یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 353266
۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
امام علی(ع)

حوزه/ امام علی(ع) در طول مدت 5 سال حکومت پربرکت خویش، با وجود مشکلات فراوان،جنگ های پی در پی، و عدم همکاری برخی از افراد با ایشان، نمایی از یک حکومت ناب اسلامی را برای جهانیان ترسیم کردند.

یک پژوهشگر حوزوی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در شیراز با اشاره به سیره سیاسی امام علی(ع) گفت: سیاست های نامشروع و باطل گرایانه، شاید روزگارکوتاه با جست و خیز سلطه بیافرینند و آن  را ادامه دهند؛ اما هرگز دوام نخواهند آورد و برای مردم جز زیان چیزی نخواهند داشت. بعد از وفات پیامبر(ص) مسلمانان با وجودی که هنوز پیکر مطهر ایشان را دفن نکرده بودند با نادیده گرفتن سفارشات پیامبر(صلی الله علیه و آله) و حکم الهی برای تعیین جانشینی ایشان در محل سقیفه جمع شدند، با این کار حق ائمه را غصب و اسلام را از مسیر اصلی خارج کردند.

خانم شکوهی، بیان کرد: امام علی(ع) دربرابر غصب خلافت نارضایتی خویش را با شیوه‌های مختلفی بیان فرمودند؛ ولی برای حفظ نظام نوپای اسلامی سکوتی تلخ را در  پیش گرفتند.

وی گفت: بعد از گذشت بیست و پنج سال از این واقعه ، مردم که از نابرابری و بی‌عدالتی خلفا به تنگ آمده بودند علیه خلیفه سوم شورش کرده، او را به قتل رساندند و امام علی را به‌عنوان رهبر جامعه انتخاب و با ایشان بیعت کردند، امام علی(ع) در طول مدت 5 سال حکومت پربرکت خویش با وجود مشکلات فراوان،جنگ های پی در پی، و عدم همکاری با ایشان توسط برخی از افراد، نمایی از یک حکومت ناب اسلامی را برای جهانیان ترسیم کردند.

 این پژوهشگر حوزه خواهران استان فارس، یادآور شد: سیاست در نگاه امام علی(ع) ، ادارۀ استوار جامعه بر اساس معیارهای الهی و حرکتی حق مدارانه است ، این امام  همام هرگز برای رسیدن به قدرت و حراست از قدرت اقدام نکرده و  هرکاری را روا نمی دانستند؛ بلکه به عکس ایشان توسل به ابزار نامشروع را،حتی به بهای از دست دادن قدرت صحیح، نیز جایز نمی دانستند.

شکوهی، افزود: برپایۀ آموزه‌های علوی، سیاست شناخت و بهره‌وری از ابزارهای مشروع در ادارۀ جامعه و تأمین رفاه مادی و معنوی مردم است. به دیگر سخن، در آموزه های علوی، به کارگیری شیوه های نامشروع و ابزار به ظاهر کارآمد، اما به واقع ناصحیح، سیاست نیست؛ بلکه خدعه و نیرنگ، فریب و به تعبیر امام صادق (ع) نیرنگ و شیطنت است که به عقل ماند اما عقل نیست.

وی اضافه کرد:  قدرت درنگاه  این امام همام  جز برای احقاق حق، قداستی ندارد تا برای حفظ آن، لذا تصرف دل ها راهی جز استفادۀ صحیح از شیوه ها و راه سپردن بر اساس ارزش ها ندارد.

انتهای پیام .../.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha