شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
طباطبایی نژاد

حوزه/ امام جمعه اصفهان گفت: هنوز از حسینیه‌ها، مساجد و مراکز دینی و مذهبی مانند حوزه‌های علمیه هم عوارض می‌گیرند و هزینه های آب و برق آنها نیز رایگان نیست، در حالی است که در تمام دنیا آب و برق مراکز مذهبی مجانی است.

به گزارش خبرگزاری  «حوزه»، آیت‌الله سید یوسف طباطبائی‌نژاد در آستانه سفر هیئت دولت به اصفهان، در پاسخ به این سئوال که به نظر شما مشکلات اصلی استان اصفهان چیست؟، گفت: مهم ترین مشکل استان که به دولت قبل و به این دولت گفته شده، مسئله کمبود آب است.

وی افزود: این مشکل به دلیل کمبود بارندگی نبوده و دلیل آن این است که اصفهان در گذشته جمعیت کمتری داشت، بنابراین از آب زاینده رود کمتر استفاده می‌شد، اما اکنون آب شرب نزدیک ۵ میلیون نفر جمعیت استان باید تامین شود.

امام جمعه اصفهان با اعتقاد بر این که دولت ها باید به فکر انتقال آب به این استان باشند، ادامه داد: پیشنهاد من این است که برای جلوگیری از سوء استفاده‌ها باید شورای آب منطقه‌ای بین اصفهان و چهار محال و بختیاری تشکیل شود تا با برنامه ریزی، مردم تمام استان‌ها به خوبی از آب استفاده کنند.

وی اضافه کرد: ۳۵ سال از انقلاب گذشته و اصفهان مصلی ندارد و نمازگزاران جمعه هر هفته و در طول سال با مشکلات متعدد رفت و آمد، پارکینگ، سرما ، گرما و بارندگی مواجه هستند و ما در زمستان به دلیل سرمای مسجد امام(ره)، در میدان و در فضای باز نماز می‌خوانیم، در حالی که استان اصفهان به اندازه ۱۰ تا ۱۶ استان به دولت مالیات می‌دهد، اگر دولت به ساخت مصلی نظر نداشته باشد، درست نیست.

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد بیان کرد: هنوز از حسینیه‌ها، مساجد و مراکز دینی و مذهبی مانند حوزه‌های علمیه مالیات و عوارض می‌گیرند و هزینه های آب و برق آنها نیز رایگان نیست، در حالی که در تمام دنیا آب و برق مراکز مذهبی مجانی است، البته در دولت قبل اشتراک مساجد رایگان شد، اما هزینه های مصارف باید پرداخت شود، در حالی که هزینه برق پارک‌ها به عنوان مراکز عمومی مجانی است، اما برق مساجد که محل عبادت عموم است مجانی نیست.

مدیر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: متولیان برخی مساجد به من گفتند که ۷۰۰ هزار تومان پول برق برای مسجد محاسبه شده، در حالی که مسجد محل عبادت است و عموما دولت باید هزینه برق و آب مراکز دینی و عمومی را پرداخت کند.

امام جمعه اصفهان با بیان این که ما در ساخت و ساز مدارس علمیه مشکل داشته و روحانیونی که برای امر تبلیغ به شهرها و روستاها می‌روند، خانه عالم ندارند، اظهار کرد: دولت ردیفی به ساخت خانه‌ عالم اختصاص نداده است .

وی افزود: برخی جاها مسجد را به صورت نیمه ساز ساخته و رها کرده اند، چرا که پولی برای تکمیل آن ندارند، در حالی که در اکثر کشورهای اسلامی اگر مردم ساخت مسجدی را شروع کنند، دولت‌ها به اتمام آن کمک می‌کنند، در ترکیه مساجد حتی کنتور ندارد، در سوریه و کشورهای عربی نیز همین گونه است.

براساس اعلام دفتر امام جمعه اصفهان، آیت الله طباطبایی نژاد در پایان گفت: نزدیک به ۱۰ حوزه اصفهان احتیاج به ساخت و ساز دارند که در دولت های نهم و دهم، ردیفی به این مسئله اختصاص یافت و انتظار داریم در این دولت بیشتر شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha