یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
طرح قرآنی

حوزه/ دبیرهیات هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی از اجرای طرح قرآنی ۱۴۵۱ در کانون های مساجد این استان در ماه مبارک رمضان خبر داد.

محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با تشریح نحوه اجرای این طرح قرآنی ابراز داشت: این طرح قرآنی با همت شبکه قرآن و با همکاری نهادهای قرآنی کشور، ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور از ۱۰ سال پیش تاکنون در فضای رسانه ملی و سطح مساجد و در جهت غنی ‌سازی اوقات فراغت خانواده‌ ها در فصل تابستان اجرا شد.

وی افزود: عنوان این طرح بر اساس تعداد سال‌ های نزول قرآن نامگذاری شده که امسال عنوان «بشارت» که یک عنوان با‌نشاط و امیدبخش قرآنی است به صورت ثابت برای این طرح انتخاب شده است.

محمدپور با اشاره به اینکه نخستین طرح ملی با نام ۱۴۴۱ آغاز و دهمین دوره آن نیز در سال ۹۵ با نام ۱۴۵۰ با محوریت سوره حدید پایان یافت، تصریح کرد: طرح بشارت ۱۴۵۱ در سال جاری با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان پیش از فصل تابستان پایان می ‌یابد با محوریت دو سوره در ماه مبارک رمضان و ایام تابستان از ۶ خردادماه تا اوایل شهریورماه جاری برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه سوره‌ محوری ماه مبارک رمضان، سوره‌  «ملک» است، عنوان کرد: این سوره به جهت تعداد آیه ها با تعداد روزهای ماه مبارک انتخاب شده است، سوره محوری فصل تابستان نیز که  پس از عید فطر اجرا می ‌شود، سوره مبارکه «واقعه» است؛ این سوره 96 آیه ‌ای مطابق با سال ۱۳۹۶ و با محوریت «سبک زندگی قرآنی و اقتصاد» انتخاب شده است.

دبیرهیئت هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی همچنین گفت: از تفاوت های برگزاری این دوره می توان به اجرای جشنواره های مختلف همچون بخش ترتیل، بخش هنرهای قرآنی در رشته‌ هایی چون عکاسی، طراحی، نقاشی، خوشنویسی و شعر قرآنی  و بخش شبکه ‌های اجتماعی و فضای مجازی شامل تولیدات قرآنی در وبلاگ‌ ها، کانال‌ های تلگرامی، شبکه‌ های مجازی، اینستاگرام، آپارات و سایر بسترهای مجازی اشاره کرد که شرکت کنندگان در این بخش ها می توانند با هم به رقابت پردازند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس سهمیه کشوری این طرح، مقرر است کلاس های حضوری طرح بشارت ۱۴۵۱ به تعداد ۱۰۴ باب کلاس برگزار شود، اظهار داشت: این طرح جزو طرح های شاخص اوقات فراغت بوده و از مجریان این طرح در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان از یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال حمایت خواهد شد.

محمدپور با اشاره به سهمیه هر کانون خاطرنشان کرد: سهمیه هر کانون فرهنگی هنری مساجد یک کلاس یا با لحاظ اولویت و ارزیابی شرایط و لحاظ ظرفیت تا حد ۲ کلاس امکان پذیر خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: کلاس های این طرح در کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز از ۶ خرداد تا ۷ مرداد سال جاری خواهد بود.

دبیرهیئت هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی ابراز داشت: برگزاری سراسری آزمون نهایی به صورت کتبی اعلام خواهد شد، ارزشیابی پایانی این طرح به صورت كتبی (تستی) خواهد بود که پس از اعلام توسط دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی و تحویل سوالات در محل کانون مجری برگزار خواهد شد.

 وی گفت: در اين ارزشيابی، سؤالات از محتوای آموزشی تدریس شده و کتابچه آموزشی دوره است که حد نصاب قبولی در طرح كسب نمره ۱۵ از ۲۰خواهد بود.

گفتنی است، این طرح در سال گذشته با شرکت هزار و ۵۲۹ نفر و با تشکیل ۱۰۴ کلاس(۴۴ کلاس ویژه خواهران و ۶۰ کلاس ویژه برادران) و ۴۷۴ نفر از کانون های روستایی و ۷۳۹ نفر از کانون های شهری برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha