دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
آیت الله ناصری در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت بقیه الله(ع)

حوزه/ استاد اخلاق حوزه گفت: مهمترین هدف و انگیزه ورود به حوزه خودسازی و اصلاح خودمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمدعلی ناصری در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت بقیه الله (عج) قم اظهارداشت: طلبه های جوان باید عنایت داشته باشند مهمترین هدفی که باید در حوزه دنبال کنند و نسبت به انجام آن اهتمام جدی داشته باشند، مساله اصلاح خود و خودسازی است و اگر بتوانیم این عمل را خوب انجام دهیم و موفق باشیم، می توانیم در ادامه رسالت خود اقدام به راهنمایی و هدایت مردم نموده و در این خصوص برنامه هایی هم داشته باشیم.

وی افزود: روحانی یعنی کسی که مراتب جسمانی را طی کرده و به مرحله روحانیت برسد؛ برای رسیدن به این منظور،فرد اول باید خود را بسازد و سپس ناشر معارف اهل بیت(ع) شود و دیگران را از منجلاب دنیا برهاند.

آیت‌الله ناصری ادامه داد: تقوا، یعنی صبح تا شب صورت برزخی آن چه را که در طول روز عمل کرده‌اید در طبقی قرار دهید و بر سر بگذارید و از این که دیگران آن را می‌بینند، خجالت نکشید.

وی با بیان این که نخستین وظیفه طلبه تعیین هدف و مشخص کردن برنامه می باشد، بیان داشت: روحانی یعنی کسی که مراتب جسمانی را طی کرده باشد و به مرحله روحانیت برسد و برای رسیدن به این منظور اول فرد باید خود را بسازد و سپس ناشر معارف اهل بیت(ع) شود و دیگران را از منجلاب دنیا برهاند.

این استاد اخلاق با اشاره به آیات الهی گفت: انسان در درجه نخست باید خود را اصلاح کند و بعد وظیفه اش است که دیگران را اصلاح کند و انسانی که در اجتماع زندگی می کند هم نفس اماره و هم عقل دارد.

وی بیان کرد: عقل از طرف حضرت حق انسان را به عالم ملکوت دعوت می کند و نفس از طرف شیطان به عالم ناسوت(نفس اماره) دعوت می‌ نماید.

آیت‌الله ناصری به مراتب نفس اشاره کرد و گفت: 5 مرتبه نفس اماره، لوامه ، مطمئنه، راضیه و مرضیه مراتب نفس در انسان است.

وی افزود: موضوع دیگری که باید طلاب در هر سن و مقطع تحصیلی نسبت به آن توجه داشته باشند، احترام به اساتید و بزرگان حوزه های علمیه است.

وی ادامه داد: اگر می خواهید به جایی برسید و دعای استاد همیشه پشت سر تان باشد، باید با نیکی از اساتید خود یاد کنید و نسبت به ایشان نهایت احترام را داشته باشد.

انتهای پیام  313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha