پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
حجت الاسلام ابوترابی فرد

حوزه/ امام جمعه موقت تهران گفت: باید از نوآوری فناورانه برای خلق ثروت استفاده کنیم نه از صادرات خام منابع طبیعی.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران، امروز جمعه ۲۶ فروردین در نماز جمعه تهران اظهار داشت: نظام سیاسی برای ماندگاری و ثبات نیاز به ارکان هشت گانه دارد که مردم سالاری، شایسته‌سالاری، قانون‌مداری، امنیت و قدرت دفاعی و بازدارنده، استقلال سیاسی، اقتصاد مقاوم و پویا، عدالت و اعتلای فرهنگی، علم فناوری و نوآوری این موارد است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: سنگ بنای قدرت و حکمرانی «علم» است؛ در اندیشه دینی علم و معرفت مسیر حرکت را تبیین کرده و راه را برای رسیدن به قله‌های دانش فراهم می‌کند.

وی افزود:‌ رهبر معظم انقلاب همواره بر مقوله علم و دانش و تبدیل ایران اسلامی  به یکی از مراجع علمی جهان تاکید کرده اند و یکی از مسئولیت های مهم افزایش اقتدار علمی بر دوش جوانان برجسته است.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه دانش فصل‌الخطاب منازعات مدیریتی سیاسی و اجتماعی است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۱ را به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کردند و با استمداد از خداوند سبحان در ماه‌های پیش‌رو در خطبه‌های دوم نماز جمعه بر محور این آرمان تحول‌آفرین اظهار نظراتی خواهم داشت.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی‌ گفت:‌ تحلیل و تبیین ابعاد گوناگون این شعار الهام‌بخش با نگاه بر بیانیه چله دوم انقلاب است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۷ شعار آن سال را نوآوری و شکوفایی نامگذاری کردند که شعاری بسیار مترقی، امیدزا و حرکت‌آفرین بود. زیرا شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان راه را برای نوآوری و شکوفایی کشور هموار می‌کند.

امام جمعه موقت تهران افزود: اقتصاد دانش‌بنیان نام نظام اقتصادی است که در آن تولید کالا و خدمات عمدتا مبتنی بر فعالیت‌های دانش‌محور است. دانش خلق ثروت می‌کند، نه منابع طبیعی و نه کارگر و نیروی انسانی ساده؛ عنصر کلیدی در این اقتصاد سرمایه و دارایی‌های فکری است نه مخازن عظیم نفت و گاز.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی‌ تصریح کرد:‌ باید از نوآوری فناورانه برای خلق ثروت استفاده کنیم نه از صادرات خام منابع طبیعی.

وی افزود: باید هویت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران با دانش و نوآوری فکری پیوند داشته باشد، اما امروز متأسفانه اقتصاد ایران با منابع نفت خام و صادرات خام این منابع گرانقیمت گره خورده است.

امام جمعه موقت تهران گفت:‌ عمده کشورهایی که از درآمدهای سرشار و سهل‌الوصول نفت و گاز استفاده می‌کنند گرفتار حکمرانی و مدیریت منابع پایه هستند، یعنی سالی که نفت صادر می‌شود درآمدهای ارزی، پایه مدیریت کشور است و سالی که این منابع در اختیار نیست نظام مدیریتی با اختلال روبه‌رو می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی‌ افزود: مدیریت منابع پایه راهی برای تحول و اقتدار اقتصاد کشور نیست؛ آن روز که درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت آسان به دست می‌آید ذخایر بانک مرکزی افزایش پیدا کرده و موجب رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی و تورم کشور و معضلات کلیدی می‌شود و در آن سال بازار داخلی به بازار کالاهای خارجی تبدیل شده و تولیدات داخلی با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌شوند در حالی که راه برون‌رفت از این تنگناها اقتصاد و مدیریت دانش‌پایه است.

وی تصریح کرد: در گام نخست باید نگاه مدیران ارشد و میانی کشور متحول شود؛ مدیران نظام اقتصادی را هدایت می‌کنند و اگر این نگاه متحول شده و دانش‌بنیان نشود، اقتصاد ایران هم متحول نخواهد شد.

امام جمعه موقت تهران گفت: تولید نیازمند موتور محرکی است که اقتصاد ایران را با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان و با بالاترین شتاب در جایگاه شایسته قرار می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان محصول اندیشه و تفکر و علم است گفت:‌ نیروی کار تحصیلکرده و ماهر رکن کلیدی اقتصاد است و ایران اسلامی در این حوزه از ظرفیت بسیار بالا و ارزشمندی برخوردار است.

امام جمعه موقت تهران افزود: امروز ۱۴ میلیون جوان تحصیلکرده در اختیار داریم که محصول کار نظام آموزشی کشور در چهار دهه اخیر است.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی‌ خاطرنشان کرد: تحولاتی که در حوزه پزشکی،‌ مهندسی،‌ نانو، بیو، لیزر و پدافند رخ داده است، محصول کار بزرگ علمی نظام آموزشی است که در جمهوری اسلامی رخ داده است که البته باید در چله دوم متحول شود.

امام جمعه موقت تهران افزود:‌ تولید علم دشوار و به مراتب سخت‌تر از تربیت نیروی عالم است و با همین نگاه عنوان وزارت علوم به وزارت علوم تحقیقات و فناوری تغییر پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی افزود: ما دانش هسته‌ای را به فناوری هسته‌ای تبدیل کردیم و دانش را در میدان تبدیل به قدرت پدافندی کردیم که بسیار ارزشمند است.

خطیب جمعه تهران در پایان گفت:‌ تأکید رهبر معظم انقلاب بر تولید دانش‌بنیان، فراهم آوردن حضور دانش در خلق ثروت است. یعنی تجاری‌سازی علم؛ باید برای عملیاتی شدن این موضوع دولت و مسئولین در بخش‌های مختلف گام‌های بلندی را بردارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha