یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سریال های نوروزی

حوزه/ کارشناس و پژوهشگر رسانه گفت: امسال سریال های نوروزی سیما نسبت به گذشته روند نزولی را از حیث فرم و محتوا و نیز جذب مخاطب داشته است.

حجت الاسلام سید علی آتش زر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: برنامه های نمایشی تلویزیون و به خصوص سریال های نوروزی نتوانسته آن طور که باید و شاید، مخاطب را به خود جذب کند.

وی افزود: از این حیث به نظر می رسد باید در رسانه ملی، در محتوای برنامه های متناسب با ایام نوروز، تجدید نظر صورت گرفته، مسئولان و برنامه ریزان صدا و سیما برنامه ریزی دیگری برای سال های آینده ترتیب دهند.

این منتقد سینما و تلویزیون همچنین گفت: از سویی با توجه به این که در ایام نوروز مردم یا به مسافرت و یا دید و بازدید می روند، طبعاً کمتر موفق می شوند سریال ها را به صورت کامل پیگیری کنند و از این رو پخش برخی برنامه های نمایشی جذاب می تواند مفیدتر و موثرتر باشد، در همین زمینه  می توان به برنامه دورهمی یا خندوانه اشاره کرد که بیشتر با ذائقه مخاطب ایرانی در ایام تعطیلات نوروزی مناسب است.

وی اضافه کرد: در واقع علاوه بر آن که فرم و حالت برنامه های نوروزی باید سرگرم کننده باشد، نویسندگان فهیم و هنرمند باید بتوانند با در نظر گرفتن لایه های اعتقادی و اخلاقی و فرهنگی به تولید برنامه های جذاب بپردازند که در این صورت بسیار آموزنده هم خواهد بود

حجت الاسلام  آتش زر گفت: از این حیث به نظر می رسد که رسانه ملی امسال در رابطه با برنامه های نمایشی و سریال ها مثل سال های گذشته موفق ظاهر نشده، چه آن که در سال های قبل به عنوان مثال ما شاهد پخش سریال پرمخاطب پایتخت بودیم و حتی به یک برند شناخته شده در رسانه نیز تبدیل گردیده و مخاطبان انبوهی هم داشت، اما امسال سریال شناخته شده ای که بتواند مردم را با خود همراه کند، وجود نداشت.

وی یادآور شد: به عنوان مثال سریال بیمار استاندارد که با ساختار پست مدرن ساخته شده با سواد بصری مردم معمولی فاصله دارد و حال آن که یک سریال موفق باید ضمن همراهی با سلیقه مردم، پیام ها و مضامینی که ارایه می دهد با دغدغه ها و مشکلات عمومی مردم قرابت داشته باشد.

آتش زر خاطرنشان کرد: از این رو معتقدم که انتخاب سریالی با ساختار "بیمار استاندارد" برای ایام نوروز چندان مناسب نبود و نشان می دهد نوعی بدسلیقگی صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین سریال قرعه و زعفرانی نیز چندان نتوانست با دغدغه مردم همراهی کرده و طنز و کمدی شان خوب درنیامده است، هر چند که در آن ها بازیگران شناخته شده ای حضور دارند.

این فعال عرصه رسانه بیان داشت: سریال قرعه گرچه به لحاظ مضمونی و محتوایی فضای طنز دارد و مشکلات مردم را بیان می کند، اما در نهایت نتوانسته جذاب باشد و در حد ایده خوب باقی مانده و به پختگی لازم نرسیده است

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha