یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
لکزایی

حوزه/ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در بسته های حل و فصل مسائل در حوزه پژوهش، نیاز به تشکیل تیم متخصصین است و نباید از این نکته غافل شد که در هر بسته فعالیتی باید یک بخش از خروجی فناورانه را مد نظر داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در آئین جشنواره پنج سالگی کتابخوان همراه پژوهان که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه به سمت فعالیت های تیمی و گروهی در عرصه پژوهش حرکت می کنیم، اظهار داشت: برای هر رویداد پژوهشی یک بسته فعالیتی از جمله همایش، کرسی های نظریه پردازی و ترویجی، کارگاه و مجله و.. در نظر گرفته می شود و کتاب مکتوب فقط یک خروجی آن می شود، لذا باید به سمت تهیه نسخه های دیجیتال، کتاب صوتی و گزارش های راهبردی نیز حرکت کنیم.

وی بر ضرورت انجام فعالیت های گروهی تأکید کرد و گفت: بخاطر اینکه رویکرد دفتر تبلیغات اسلامی از سال ۹۳ به شکل منسجم تری به سمت مسئله محوری و حل مسائل رفت، باید به مشکلات و معضلات در سطح جامعه و سطوح نظری، توجه ویژه داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اگر در عرصه نظر و بنیادی می خواهیم کار کنیم، باید حل مسائل و معضلات بنیادی و نظری مد نظر باشد و اگر در سطح عمل می خواهیم کار کنیم، مشکلات دینی و عملی جامعه باید مد نظرمان باشد.

وی افزود: وقتی می خواهیم مشکلات را حل کنیم، نیاز به رویکرد بین رشته ای داریم، و لذا باید یک تیم از متخصصان رشته های مختلف دور هم جمع کنیم تا بتوانند مشکلات را حل کنند و علاوه بر این، باید ساحت های مختلف دیده شود و در دفتر تبلیغات اسلامی با تأسیس قطب های فکری و فرهنگی ساحت ها به خوبی دیده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان اینکه وقتی قطب های فکری و فرهنگی تأسیس و میزها تشکیل شد، قرار شد برای حیث آموزش، پژوهش، تبلیغ و پاسخگویی به پرسش ها و... بسته فعالیتی دیده شود، به طور مثال یک مسئله ای مانند کارآمدی دولت در ایران، یک بسته فعالیت برای معاونت فرهنگی و تبلیغی، یک بسته برای معاونت آموزش و دانشگاه باقرالعلوم(ع) و یک بسته برای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همین طور بقیه بخش ها دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی می خواهیم به حل و فصل یک مسئله در حوزه پژوهش بپردازیم، نباید فقط با یک رشته به حل و فصل آن پرداخته شود، بلکه یک تیم پژوهشی از فقیه، فیلسوف، متکلم، عالم سیاست، پژوهشگر و دیگر متخصصین تشکیل شود؛ نباید از این نکته غافل شد که در هر بسته فعالیتی باید یک بخش از خروجی فناورانه را مد نظر داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha