شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت اله طباطبایی نژاد

حوزه/ عضو خبرگان رهبری منبر را بهترین تریبون تبیین اهداف انقلاب برشمرد و گفت: روحانیت در دوران انقلاب، در منبرها به روشنگری مردم پرداختند و در توزیع اعلامیه های امام خمینی (ره) بسیار نقش داشتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، در آستانه سی امین سالگرد رحلت آیت الله سید حسین خادمی، با اشاره به این که روحانیون از اولین اقشاری بودند که پشت سر امام خمینی (ره) حرکت کرده و بالاترین تأثیر را در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشتند، ابراز داشت: اولین جرقه های انقلاب توسط روحانیون زده شد و کسی در ابتدا باور نداشت که این حرکت های کوچک بتواند شعله های عظیم انقلاب را برافروزد.

عضو مجلس خبرگان رهبری منبرها را بهترین تریبون برای تبیین اهداف انقلاب برشمرد و گفت: روحانیت در منبرهای خود به روشنگری مردم پرداختند و در توزیع اعلامیه های امام خمینی (ره) بسیار نقش داشتند.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: روحانیون پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس نیز به حمایت از انقلاب پرداختند و یکی از علمای بزرگی که نقش تأثیرگذاری در اصفهان داشت، آیت الله خادمی بود.

وی به مراتب علمی آیت الله خادمی اشاره و بیان کرد: آیت الله خادمی در سن 26 سالگی به درجه اجتهاد رسید و درس خارج فقه او یکی از کلاس های مهم اصفهان بود.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان این مطلب که آیت الله خادمی تکیه گاه مردم اصفهان و مورد اعتماد امام خمینی (ره) بود، ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در اسناد ساواک نامه های بسیاری که میان امام (ره) و آیت الله خادمی مبادله شده بود پیدا شد که نشان از اعتماد بنیانگذار انقلاب اسلامی به آن بزرگوار بوده است.

وی به پیام تسلیت امام خمینی (ره) در رحلت آیت الله خادمی اشاره کرد و گفت: پیامی که امام (ره) در رحلت آیت الله خادمی صادر کردند، سرشار از مضامین و اوصافی بود که برای کمتر کسی استفاده می کردند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، تحصن مردم در منزل آیت الله خادمی را از اتفاقات مهم انقلاب خواند و افزود: ایشان در دوران انقلاب مایه دلگرمی جوانان و مردم انقلابی اصفهان بودند و پس از انقلاب نیز با تعداد آرای بالای مردم وارد مجلس خبرگان رهبری شدند و امین مردم اصفهان در خبرگان بودند.

براس اعلام دفتر امام جمعه اصفهان، وی، خادم شریعت را صفتی برازنده برای آیت الله خادمی خواند و اظهار کرد: این عالم مجاهد تمام عمر خود را برای دین صرف کرد و علاوه بر تدریس، در زمینه های اجتماعی و فرهنگی نیز بسیار اثر گذار بود.

*شمه ای از حیات پربار آیت الله خادمی

آیت الله سید حسین خادمی فقیه بعد از پیروزی انقلاب نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان قانون اساسی و نیز اولین مجلس خبرگان رهبری بود و ریاست سنی آن را نیز برعهده داشت و در اصفهان چند کتابخانه، مدرسه و انجمن خیریه را تاسیس و بازسازی کرد که دبیرستان و کتابخانه موسسه احمدیه از همه مشهورتر بود و بعدها کانون بسیاری از فعالیت های فرهنگی و مبارزه بر ضد رژیم پهلوی شد.

ایشان فعالیت های سیاسی خود را از زمان حکومت رضا پهلوی با اعتراض به کشف حجاب و منع برگزاری عزاداری امام حسین (ع) آغاز کرد و در جریان ملی شدن صنعت نفت، مبارزه در این راه را تایید و توصیه کرد.

آیت الله خادمی در واقعه پانزده خرداد در جمع علمای مهاجر به تهران نماینده علمای اصفهان بود و فعالیت های خود را در جهت حمایت از نهضت امام خمینی (ره) با ایراد سخنرانی ها و صدور اعلامیه های اعتراض آمیز ادامه داد.

این عالم مجاهد سرانجام پس از عمری مجاهدت، ۲۰ اسفند 1363 هجری شمسی در سن 83 سالگی درگذشت و در مشهد به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha