دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
مصباحی مقدم

حوزه/ نشست علمی با موضوع «بسته اقتصاد خروج از رکود» با حضور رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در سالن اجتماعات دانشگاه مفید(ره) برگزار شد.

به گزارش خبر گزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم، در این نشست علمی گفت: عنوان لایحه  تهیه شده از جمله اقدامات اجرایی دولت بود، لذا دولت حق دارد چنین اقداماتی ضروری را انجام دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بهتر این بود که دولت در همه موارد قبل از اینکه فعالیت  های خود را رو نمایی می کرد در پروسه تصمیم گیری و تصمیم سازی از نخبگان و کارشناسان استفاده می کرد، همچنان که این امر رویه بود و در دولت های سابق هم اجرا می شد.

وی افزود: کاهش فروش و قیمت نفت از موضوعاتی بود که دولت در شرایط کنونی با آن مواجه شده بود و همین امر باعث گردید به ارائه  بسته اقتصادی اقدام کند.

 حجت الاسلا م والمسلمین مصباحی مقدم اظهار داشت: معتقدم این کاهش فروش نفت در کشور فرصتی است که باید آن را غنمت شمرد و باید کاری کردکسب و­کار رشد پیدا کند و بخش خصوصی هم تقویت شده و با به کار گرفتن مالیات و عمل کرد شفاف مالیاتی مشکل کاهش فروش نفت را جبران نمائیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تنگنای مالی، نداشتن  سرمایه خارجی وکمبود تقاضا از جمله عواملی بود که دولت برای برون رفت از آن اقدام به بسته اقتصاد خروج از رکود در کوتاه مدت کرد.

وی­کاهش دادن نرخ ذخیره مالی بانک مرکزی، فراهم کردن زمینه پرداخت وام بیشتر، انتشار اوراق مالی، فراهم کردن تأمین مالی و جمع کردن سرمایه مالی و کاهش سود را از جمله عوامل و راهکار خروج از تنگای مالی عنوان کرد که دولت به آن اقدام کرده بود.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم اظهار داشت:  اگر چه این کار در کوتاه مدت نتیجه بخش است، ولی اگر دولت برای بلند  مدت برنامه ای نداشته باشد، قطعا ضرر بزرگی به اقتصاد کشور وارد می شود.

وی گفت: 85 درصد اقتصاد در شهرکهای تولیدی سرمایه گذرای شده، اما  متاسفانه  در رکودند برای تولید به و نیازمند سرمایه در گردش نیازمندند.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم حمایت از طرح های سرمایه گذاری از زنجیره ها­ی کوچک، تسریع در برنامه های عمرانی، حمایت از بنگاههای کوچک کشاوزی و صنعت و معدن، تخصیص منابع ارزی برای تضمین صادرات و سیاست تسهیل پولی را از جمله  بسته سیاسی دولت در این دوره عنوان کرد که قابل توجه می باشد.

وی فرسوده بودن ناوگان کاروان حمل و نقل، کار آمد نبودن برنامه های اقتصادی، اصلاح کردن سیستم بار، مدیریت کردن انرژی و نظارت نداشتن بانک بر تسهیلات بانکی در پروژه ها را از جمله مشکلات در این دوره برشمرد که باید به دنبال اصلاح آن باشیم.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولیدات در کشور از آغاز و در ادامه با مشکلات مواجه بوده و دلیل آن نظارت نکردن بانک ها بر کارخانجات تولیدی است، اظهار داشت:  موانعی هم بعضی کارشناسان اقتصاد بر روی تولید کنندگان ایجاد می کنند و موجب می شود رغبتی به این سمت وجود نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم خاطرنشان ساخت: بدتر از همه این که بانکها به جای اینکه به کمک دولت و کشور بیایند و در کار تولیدی حمایت کنند، اقدام به بنگاه داری می کنند  و خود این بنگاه داری کار تولید را با مشکل مواجه کرده و لازم  است دولت، بانکها  را به تدریج از این حالت خارج کند تا کمکی به اقتصاد در کشور شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به موضوع یارانه هم اشاره کرد و گفت:  دولت در سال جاری بالغ بر 5 هزارمیلیارد تومان از بانک مرکزی برای پرداخت به مردم پول گرفته است.

وی ادامه داد: دولت باید طور حرکت کند تا مشکل نقدینگی جدید به وجود نیاید و این خود ایجاد مشکل نقدینگی جدید می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با بیان اینکه یکی از مشکلات کشوردر عرصه اقتصاد مسئله سپرده گذاری مردم در بانکها است گفت: به جرأت می توان گفت، متأسفانه 2 درصد سپرده گذارای در دست سرمایه گذاران قدر در کشور بوده  و این خود، مشکل بزرگی برای اقتصاد ایجاد کرده است.

وی افزود: از لحاظ اقتصاد این پرداخت سود به سپرده گذاران موجب می شود پول سپرده گذاران بیشتر و بیشتر شده و بعضی ها در کشور سپرده های میلیاردی داشته باشند در حالی که این پول ها می تواند برای تولید کشور هزینه شود.

انتهای پیام:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha