یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تفسیر قرآن

حوزه/ از داستان "اصحاب سبت" در قرآن کریم ، نکته مهمی برداشت می شود، که امتحان در جایی است که زمینه لغزش وجود داشته باشد و اگر زمینه لغزشی وجود نداشته باشد، امتحان الهی معنی ندارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام حجت الله رحمانی   در چهارمین جلسه از سلسله مباحث تفسیر موضوعی قرآن کریم مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان به بیان توضیحاتی پیرامون آیات الاحکام قرآن به تفسیر موضوعی ذیل آیات 163-166 سوره اعراف پرداخت.

و ی بیان داشت: در این آیات "اصحاب سبت" اصحابی بودند که طبق فرمان الهی نباید روز شنبه ماهی می گرفتند، ولی با این فرمان الهی مخالفت کردند و روز شنبه با هر روشی بود حوضچه هایی در ساحل درست می کردند که راه به دریا داشت و ماهی صید می کردند.

وی ادامه داد: طبق فرمایش خداوند متعال، در این ماجرا  افراد سه گروه شدند گروهی امر به معروف و نهی از منکر می کردند (که این کارها حرام است انجام ندهید) گروه دوم معترضان به دسته اول مبنی بر این که ارزش ندارد، شما برای ماهی نگرفتن امر به معروف می کنید و گروه سوم افرادی که مرتکب سرپیچی از دستورات الهی شدند که بر این اساس، گروه دوم و سوم با هم عذاب شدند.

وی در ادامه با بیان این که موضوع تفسیر آیات ( 163-166) سوره اعراف، امتحان و آزمایش الهی است، اظهار کرد: از داستان "اصحاب سبت" دو نکته بسیار مهم فهمیده می شود نکته اول این که امتحان در جایی است که زمینه لغزش وجود داشته باشد و اگر زمینه لغزشی وجود نداشته باشد، به یقین خداوند مقدماتی را ایجاد می کند که در آن زمینه لغزش وجود داشته باشد.

وی به ذکر نکته دوم پیرامون این آیات پرداخت و گفت: نکته دوم «امربه معروف و نهی از منکر» است و مراجع عظام تقلید با استناد به این آیات شریفه می فرمایند یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر «احتمال تاثیر و اثر بخشی» است. 

حجت الاسلام رحمانی در ادامه بحث امر به معروف به معنای «تاثیر و اثر بخشی امر به معروف» پرداخت و بیان داشت: در این مبحث وقتی از تأثیر صحبت می شود، تاثیر به صورت صد در صد جای بحث ندارد.

وی افزود: افرادی که در ماجرای اصحاب سبت، امر به معروف و نهی از منکر می کردند، دو دلیل داشتند «معذرهً الی ربکم» و «لعلهم یتقون» با این توضیح که روز قیامت عذری باشد که امر به معروف کردیم و افراد گنهکار عذری نداشته باشند و بگویند کسی به ما نگفت و دلیل دیگر این که این عمل امر به معروف، شاید اثری داشته باشد که همان وقت مقابل چشم ما نباشد، ولی در خلوت خود، نسبت به آن  توجه کند، در شرایط و روش امر به معروف باید دقت شود.

انتهای پیام

   

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha