دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
بوستان کتاب

حوزه /موسسه بوستان کتاب درباره ابن ادریس حلی؛ این فقیه بزرگ شیعه و مولف کتاب سرائر، دو عنوان کتاب به نام های : «زندگی و اندیشه های ابن ادریس» و «اندیشه سیاسی ابن ادریس حلی» چاپ و منتشر کرده است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» فخرالدین ابوعبدالله محمدبن احمدبن ادریس، معروف به ابن ادریس حلی از فقهای بزرگ شیعه در قرن ششم هجری است که از برجسته ترین ویژگی های شخصیتی وی، نواندیشی، شجاعت علمی و پایداری در راه عقیده می باشد و موسسه بوستان کتاب درباره این فقیه سترگ شیعه دو عنوان کتاب به نام های : «زندگی و اندیشه های ابن ادریس» تالیف علی خالقی و «اندیشه سیاسی ابن ادریس حلی» تالیف علی همت بناری، چاپ و منتشر کرده است.

مهدی محدثی کارشناس ارتباط با مراکز علمی بوستان کتاب، گفت : ضرورت مطالعه موردی نظریات سیاسی علمای شیعه برای تبیین زوایای مختلف اندیشه سیاسی تشیع، امری غیر قابل انکار است؛ بنابراین بازخوانی اندیشه سیاسی تشیع و پاسخ گویی به ضرورت های جدید، بدون بازخوانی نظریات علمای شیعه صیقل نخواهد خورد. از این رو بوستان کتاب با این رویکرد مهم، اقدام به چاپ و نشر این دو اثر نموده است.

وی درباره مخاطبین و محتوای این کتاب ها گفت: گروه مخاطبان هدفِ کتاب های زندگی و اندیشه های ابن ادریس و اندیشه سیاسی ابن ادریس حلی، طلاب و دانشجویان هستند و هریک از این دو کتاب، با استناد به منابع و ماخذ عربی و فارسیِ معتبر و به شکلی مستقل، زندگی و اندیشه سیاسی ابن ادریس را واکاوی و تبیین نموده اند.

محدثی افزود: کتاب زندگی و اندیشه های ابن ادریس تالیف علی همت بناری است و تحقیق آن توسط مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی پژوهشکده فقه و حقوقِ دفتر تبلیغات اسلامی انجام شده که  در 376 صفحه و طی پنج بخش مفصل، به مباحثی چون رشد علمی، آثار، مباحث فقهی و غیر فقهی کتاب سرائر، مبانی فقهی ابن ادریس و نقش او در تطور فقه شیعه و بررسی انتقادات وارد شده درباره ایشان پرداخته است.

همچنین تحقیقات کتاب اندیشه سیاسی ابن ادریس حلی، تالیف علی خالقی را پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی) انجام داده که  در 132 صفحه و در پنج فصل به زندگی و زمانه، کلیات و مبانی اندیشه سیاسی، نظریه نظام حکومتی، نظام سیاسی عصر غیبت و حقوق متقابل مردم و حاکمان پرداخته است.

وی در ادامه یادآور شد: علاقه‌مندان جهت تهیه این دو کتاب، می‌توانند با شماره تلفن 7 ـ 37742155  ـ 025 تماس بگیرند یا به سایت www.bustaneketab.com مراجعه کرده؛ با خرید اینترنتی از تخفیف ویژه برخوردار گردند.

گفتنی است ،روز سه شنبه 13 مرداد 94، مطابق با 18 شوال ، مصادف با درگذشت ابن ادریس حلی (متوفای 578 ق)؛ مولف کتاب سرائر می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha