شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ برگزاری همایش« نهج البلاغه با موضوع عهدنامه مالک اشتر» در شرایطی که سیاست در دنیا به معنای خیانت و پیمان شکنی معنا شده است کار بسیار خوبی است و الگوی سیاست و کشورداری را مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در پیش نشست هفدهمین همایش« نهج البلاغه  با موضوع عهدنامه مالک اشتر» که  در مدرسه امام سجاد(ع) برگزار شد با بیان اینکه درباره شخصیت حضرت علی(ع) همین اندازه بس که این بزرگوار در حال نماز از فقیر نگذشته و دست یاری او را رد نکردند گفتند: پیغمبر اکرم (ص) این صحنه را که در مسجد و در جلوی عموم اتفاق افتاد به تحسین حضرت پرداختند و بعد آیه « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ از طرف جبریل بر پیغمبر(ص) نازل شد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه این روایت را علامه امینی در کتاب الغدیر نقل کرده و بهترین پاسخ برای بهانه جویان نسبت به آیه ولایت است افزودند: ولی به معنای جانشین است و حتی این بهانه جویان بعد از تفسیر پیامبر(ص) در باره ولایت و ولی دست از بهانه جویی خود بر نداشتند و در معنای ولی شک و تردید ایجاد کردند.

ایشان ادامه دادند: يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ ...مربوط به این است که دو عبادت با هم جمع شده و حضرت در همان لحظه با شنیدن صدای فقیری به کمک او پرداخته و این شنیدن یاری مظلوم نیز عبادت است و ربطی به این ندارد که امر شخصی شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که چه رابطه ای بین دو داستان بخشیدن انگشتر به سائل و داستان هارون و موسی است گفتند: ظاهرا ارتباطی نیست؛ اما این نشان می دهد که پیامبر(ص) از هر فرصتی برای بیان عظمت و جایگاه ولایت استفاده می کردند و نشان می دهد مسئله ولایت از حساسیت خاصی برخوردار بوده و پیامبر اکرم(ص) نیز با حساسیت ویژه ای به مسئله ولایت می پرداختند و آن را ادامه می دادند.

معظم له به جایگاه نهج البلاغه در اسلام نیز اشاره نموده و اضافه کردند: نهج البلاغه اقیانوسی بیکران و گنجی پایان ناپذیر است، اگر هیچ سخنی و کتبی از حضرت علی(ع) نباشد، مگر بعضی از خطبه ها، همین بعضی خطبه ها، برای اثبات ولایت ایشان کافی است

این مرجع تقلید با بیان این که نهج البلاغه تنها به فصاحت و بلاغت حضرت علی(ع) خلاصه نمی شود گفتند: حضرت در نهج البلاغه مسائل زیادی را   نظیر خطبه همام و عهدنامه مالک اشتر بیان کرده اند .

ایشان ادامه دادند: خطبه عهدنامه مالک اشتر 1400سال  قبل بیان شده و باید بوی کهنگی می داد، ولی انگار هیمن دیروز و  برای امروز نوشته شده و کاملا مشکل گشاه و پرمحتوا در تمام زمینه ها است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه این عهدنامه با زبان های مختلف ترجمه شده و در سازمان ملل نیز قرار دارد افزودند: این چیزی جز معجزه نیست .

ایشان بیان داشتند درباره حقانیت امام علی (ع) همین اندازه بس که کلام حضرت علی(ع) هر چه زمان از او می گذرد؛ مانند قرآن پربارتر و بالنده تر می شود.

معظم له با بیان اینکه برگزاری همایش« نهج البلاغه  با موضوع عهدنامه مالک اشتر» در شرایطی که سیاست در دنیا به معنای خیانت و پیمان شکنی معنا شده است کار بسیار خوبی  است و الگوی سیاست و کشورداری را مطرح کرده اظهار داشتند: این الگوی سیاست دو فایده دارد؛ فایده اصلی آن این است که شما در این شرایط حساس الگوی سیاست اسلامی را می خواهید نشان دهید و فایده دیگر آن تبلیغ اسلام و مکتب اهل بیت(ع) است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha