین مشغول بودم .

در مسیر تردد به محل تبلیغ در سیستان و بلوچستان تصادف کردم و همسرم که در تبلیغ دین، همگام و همراه من بود، فوت کرد.

بعد از این اتفاق، به عنوان روحانی طرح هجرت بلند مدت به شهرستان نجف آباد نقل مکان کردم و تا چند روز پیش در روستای رحمت آباد بودم و پس از آن، به یزدان شهر منتقل شدم.

*کار روحانی طرح هجرت بلند مدت با سایر مبلغیین چه تفاوت هایی دارد؟

در ایام تبلیغ مانند محرم و صفر، ماه رمضان و ایام تابستان، اغلب طلاب و روحانیون به امر مقدس تبلیغ می پردازند و به صورت مقطعی 10 روزه، 20 روزه و یا 3 ماهه در منطقه ای مشخص به فعالیت تبلیغی مشغول می شوند که البته تأثیر خوبی در زمان خود دارد، اما به دلیل موقتی بودن آثار آن نیز پس از مدتی کمرنگ می شود.

اما روحانی طرح هجرت بلند مدت دائم باید در محل تبلیغ حضور داشته باشد و محل سکونتش کنار مسجد بوده و میان مردم زندگی می کند و به نوعی تمام وقت، در اختیار مردم باشد؛ از سویی اگر مسجدی برنامه منظم و منسجمی داشته باشد، استقبال مردم به یقین بهتر از نظم طرح های مقطعی است.

هدف از اجرای طرح هجرت نیز همین مسئله بوده است؛ به نظرم این طرح بسیار موفق بوده و مردم هم استقبال خوبی می کنند. همچنین  روحانی در طول سال می تواند برنامه منظمی داشته باشد.

حکم روحانی هجرت بلند مدت یک ساله است؛ البته پیش از اعزام، 10 روز فرصت می دهند که در محل طرح حاضر شود و با مردم ارتباط برقرار کند و اگر نظر مردم و روحانی بر این بود که در این محل تبلیغ کند، روحانی با حکم یک ساله، به همراه خانوداه خود عازم محل تبلیغ می شود.

*از نظر شما چه عواملی باعث موفقیت مبلغ می شود؟

بحث خوش اخلاقی با مردم بسیار مهم است. یک مبلغ باید علاوه بر رعایت اخلاق اسلامی و حُسن خلق، سطح مطالعاتی بالایی داشته باشد؛ این مطالعات باید به روز باشد چراکه نمی توان در سخنرانی تنها به حافظه بسنده کرد؛ از طرفی دیگر روحانی باید در برخورد با مسائل اجتماعی و سیاسی بسیار دور اندیش باشد.

در بحث های سیاسی تنها ملاک روحانی، باید منویات و فرمایشات ولی فقیه باشد و همانند معظم له از افراط و تفریط دوری کند، این مسئله سبب موفقیت مبلغ خواهد شد؛ چرا که اگر روحانی سیاست زده شود و به سمت حزب و گروه خاصی گرایش پیدا کند، تاریخ مصرف برای خود قرار می دهد؛ روحانی باید فکر و منش سیاسی داشته باشد اما از افراط دوری کند.

*مردم چه توقعی از مبلغان طرح هجرت دارند؟

مردم یک سری نیازهای ابتدایی دارند که یکی از آنها در دسترس بودن روحانی است تا بتوانند به راحتی مسائل خود را با او در میان بگذارند، چرا که مردم نباید برای دسترسی به دین احساس مشقت کنند و دسترسی آسان به روحانی امنیت و آسایش فکری برای مردم به همراه دارد.

از طرفی مردم؛ روحانی و مبلغ اهل مطالعه را بیشتر دوست دارند و به او اعتماد می‌‌کنند چون وظیفه روحانی این است که پاسخگوی مسائل شرعی و شبهات باشد و بتواند نیازهای دینی و اعتقادی آنان را برطرف کند، چرا که عدم تحقق این مسئله، مردم در صحت و درستی اطلاعات مبلغ شک خواهند کرد.

مسئله دیگری که برای مردم بسیار مهم است، اخلاق خوش روحانی است و مردم نیز از روحانی همین انتظار را دارند. مردمی بودن روحانی هم در موفقیت تبلیغی اثر داشته و هم این که مهمترین نیاز مردم نیز این است که یک دوست روحانی داشته باشند.

*آیا شما به عنوان یک مبلغ طرح هجرت، در زمینه فعالیت های عمرانیِ اجتماعی و حل و فصل دعاوی و مشکلات مردم نیز فعالیتی داشته اید؟

یکی از وظایف روحانی طرح هجرت همین است و باید در کار های تبلیغی، عمرانی و موارد دیگر با مردم منطقه مشارکت داشته باشد، به طور مثال در ساخت مساجد می بایست روابط عمومی روحانی بالا باشد تا بتواند مردم را در این امر خیر مشارکت دهد و کمک های آنان جمع آوری کند. همچنین با توجه به این که مردم به روحانی اعتماد دارند، می تواند در حل فصل اختلافات مردم نیز فعال باشد.

*نقش همسر یک روحانی طرح هجرت در برنامه های تبلیغی چگونه است؟

همسران می توانند در فعالیت های تبلیغی برای بانوان بسیار موثر باشند. همسر اول من که به رحمت خدا رفت، طلبه هجرت بود؛ اصولا بنا به اقتضائات، روحانیون هجرت همسرانشان نیز طلبه هجرت می شوند و همسر دوم نیز به همین صورت در بیان احکام و بخش های فرهنگی و پاسخگویی به مسائل شرعی  خواهران حضور جدی دارند.

اگر خانمی هم در میان بانوان به بیان مسائل شرعی بانوان بپردازد، تأثیر بسیاری در پیشرفت و پیشبرد برنامه های تبلیغی در آن منطقه دارد و ما نیز به همین صورت عمل می کنیم.

*از مشکلات طرح هجرت بگویید و درخواست شما از مسئولان و نهادهای اعزام کننده چیست؟

یکی از مهمترین نیازهای ما بودجه فرهنگی است، البته روحانی باید از دستگاهایی نظیر ارشاد، فرمانداری و... بخشی از هزینه فعالیت های فرهنگی را تأمین کند، اما نمی توان تنها به این شیوه به فعالیت فرهنگی و تبلیغی موثر پرداخت، چرا که تشویق شرکت کنند گان در برنامه بسیار موثر و کارساز است. اگر حوزه هم می توانست بودجه ای چه بسا کم برای کارهای فرهنگی روحانیون طرح هجرت اختصاص می داد، بخشی از مشکلات حل می شود و روحانی با استقلاب بیشتری به تبلیغ دین خواهد پرداخت.

از طرفی موازی کاری ها بسیار است و اگر همه هزینه‌های فرهنگی که از طرف دستگاه ها و افراد دیگر انجام می شود، به روحانی طرح هجرت سپرده شود از نظر بودجه مشکلی پیش نخواهد آمد و ما حاضریم فعالیت های آنان را با هزینه های بسیار کم انجام دهیم، چراکه راه آن را می دانیم اما افراد دیگر به دلیل نا آشنایی با حوزه فرهنگ هم هزینه زیادی بر دستگاه های فرهنگی تحمیل می کنند و هم کیفیت لازم را ندارد.

*نکته پایانی

امام خمینی فرمودند:«مدیریت مسجد به دست امام جماعت مسجد باشد»؛ بنابراین همه بخش های فعال در مساجد باید با امام جماعت هماهنگ باشند تا برنامه های فرهنگی بهتر پیگیری و اجرا شود.

گفت گو: سید امیر حسین ابطحی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha