سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
سردار جلالی  پدافند

حوزه/ ما درعرصه هایی مثل اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ... به دکترین بنیادین و اساسی برگرفته از منابع دینی و قرآنی و محکمات که تطبیق امروزی داشته باشد و بتواند پاسخ گوی نیازها باشد، نیاز داریم.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در آستانه فرارسیدن چهلمین روز ارتحال رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تسلیت ارتحال مرحوم آیت الله مهدوی کنی، به روحیات انقلابی این عالم مبارزو فقیه بزرگوار درعرصه های مختلف خدمت به انقلاب اشاره کرد و گفت: معمولا علما و شخصیت های برجسته هرکدام به ویژگی هایی مشهورند. یک عالم رویکرد علمی دارد، عالمی دیگردر فلسفه یا اخلاق شهره است، اما آیت الله مهدوی کنی رویکردی جامع داشته و درهمه عرصه ها توانمند بودند.

وی ادامه داد: اوائل انقلاب که درعرصه امنیت احساس خطرمی شد، ایشان با حکم امام راحل(ره)، مسئولیت کمیته های انقلاب را به عهده گرفتند و در واقع با مدیریت این عالم ربانی، بچه های انقلاب زیر پرچم کمیته خدمت کردند.

*موفق در حوزه های دفاعی و امنیتی

رئیس سازمان پدافندغیرعامل کشور افزود: آیت الله مهدوی کنی به عنوان یک مجتهد وارد کار امنیتی و دفاعی شدند، این کارسختی است و آمادگی جسمی و روحی بالایی نیاز دارد و معمولا نیروهای امنیتی و نظامی عهده دار مسئولیت حوزه های کاملا عملیاتی می شوند و از عالم دینی توقع کارکرد در این عرصه نیست، اما ایشان با ایثار و ازخودگذشتگی به خوبی ازعهده این کار برآمدند.

وی با بیان این که ممکن بود با ورود آیت الله مهدوی کنی به کارهای امنیتی، اعتبار علمی این مجاهد انقلابی خدشه دار شود، اظهارداشت: ایشان علی رغم این مسئله، خدمات بسیار خوبی در کمیته انقلاب انجام دادند که ناشی از مدیریت کارآمدشان بود، به طوری که در برقراری نظم و امنیت، بخش زیادی از تهدیدها و توطئه ها و فعالیت های منافقین را خنثی کردند.

*حضورفعال در جبهه ها

سردار جلالی با اشاره به حضورآیت الله مهدوی کنی در جبهه های نبرد حق علیه باطل، گفت: در دوران دفاع مقدس هم بچه های کمیته در قالب تیپ موسی بن جعفر(ع) و لشگر روح الله، حضورفعالی در جبهه ها داشته و در عملیات های متعددی حضور یافتند و خود آیت الله مهدوی کنی هم حضور و بازدیدهای مکرر از یگان ها داشتند.

*مسئولیت پذیری

رئیس سازمان پدافندغیرعامل کشوربا اشاره به مسئولیت پذیری آیت الله مهدوی کنی در سنگرهای مختلف، یادآورشد: ایشان تعصب خاصی برای حضور در یک حوزه کاری نداشتند و همین که حس می کردند ضرورت برطرف شده، مسئولیت را واگذارمی کردند. هر جایی در کشور که نیاز به پذیرش مسئولیت داشت، ایشان در خط مقدم ایثار و انجام خدمت صادقانه بودند.

وی افزود: پس از حادثه انفجار مقر نخست وزیری و شهادت شهیدان رجایی و باهنر که ایشان کفیل نخست وزیر شدند، هم پذیرش مسئولیت درآن شرایط امنیتی، بسیارسخت بود و تنها از کسانی مثل ایشان که از ویژگی اخلاص، توکل به خداوند و تبعیت از ولایت فقیه و رهبری برخورداربودند، انتظار پذیرش مسئولیت می رفت.

*کادرسازی برای انقلاب

سردارجلالی در ادامه با اشاره به نقش سازنده و تاثیرگذار دانشگاه امام صادق(ع) در تربیت نیروهای مومن و شایسته برای انقلاب، ابراز داشت: ثمره تشکیل دانشگاه جامع امام صادق(ع) توسط آیت الله مهدوی کنی، تربیت و تقویت نیروهای ارزشی و پرورش آینده سازان انقلاب بود که حضور عناصر و کادر متعهد و متخصص انقلابی و کارآمد درعرصه خدمت به نظام و انقلاب اسلامی حاصل این تدبیر و مدیریت مدبرانه بود.

*تفاهم نامه ای ناتمام 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل درادامه با بیان خاطره ای از یک تفاهم نامه ناتمام، اظهارداشت: قبل از این که آیت الله مهدوی کنی بیمار شوند و در بیمارستان بستری گردند، تفاهم نامه ای در حوزه اقتصاد مقاومتی با دانشگاه امام صادق(ع) تنظیم کرده بودیم که در واقع هم رشته ای دراین خصوص تاسیس کنیم وهم تحقیقاتی دراین زمینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: درهمین راستا توافق شد که دانشگاه امام صادق(ع) قطب پژوهش اقتصاد مقاومتی کشورشود، لذا تفاهم نامه تنظیم شد و دوبار آیت الله مهدوی آن را دیدند و برای اصلاحات برگرداندند، اما پس از اعمال اصلاحات، متاسفانه ایشان دربیمارستان بستری شدند.

*وابستگی نظام به حوزه

سردارجلالی با بیان این که استفاده از ظرفیت های حوزه یکی از مهم ترین ضرورت های جدی کشور و نظام حکومت داری اسلامی است، گفت: ما به مباحثی بنیادین و اساسی بر گرفته از منابع دینی و قرآنی و محکمات که تطبیق امروزی داشته باشد و بتواند پاسخ گوی نیازهای باشد، نیازداریم.

*درهمه عرصه ها به حوزه های علمیه نیازاست

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تأکید براین که درهمه عرصه ها به حضور جدی حوزه های علمیه نیازداریم، خاطرنشان کرد: درعرصه های بانکداری، اقتصاد، فرهنگ، رسانه، بهداشت و درمان وعرصه های دیگر حضورجدی و موثر حوزه ها احساس می شود.

 وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند "نظام فرزند حوزه است"، امروز احساس می شود باید مفاهیم کاربردی منطبق با شرایط روزبرای از منابع اسلامی استخراج شود.

*ضرورت بهره گیری از رهنمودهای بزرگان

سردارجلالی با بیان این که برای شناسایی تهدیدها و تطبیق آن با مبانی دینی، نیازمند یاری حوزه ها هستیم، گفت: درصدراسلام، درجنگ احد، استفاده ازعوارض طبیعی برای جلوگیری ازحمله احتمالی دشمن را داشتیم، در جنگ خندق حفر کانال و موانع را، در فتح مکه هم برای فریب دشمن و زیاد جلوه دادن تعداد سپاهیان اسلام به دستور پیامبر اکرم(ص) تعداد زیادی دیگ برای پخت غذا به نمایش درآمد و امروز هم برای مقابله با تاکتیک های دشمن در عرصه های مختلف نیازمند بهره گیری از تخصص بزرگان حوزه هستیم.

وی با اشاره به آيه 141 سوره مبارکه نساء که خداوند متعال فرموده اند:« وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً»، اظهارداشت: همان گونه که خداوند رحمان تسلطی برای کافرین بر مسلمین قرارنداده است، امروزما نیز با تکیه بر مبانی استوار دینی نباید بگذاریم دشمن درعرصه های مختلف بر ما تسلط یابد.

سردارجلالی خاطرنشان کرد: باید دید که آیا امروز دشمنان در حوزه ارتباطات، اینترنت و اقتصاد برما تسلط دارند یا خیر؟ و اگردارند دین دراین خصوص چه می گوید؟. ما درعلوم جدید اصول برخاسته ازمبانی و منابع دینی نیازداریم و نگاه مان دراین زمینه به حوزه علمیه که محکمات دینی را به ما ارائه دهد.

*لزوم استخراج اصول دکترین دینی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: اگر بتوانیم دیدگاه ها و نیازهای مشترک درتعاریفی مثل اقتصاد، سیاست، فرهنگ و سایر موضوعات مورد نیاز روز را با کمک حوزه دنبال کنیم که از یک طرف محکمات برهانی و دینی برای آنها ارائه نموده و از طرفی تحولات دانشی و علمی در حوزه های تهدیدزا برای کشور هم ارائه شود و با تلفیق این داده ها، مفاهیم بنیادین و اصول دکترین دینی را استخراج نمائیم، این دکترین درکل کشور قابل استفاده مطلوب خواهد بود.

گفتگو: حسین شاملو 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha