شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
مبلغ جهادی

حوزه/ مبلغان جهادی که در واقع مجاهدان و افسران بی ادعای عرصه فرهنگ و اقتصاد هستند؛ تبلیغ را منحصر در بخش خاصی نمی بینند، بلکه معتقدند باید همه عرصه ها را برای عرض اندام دشمن تنگ کرد.

خبرگزاری «حوزه»، در سال های اخیر به برکت احساس دغدغه و تکلیف و از پی ِ آن فعالیت جهادی طلاب و فضلای حوزه های علمیه به خصوص حوزه علمیه قم، شاهد رونق بسیار خوبی در عرصه تبلیغ گروهی حوزویان هستیم که تلاش در مسیر اصلاح و تربیت فرهنگی جامعه، کمک به رونق ، عمران و  آبادانی شهرها و روستاها، فعالیت تبلیغی موثر در فضای مجازی و رسانه های نوین از جمله برکات این عزم و اراده ارزشمند است.

با توجه به روزهای پایانی سال و فعالیت برخی گروه های تبلیغی در ایام نوروز به ویژه گروه های جهادی با تنی چند از روحانیون فعال در این گروه ها، گفتگویی داشته ایم و نظرات آن ها را درباره حوزه فعالیت خود و نیز ضرورت های امروزین فعالیت این گروه ها جویا شده ایم؛

تبلیغ دین در مدارس آموزش و پرورش

حجت الاسلام ناصر یوسف تبار ، عضو گروه تبلیغی موسسه خطابه امیر بیان با اشاره به این که بیش از دو سال است که در این موسسه مشغول به فعالیت می باشد، گفت: گروه تبلیغی ما در خطه شمال کشور و به ویژه در سطح دبیرستان های آموزش و پرورش این مناطق فعال است و به لطف الهی تاکنون دستاوردها و برکات زیادی هم در این منطقه به همراه داشته است.

نسل جدید جذب می شود اگر...

وی با تاکید بر این که امروز یکی  از جدی ترین و مورد نیاز ترین عرصه های تبلیغی ، مدارس است، افزود: آن چه مهم است این که باید از طریق ابزارهای نوین با نسل جوان ارتباط برقرار کرد و وقتی نسل جوان صمیمیت و دلسوزی روحانیت را نسبت به خودش ببیند، قطعاً جذب خواهد شد.

تحولات ارزشمند فعالیت گروه های تبلیغی

حجت الاسلام علی بهرامی نیکو، مسئول گروه تبلیغی عمار المهدی نیز با اشاره به اهمیت فعالیت گروه های تبلیغی حوزویان در حال حاضر گفت: طلاب و فضلای این گروه ها حقیقتاً بر اساس نگاه دینی و رویکرد جهادی به فعالیت می پردازند و امروز توانسته اند تحولات خوبی را در گروه های هدف خود ایجاد نمایند.

وی با اشاره به این که اصلی ترین خروجی فعالیت این گروه تبلیغی سایت تی وی شیعه است، افزود:هم اکنون 50 طلبه عضو گروه ما هستند و بیشتر حوزه فعالیت ما ناظر به عرصه های بین الملل تولید محتوای مناسب در فضای اینترنت و نشر آن است.

نباید از فضای سایبری غافل شویم

مسئول گروه تبلیغی عمار المهدی با تاکید بر این که حوزه و روحانیت ، هیچ گاه نباید از فضای مجازی و رسانه های نوین غافل شود، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در جایی به درستی فرمودند که امروز اهمیت فضای مجازی از اهمیت انقلاب کمتر نیست و تاکید داشتند که باید به این عرصه ها توجه جدی داشت.

دشمن استفاده می کند ما چرا نکنیم!

وی اضافه کرد: امروز فعالیت تبلیغی در فضای مجازی و سایبری به سهولت و سرعت ممکن است و در ضمن هزینه آن نیز کمتر می باشد و موانع فعالیت در آن نیز به همین صورت.

وی یادآور شد: دشمنان در حال حاضر از این ابزار به راحتی استفاده می کنند و ما هم باید از آن نهایت استفاده را ببریم و باید به درستی این فضا را رصد و مدیریت کنیم.

هدایت و اصلاح فرهنگی در دستور کار ماست

حجت الاسلام حمیدرضا بیرق دار که خود اصالتاً روحانی مازندرانی است؛ اما در قالب یکی از گروه های تبلیغی در مدارس شهر کرج فعالیت می کند، با اشاره به این که حدود 4 سال در این عرصه نوین فعال است، اظهار داشت: همان طور که می دانید در استان البرز از قشرها و قومیت ها و شهرهای مختلف کشور حضور دارند و لذا فرهنگ ها و خرده فرهنگ های زیادی در آن وجود دارد که طبعاً آسیب های فراوانی نیز به ویژه اعتیاد و بدحجابی و ماهواره در آن به چشم می خورد.

مقابله با نحله های انحرافی؛ ثمره تبلیغ گروهی

وی افزود: از سوی دیگر در  این استان از جمله کلان شهر کرج، فرقه ها و نحله های انحرافی و ضاله به شدت مشغول به کار هستند و راهکار مقابله روحانیت در این خصوص آن است که قشر جوان را با اخلاق نیکو و آگاهی بخشی به آموزه های اسلامی جذب کند و مهم این است که این گروه های جهادی و تبلیغی با حمایت نهادها و مسئولان به درستی توسعه و تقویت شوند.

احیای امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام چاوشی از مبلغین پیشکسوت حوزه علمیه قم نیز با اشاره به این که در حال حاضر مردم ما در مصرف انرژی دقت و حساسیت لازم را ندارند، گفت: یکی از تلاش های ما باید این باشد که با تبلیغ درست ، فرهنگ مصرف صحیح از نظر اسلام را به مردم آموزش بدهیم.

وی افزود: رسالت اصلی گروه های تبلیغی در واقع احیای فریضه امر به معروف است ، منتهای مراتب این کار باید متناسب با اقتضائات هر گروه سنی و قشری جامعه به درستی صورت گیرد تا شاهد نتایج مطلوب و مورد انتظار آن باشیم.

 برای طیف های مختلف جامعه برنامه داریم

حجت الاسلام خلیل محسنی، مسئول گروه تبلیغی نجم که با حضور بیش از 50 نفر از فضلا و اساتید حوزه در خطه خوزستان فعالیت دارد نیز ابراز داشت: گروه تبلیغی ما درباره اقشار مختلف جامعه همچون دانشجو و دانش آموز و غیره فعال است و کاری که ما کرده ایم طیف بندی مخاطبان خودمان است تا بهتر بتوانیم با اقشار گوناگون جامعه سر و کار داشته باشیم.

وی افزود: ما همچنین علاوه بر فعالیت در عرصه فضای مجازی، در مناسبت های ملی و مذهبی نیز برنامه های متنوعی داریم که در طول سال اقدام به برگزاری آن ها می کنیم.

لزوم برنامه ریزی از مهدکودک تا دانشگاه

حجت الاسلام محسنی در ادامه بیان داشت: مهم ترین جایی که انصافاً گروه های تبلیغی در سال های اخیر ، به آن ورود خوبی داشته اند، بحث مدارس آموزش و پرورش است و به نظر من باید برنامه درست و منسجمی از مهد کودک و پیش دبستانی تا دبیرستان و دانشگاه برای نسل جدید در راستای نهادینه کردن آموزه های دینی تدوین و اجرا کنیم.

وی افزود: حقیقتاً اگر فضای تربیتی مناسبی وجود داشته باشد نسل جوان ما تحت تاثیر هجمه ها و شبهات متعدد قرار نمی گیرد و یا دست کم کمترین آسیب ممکن را خواهد دید.

به فضاهای سنتی تبلیغ بسنده نکنیم

حجت الاسلام علیدوست عضو گروه تبلیغی مصباح الهدی با تاکید بر این که مساجد و هیئات سنگر ماست؛ اما نباید در عرصه تبلیغ منحصر به این ها باشیم، گفت: گرچه معتقدم که بسترها و فضاهای موجود در بحث تبلیغ به روال سنتی که هیئات و مساجد است باید تداوم یابد اما اگر می خواهیم با جنگ نرم دشمن مواجه مناسب داشته باشیم، اکتفا کردن به این بسترهای سنتی فایده ای ندارد.

وهابیت برای ایران نقشه‌های خطرناک دارد

وی اضافه کرد: آنچه ضرورت دارد این است که باید برای آن جوانی که دنبال هیئت و مسجد هم نیست برنامه داشته باشیم. واقعاً چرا امروز در پارک های ما دشمن و به طور خاص وهابیت و بهاییت فعالیت می کنند و برای مدارس و مهدکودک های ما نقشه کشیده اند؛ اما ما بعضاً بی خیال و غافل هستیم؟!

این مبلغ حوزوی تصریح کرد: منِ روحانی و طلبه نباید سنگر خود را منحصر به مسجد و هیئت کنم  تا آن فرقه های انحرافی بیایند و تبلیغات مسموم وتاثیرگذار خود را داشته باشند.

سنگرهای جدید تبلیغی را نباید خالی گذاشت

وی افزود: طبعاً وقتی سنگر خالی شود این سنگر توسط افراد دیگر پر می شود چون به شدت جای کار دارد و لذا ما باید با برنامه ریزی منسجم و هدفمند آن سنگرها را پر کنیم و دنبال عرصه های جدید همچنین فعالیت در اماکن عمومی و نیز فضای مجازی برویم.

از پارک ها و زندان ها نیز نباید غافل شد

حجت الاسلام علیدوست یادآور شد: امروزه حتی اماکن آسیب دیده و کمپ های ترک اعتیاد و زندان ها نیاز به فضای تبلیغی و حضور و فعالیت مبلغین مهذب و کاربلد دارند و در گروه تبلیغی ما دست روی جاهایی گذاشته ایم که شاید کمتر به آن توجه شده ، حتی فعالیت در روستاهایی که کمتر روحانی به چشم خود دیده است.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha