یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی

حوزه/ مبلغان باید رسالات الهی را به گوش مردم برسانند و به جای ابلاغ «رسالات‌الله»، نقال حرف‌‌های دیگران نباشند.

به گزار ش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مدنی امروز در گردهمایی بزرگ «فرزندان معنوی کوثر»، ویژه مبلغان و دانش آموختگان جامعه‌الزهرا(س) در تالار بیداری اسلامی این مرکز آموزشی اظهارداشت: بنده در گذشته و  دوران تدریس خود در جامعه‌الزهرا(س)  کتاب‌های لمعه، رسائل، مکاسب، کفایه و فقه مقارن را برای طلاب جامعه‌الزهرا(س) تدریس می‌کردم.

مدیر جامعه‌الزهرا(س) با اشاره به تبریک و تهنیت به مناسبت ولادت سراسر سعادت حضرت فاطمه زهرا(س)اظهار داشتند: ولادت حضرت زهرا(س)برای همه مبارک است؛ همان طور که پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) رحمة للعالمین هستند، حضرت زهرا(س)هم رتبه نازله رحمة اللعالمین هستند.

نویسنده کتاب «سنن الرسول الاعظم (ص) »با بیان این که وجود حضرت زهرا(س)حتی برای دشمنان هم رحمت هستند، افزود: در روایتی از امام حسن(ع)آمده است که حضرت زهرا(س)شبی تا به صبح مشغول عبادت بودند و شب جمعه‌ای را تا سحر برای همسایه‌‌ها دعا کردند، همان همسایه‌‌هایی که حضرت را تنها گذاشتند، اما در پاسخ به سوال امام حسن مجتبی(ع)که چرا برای همسایه‌‌ها دعا می‌کنند، فرمودند: «الجار ثم الدار؛ اول همسایه سپس خانه».

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) نمونه‌ای موفق و نسخه کامل از انسان در میان زنان هستند، ادامه داد: ولادت حضرت زهرا(س)برای همه مبارک است، اما برای بانوان به صورت ویژه، مبارک است و من این ایام مبارک را به بانوان تبریک مضاعف می‌گویم.

وی گفت: وجود حضرت زهرا(س)یک برگ برنده در دست بانوان است، به طوری که آن حضرت، نمونه ای موفق و نسخه کامل از انسان در میان زنان هستند، به طوری که در روایات آمده است که «لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَلَقَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لَمْ يَكُنْ لِفَاطِمَةَ كُفْوٌ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ؛ گر خداوند تعالى على عليه‌السلام را خلق نكرده بود كسى شايستگى همسرى فاطمه عليهاالسلام را نداشت».

افتخار اهل بیت (ع)به حضرت زهرا(س)

نویسنده کتاب «فرهنگ کتب حدیثی شیعه» تصریح کرد: حضرت زهرا (س)در عمر کوتاه ۱۸ ساله به مقامی رسیدند که شیعه و سنی اظهار داشتند که پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیها) فرمودند: «إِنَّ اللّهَ تَعَالَى يَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا؛ خداوند با خشم فاطمه خشمگین می‌شود و با رضایت او راضی می‌گردد». در حالیکه مردانی که در وادی سیر و سلوک سفر کردند، در نهایت می‌توانند به مقام «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً؛ ای جان آرام گرفته، به سوی پروردگارت بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است» برسند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی اظهارداشت: بعد از هزار و ۴۰۰ سال، از این نسل مبارک، طلبه سید جوانی چون امام خمینی (ره) پا به جهان گذاشت که بینی اسرائیل را بعد از مدتها که همه تصور می‌کردند لشکری شکست‌ناپذیر است، به خاک مالید.

وی ادامه داد: امام حسین(ع)در روز عاشورا به فرزندی حضرت زهرا(س)افتخار کردند؛ امام علی(ع)در یکی از خطبه‌‌های خویش در نهج البلاغه بر همسری حضرت زهرا(ع)افتخار کردند، حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) نیز درباره آن حضرت فرمودند: «فداها ابوها».

منشور تبلیغ در قرآن کریم بیان شده است

مدیر جامعه‌الزهرا(س) اضافه کرد: سیره حضرت زهرا(س)به عنوان نسخه‌ای در دست بانوان است و بانوان می‌توانند با الگوگیری از آن حضرت در مسیر معنویت گام بردارند.

نمایندهٔ سابق ولی فقیه در کشورهای خلیج فارس در ادامه به موضوع امر تبلیغ اشاره کرد و افزود: اگر ما بخواهیم برای امر تبلیغ سیاستگذاری داشته باشیم و به عنوان منشور تبلیغ هم‌فکری کنیم، می‌توانیم به آیات قرآن کریم که موجز، رسا و عمیق هستند، رجوع کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی اظهارداشت: خداوند در قرآن کریم، منشور تبلیغ را در آیه ۳۹ سوره احزاب تمام کرده است و می‌فرماید: «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفي‏ بِاللَّهِ حَسيباً؛ همان كسانى كه پيام‌هاى خدا را ابلاغ مى كنند و از او مى‏ ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مى ‏كند».

وی ادامه داد: کلمه مبلغ و تبلیغ از آیه ۳۹ سوره احزاب گرفته شده است و خداوند در این آیه، محورهای مختلفی درباره تبلیغ بیان فرمودند که می‌توان از آن در راه تبلیغ دین بهره برد.

مبلغان باید فاصله خود را با نسل جوان کم کنند

نویسنده کتاب «دو فریضه برتر» به فعالیت‌‌های تبلیغی مرحوم آیت الله «سید جمال الدین اسدآبادی» که شاگرد شیخ انصاری بود، اشاره کرد که در آن دوران، روزنامه‌‌های مختلفی در مسکو، پاریس و مصر منتشر کرد و اظهار داشت: مبلغ باید همواره مطالب و نکات خود را به مخاطبان برساند و گام‌‌های استوار در این راه بردارد.

وی یادآور شد: امروز نسل جوان ما در فضاهای مجازی فعالیت می‌کند و زبان دیگری پیدا کرده است، بنابراین ما نمی توانیم با زبان تبلیغ ۲۰۰ سال پیش با این نسل سخن بگوییم و باید از روش‌‌های نوین تبلیغ استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه مبلغان باید فاصله خود را با نسل جوان کم کنند، تأکید کرد: ما زمانی مبلغ هستیم که با زبان این نسل، امر دین را به گوش و قلب آنان برسانیم.

مدیر جامعه‌الزهرا(س) به اصطلاح « رِسالاتِ اللَّهِ» در آیه شریفه ۳۹ سوره احزاب اشاره کرد و افزود: مبلغ باید سخنان خود را با استناد به تفسیر قرآن کریم و روایات اسلامی برای مردم تبیین کند.

وی با بیان اینکه وظیفه مبلغان، ابلاغ «رسالات الله» است، گفت: مبلغان باید رسالات الهی را به گوش مردم برسانند و به جای ابلاغ «رسالات الله»، نقال حرف‌‌های دیگران نباشند. 

بانک اطلاعات جامعه‌الزهرا(س) در دستور کار قرار گرفته است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: جامعه‌الزهرا(س) عنوان درخشانی است که نام مبارک حضرت زهرا(س)در این جامعه پرافتخار، بالای سر ما قرار گرفته است.

وی به برنامه‌‌های مختلف جامعه‌الزهرا(س) در آینده اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه‌ریزی‌‌های مؤسسه ارتباط مستمر با فارغ التحصیلان جامعه‌الزهرا(س)  است و جامعه‌الزهرا(س) دست نیاز خود را به طرف دانش پژوهان و دانش آموختگان این موسسه دراز می‌کند.

نویسنده کتاب «مختار ثقفی رایت امید» با بیان اینکه بانک اطلاعات جامعه‌الزهرا(س) فعال شده است، بیان داشت: روند تکمیل بانک اطلاعات دانش پژوهان این موسسه باید فعال شود تا ارتباط منظمی با دانش پژوهان و طلاب جامعه‌الزهرا(س)  داشته باشیم.

ارتباط جامعه‌الزهرا(س)با فارغ‌التحصیلان باید به صورت مستمر حفظ شود

مدیر جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد: همه ما باید به صورت خانواده ای منسجم گرد هم جمع شویم، خود را از  یک خانواده بدانیم، با یکدیگر همبستگی داشته باشیم و در یک جبهه باشیم.

وی اظهارداشت: ارتباط ما با فارغ التحصیلان باید به صورت مستمر حفظ شود و از همه ظرفیت‌‌های جامعه‌الزهرا(س) استفاده شود.

تقویت مهارت‌‌های دانش پژوهان به صورت جدی دنبال می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه تقویت مهارت‌‌های دانش پژوهان به صورت جدی دنبال می‌شود، عنوان کرد: بحث تربیت مدرس برای جامعه‌الزهرا(س) و حوزه‌‌های علمیه خواهران از دیگر مواردی است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی یادآور شد: سیاست و هدفگذاری ما برای تربیت مبلغ این است که علاوه بر کلاس‌‌ها و کارگاه‌‌های آموزشی، دوره‌‌های طولانی مدت با حضور اساتید برجسته برگزار شود.

دانش آموختگان این مؤسسه باید به عنوان مبلغ، محقق، مشاور یا مدرس تربیت شوند

نویسنده کتاب «احکام مصلحتی در فقه اسلامی» با بیان اینکه تربیت محقق و پژوهشگر در دستور کار جامعه‌الزهرا(س) است، اظهار داشت: سیاستگذاری جامعه‌الزهرا(س)  این است که دانش آموختگان این مؤسسه به عنوان مبلغ، محقق، مشاور یا مدرس تربیت شوند.

وی ادامه داد: در تبلیغ و فضاهای گوناگون، تبلیغ در اشکال مختلف نوین صورت می‌گیرد و بانوان به ویژه در فضای مجازی به تبلیغ دین می‌پردازند، همچنین مرکز زبان جامعه‌الزهرا(س) بازسازی می‌شود تا بدین وسیله دانش پژوهان مهارت های لازم را کسب کنند.

مخاطبان جامعه‌الزهرا(س) به حدیث امام صادق (ع)توجه ویژه داشته باشند

مدیر جامعه‌الزهرا(س) اظهارداشت: امام صادق (ع)جمله ای دارد که باید مکرر به آن توجه کنیم و در جای جای جامعه‌الزهرا(س)  قرار دهیم؛ آن حضرت فرمودند: «وَ لا تَکُونُوا عُلَماءَ جَبّارینَ فَیَذْهَبَ باطِلُکُمْ بِحَقِّکُمْ؛ از عالمان متکبّر و مستبدّ نباشید، که رفتار ناحقّتان حقّ شما را از بین بَرَد»؛ بنابراین ما باید متواضعانه با مردم برخورد کنیم تا بر مردم تأثیرگذار باشیم.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha