یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پژوهش های منطقه ای

حوزه/ هفتمین شماره از فصلنامه تخصصی «پژوهش های منطقه ای» از سوی جامعۀ المصطفی العالمیۀ انتشار یافت.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» جدیدترین شماره از این نشریه، دارای شش مقاله و یک سرمقاله از سردبیر فصلنامه می باشد.

عناوین مقالات ارائه شده عبارتند از: «تصوف در آسیای مرکزی»، مقاله ای از حبیب زمانی محجوب، «بررسی تاریخی اوضاع اجتماعی-سیاسی مسلمانان آسیای مرکزی»، نوشتاری از نصرالله حسین زاده، «جریان شناسی علمی و دینی در هند؛ علما و اندیشمندان شیعه در منطقه»، اثری از محسن محمدی، «تحلیلی بر مهم ترین علل تهاجم نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن»، مقاله ای از عبدالکریم فیروز کلائی و «اقلیت مسلمانان و بحران هویّت در فرانسه»، مقاله ای از حمید طالب.

«بررسی و تحلیل وضعیت شیعیان در جمهوری آذربایجان» عنوان مقاله ای است که از سوی آقایان: مرتضی اشرافی و مجتبی اشرافی نگاشته شده است.

در چکیده مقاله می خوانیم: ساختار مذهبی جمهوری آذربایجان و نوع نگاه مردم و نخبگان این کشور به اسلام، به ویژه آیین تشیع، محصولی فرایند تاریخی بسیار پرفراز ونشیبی است که بدون مطالعه و بررسی آن امکان درک صحیح و واقع بینانه از تحولات مذهبی و سیاسی جامعه کنونی جمهوری آذربایجان غیرممکن است. در واقع شکل گیری و فعالیت احزاب اسلام گرا در بستر همین محصول تاریخی صورت پذیرفته است و از این رو بررسی سیر تحول اسلام در جمهوری آذربایجان می تواند به درک بهتر فضای سیاسی و مذهبی حاکم بر فعالیت های اسلام گرایان در این کشور برسد و همچنین نوع دیدگاه و رویکرد جریان های اسلام گرای آذربایجان به مقولاتی چون: دین اسلام، آیین تشیع، نحوۀ تعامل و یا تقابل با نظام سیاسی حاکم، اهداف و آرمان ها و نیز نوع نگاه آنان به ایران به عنوان بزرگ ترین کشور شیعی جهان اسلام کمک شایانی نماید.

هفتمین شماره از فصلنامه تخصصی «پژوهش های منطقه ای» به صاحب امتیازی: جامعۀ المصطفی العالمیۀ در 215 صفحه منتشر شده و هزینه اشتراک هر شماره 3000 تومان می باشد که اساتید، طلاب و دانشجویان از تخفیف 20 درصدی برخوردار هستند.

ضمناً چکیدۀ مقالات به زبان انگلیسی نیز ارائه شده است.

علاقه مندان جهت اطلاع بیشتر به نشانی: قم، بلوار امین،سه راه سالاریه، جامعۀ العلوم الاسلامیۀ، پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص)، دفتر فصلنامه تخصصی پژوهش های منطقه ای مراجعه کرده و یا با تلفن: 32133358-025 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha