شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام حسيني فقيه

حوزه/ استاد حوزه علميه مشهد تصریح كرد: نجات مردم از هجمه‌هاي علمي و اعتقادي، از بين بردن حيرت و سرگرداني آن‌ها و پاسخ به شبهات مطرح شده در محافل گوناگون و فضاي مجازي، از مهم‌ترين وظايف حوزه علميه و روحانيون است.

به گزارش خبرگزاري «حوزه»از مشهد، حجت‌الاسلام محسن حسيني فقيه، استاد حوزه علميه خراسان، در  جلسه آموزشي با موضوع «روش پاسخگويي به شبهات» ویژه طلاب شركت‌كننده در طرح بلاغ اردوي «طليعه تحول» با تاکید بر لزوم حفظ كيان و مرزهاي نظام اسلامي، گفت: در شرايط كنوني نجات مردم از هجمه‌هاي علمي و اعتقادي، از بين بردن حيرت و سرگرداني آن‌ها و پاسخ به شبهات مطرح شده در محافل گوناگون و فضاي مجازي، از مهم‌ترين وظايف حوزه علميه و روحانيون است. 

وي درباره اهميت ورود طلاب به مباحث عقيدتي و دفاع از مكتب تشيع، عنوان كرد: دشمنان از تمام ابزارهاي ممكن براي مقابله با اسلام استفاده مي‌كنند و از در و ديوار عالم، بر نظام جمهوري اسلامي و شيعيان هجمه وارد مي‌شود.

 استاد حوزه علميه مشهد، تسلط طلاب بر استدلال‌هاي متين، قوي و درست، در رد وسوسه‌ها و القائات دشمن را مورد تأكيد قرار داد و ابراز كرد: ذهنيت طلبه در مورد حضور در اجتماع و رفع نيازهاي اعتقادي مردم بايد فراتر از توجه به ثواب باشد؛ طلاب با پربار كردن خود، ملت اسلام را ياري رسانند.

حجت‌الاسلام حسيني فقيه ضمن اشاره به آيه «ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدينَ» (نحل/ 125)، بر اهميت تسلط طلاب بر شيوه‌هاي پاسخ به شبهات و مخاطب‌شناسي در تبليغ دين تأكيد كرد.

وي طلاب حاضر در جلسه را به فعاليت روش‌مند در پاسخ به شبهات سفارش و بيان كرد: ماهيگيري را بايد ياد گرفت؛ اگر به موضوعات روز و تكنيك‌هاي پاسخگويي به شبهات آگاه باشيم، نه تنها هيچ ترسي از شبهات نداريم، بلكه به استقبال آن‌ها خواهيم رفت.

حجت‌الاسلام حسيني فقيه با بيان اين‌كه پاسخگويي به سؤالات امري بارز در سيره ائمه (عليهم‌السلام) بوده و با تأكيد بر اهميت پاسخگويي صحيح و عدم غفلت از مباحث اهمّ، عنوان كرد: گاهي جواب‌هاي نقضي و كوتاه مي‌تواند جاي يك بحث طولاني و احياناً بدون نتيجه را پر كند و اثر بيشتري هم داشته باشد.

 استاد حوزه علميه مشهد خاطرنشان كرد: در پاسخ به سؤالات افراد مختلف علاوه بر در نظر گرفتن فضاي ذهني آن‌ها، بايد زمان را نيز مورد توجه قرار داد؛ اگر زمان كافي براي صحبت وجود دارد مي‌توان پس از ارائه جواب نقضي كوتاه، روشنگري و رفع ابهام را آغاز و شبهه را به صورت ريشه‌اي پاسخ داد.

حجت‌الاسلام حسيني فقيه، حق‌محوري، عقل‌مداري، علم‌محوري، اخلاق‌مداري و تسلط بر روش بحث علمي را مباني پاسخ به شبهات معرفي و اظهار كرد: اگر حرف حق طرف مقابل را نپذيريم، ارزش تمامي حرف‌هاي حقي كه زده‌ايم، زيرسؤال خواهد رفت. هم‌چنين اگر يك دليل بدون منبع و مدرك نقل كنيم، ارزش تمامي ادلّه ما ناديده گرفته مي‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha