دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
کد خبر: 339314
۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
حسینی اشکوری

حوزه/ مدیر مجمع ذخائر اسلامی از انتشار 500 جلد کتاب، عکسبرداری از 300 کتابخانه و 100 هزار قبر و ... از سوی این مجمع خبر داد.

حجت الاسلام سید صادق حسینی اشکوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به تشریح فعالیت های مجمع ذخائر اسلامی پرداخت و گفت: این مجمع از سال 1355 توسط آیت‌الله سید احمد حسینی اشکوری تأسیس و فعالیت هایی همچون تحقیق، ترجمه و نشر آثار شیعی در آن انجام می شد که می توان گفت رهآورد تجربه نجف اشرف این محقق، مجمع ذخائر اسلامی بوده است.

وی با بیان این مطلب که در آن سالها مؤسسات اندکی در قم وجود داشت، ادامه داد: از جمله آثاری که در آن سال ها در این مجمع به چاپ رسید، کتاب «منیة المرید» شهید ثانی، «تبصره المتعلمین» علامه حلی و قریب به 50 جلد کتاب دیگر بوده است.

*فهرست نویسی 35 جلدی برای کتابخانه آیت الله مرعشی

مدیر مجمع ذخائر اسلامی اظهار داشت: آیت‌الله سید احمد حسینی اشکوری در سال های بعد به دلیل وجود برخی از مشکلات توزیع و نشر کتاب، نمی توانست درگیر فعالیت های گروهی شده و ترجیح دادند مجمع را تعطیل کنند و شروع به فهرست نویسی برای کتابخانه آیت الله  العظمی مرعشی نجفی کردند که 35 جلد از آن کار به چاپ رسیده است.

*شروع به کار مجدد مجمع ذخائر اسلامی در سال 76

مدیر مؤسسه تاریخ علم و فرهنگ با اشاره به اینکه مجمع ذخائر اسلامی مجددا در سال 1376 شروع به کار کرد، ابراز داشت:   در این سال تصمیم گرفتیم این کار را ادامه داده و با کسب اجازه از پدر، توانستیم مجوز آن را در سال 1378 از وزارت ارشاد دریافت کرده و تغییر و تحولاتی را در فعالیت ها به وجود بیاوریم.

این محقق و پژوهشگر یادآور شد: ما از موضوع انتشار، آهسته آهسته به سمت فهرست نویسی نسخه های خطی و اسناد، دیجیتال سازی نسخه های خطی و اسناد، اطلاع رسانی، خدمات برای این نسخه ها و اسناد و آموزش حرکت کردیم.

حجت الاسلام حسینی اشکوری خاطرنشان ساخت: بر حسب نیازهایی که احساس شد، ما در مقوله نسخه های خطی و اسناد که میراث گذشتگان ما هستند و بدون آنها نمی توانیم به آینده سفر داشته باشیم، ورود پیدا کرده و به عرضه و برجسته سازی آنان پرداختیم.

*انتشار قریب به 180 جلد فهرست نسخه های خطی و اسناد

وی تصریح کرد: از سال1377 تا به امروز قریب به 180 جلد فهرست نسخه های خطی و اسناد را منتشر کرده که می توان گفت، بالاترین آمار انتشار فهارس در ایران می باشد.

مدیر مجمع ذخائر اسلامی بیان داشت: جمع آوری اسناد شرعی و مردم شناسی، شامل: صلح نامه، وقف نامه و بیع نامه از برنامه های این مجمع می باشد.

*عکسبرداری از 300 کتابخانه در داخل و خارج از کشور

مدیر مؤسسه تاریخ علم و فرهنگ، با اشاره به این که از نخستین مجموعه هایی هستیم که دیجیتال سازی نسخه های خطی را آغاز کرده ایم، اظهار داشت: تا به امروز از 300 کتابخانه در داخل و خارج از کشور همچون، ایتالیا، هند، پاکستان، افغانستان، .... عکسبرداری انجام شده و از کارهای ما  عکسبرداری در محل نیز می باشد؛ چراکه برخی از مردم کتاب های خطی خود را به کتابخانه ها تحویل نداده و ما در منزل آنان، از این آثار عکسبرداری کرده ایم.

این محقق و پژوهشگر ابراز داشت: از دیگر تحولاتی که در نوع فعالیت های خود انجام دادیم، عبور از میراث کتاب و ورود به میراث مکتوب بوده سنگ نوشته، سقف نوشته، دیوار نوشته و چوب نوشته را نیز شامل می گردد.

*انجام 100 هزار عکسبرداری از قبور

حجت الاسلام والمسلمین حسینی اشکوری با بیان این مطلب که تا به امروز بیش از 100 هزار عکسبرداری از قبور انجام شده، خاطرنشان ساخت: سنگهای قبر از میراث در خطری هستند که در حال انقراض بوده  وما آنها را ثبت و ضبط می کنیم و یکی از خروجی های این کار این است که به عنوان مثال تفاوت نام های 100 سال گذشته با الان از همین تصویربرداری ها استخراج می شود.

*انتشار 500 جلد کتاب در مجمع ذخائر اسلامی

وی تصریح کرد: تا به امروز قریب به 500 جلد کتاب منتشر کرده ایم که 450 جلد از این کتب مربوط به سال 1376 به بعد است.

مدیر مجمع ذخائر اسلامی در ادامه به موضوع مباحث آموزشی این مجمع پرداخت و گفت: در راستای تقویت موضوعات آموزشی مجمع، مؤسسه تاریخ علم و فرهنگ را تأسیس نمودیم و مباحثی همچون دوره های کوتاه مدت آموزش نسخه های خطی و اسناد، بانک دیجیتال، تاریخ شفاهی، برگزاری سمینارهای ملی و بین المللی و شب شعر در آن انجام می گیرد.

مدیر مؤسسه تاریخ علم و فرهنگ افزود: سال گذشته از سوی این مؤسسه همایش بین المللی "میراث مشترک ایران و هند" برگزار شده است.

این محقق و پژوهشگر یادآور شد: بیش از 40 جلد کتاب از نتیجه این همایش به چاپ رسیده است.

*برگزاری همایش بین المللی میراث مشترک ایران و عراق در اسفندماه

حجت الاسلام   حسینی اشکوری به برگزاری اولین همایش بین المللی میراث مشترک ایران و عراق در اسفندماه سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: قدمت تاریخ مشترك ایران و عراق، به سال های دور و دراز هزاره ها برمی گردد و هم آغوشی جغرافیایی این دو سرزمین، دركنار سرگذشت های یكسانشان، در تمدن های بابِل و بین النّهرین، منشورها و سنگ نوشته های آشور بانیپال و كوروش به خوبی جلوه گر است.

*میراث مشترک ایران و عراق را هیچ جنگی نمی تواند از بین ببرد

وی ادامه داد: میراث مشترك ایران و عراق در صورت ها و رنگ های اقوام و مذاهب را هیچ جنگ و كدورتی نمی تواند از یادها ببرد، و آهن ربای ادبیّات هزار ویك شب، شعر متنبّی و سعدی، مكاتب فقهی و حدیثی بغداد و خراسان، مدارس ادبی بصره و كوفه، ویرانه های بابل و مدائن تنها نمونه هایی از كشش این دو بوم به سوی یكدیگرند.

مدیر مؤسسه تاریخ علم و فرهنگ افزود: نخستین همایش بین المللی میراث مشترك ایران و عراق، فراخوانی است از پژوهشگرانی كه قصد دارند بیش از پیش زوایا و افق های این میراث تاریخی و ماندگار را به منصّة ظهور برسانند.

*اهداف کلی همایش

این کارشناس تاریخ تأکید کرد: آشنائی با پژوهش های جدید در گستره ادب و فرهنگ ایران و عراق، گفتگو و تبادل نظر شركت كنندگان در عرصه های پژوهشی، توجه خاص به حوزه های تطبیقی و میان رشته ای و توجه دادن پژوهشگران جوان به اهمیت و تنوع ادبیات، تاریخ و فرهنگ مشترکِ ایران و عراق از اهداف کلی ما در برگزاری این همایش می باشد.

مدیر مجمع ذخائر اسلامی ابراز داشت: این همایش با همکاری دانشگاه ها، حوزه های علمیه، مؤسسات فرهنگی، سازمان ها، كتابخانه ها، موزه ها و اشخاص حقیقی برگزار خواهد شد.

*محورهای همایش

این محقق و پژوهشگر با اشاره به محورهای این همایش، خاطرنشان ساخت: مطالعه ادیان، فلسفه و عرفان، مطالعات تاریخی و فرهنگی، مطالعات ادبی- زبانشناسی، مطالعات باستان شناسی، مطالعات نسخه شناسی و کتابشناسی، مطالعات هنری و نمایشی، مطالعات معماری-تطبیقی و مطالعات علوم و فنون با محوریت پزشکی از محورهای این همایش می باشد.

*تاریخ برگزاری همایش

حجت الاسلام حسینی اشکوری تصریح کرد: این همایش بین المللی چهار روزه است و از تاریخ 13 اسفندماه سال جاری تا 16 اسفند برگزار خواهد شد.

*مهلت ارسال مقالات

وی یادآور شد: مهلت ارسال چكیده مقالات تا 30 مهرماه بود و مهلت ارسال اصل مقالات 30 آذرماه 1393 می باشد.

مدیر مؤسسه تاریخ علم و فرهنگ افزود: افتتاحیه این همایش در تاریخ 13 اسفند در تهران، ادامه این همایش در تاریخ 14 و 15 اسفند در قم و اختتامیه آن شانزدهم اسفندماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

*برگزاری همایش در کشور عراق

مدیر مؤسسه تاریخ علم و فرهنگ اظهار داشت: همچنین، همایشی مشابه در كشور عراق در اواخر فروردین 1394 برگزار خواهیم کرد.

*نقش حوزه های علمیه در برگزاری همایش

مدیر مجمع ذخائر اسلامی با تأکید بر اینکه حوزه های علمیه می توانند در این همایش نقش مؤثری داشته باشند، ابراز داشت: موضوعات بسیار مناسبی در این همایش وجود دارد که حوزه های علمیه و انجمن های علمی با پتانسیل بالای خود می توانند در آن ورود کرده و بخشی از کار را در دست بگیرند.

این محقق و پژوهشگر تأکید کرد: از هرگونه پیشنهاد برای برگزاری بهتر این همایش استقبال می کنیم.

*آدرس دبیرخانه همایش

وی در پایان خاطرنشان ساخت: آدرس دبیرخانه این همایش: قم، خیابان طالقانی(آذر)، کوی 23، فرعی اول، پلاک 1 و 4 بوده و علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس اینترنتی www.iraniraqheritage.com  مراجعه نمایند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha