چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
المصطفی

حوزه/ صباح علاوی السامرائی رئیس دانشگاه سامرا در صدر هیئتی از اساتید و فرهیختگان عراقی ، طی سفر به گرگان با مسئولین جامعه المصطفی نمایندگی گلستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، صباح علاوی السامرائی رئیس دانشگاه سامرا در صدر هیئتی از اساتید و فرهیختگان عراقی، طی سفر به گرگان با مسئولین جامعة المصطفی نمایندگی گلستان دیدار و گفت وگو کرد.

بر اساس این گزارش، این هیأت عراقی ضمن بازدید از بخش های مختلف نمایندگی گلستان نظیر مدارس عالی ، مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی و کتابخانه تخصصی مذاهب اسلامی با شرکت در جلسه مشترک با مسئولین نمایندگی گلستان در حوزه مسائل آموزشی و پژوهشی به تبادل نظر پرداختند.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین حسینی، نماینده جامعة المصطفی در گلستان ضمن خیرمقدم ، با اشاره به اهداف ، سیاست ها و دست آوردهای نمایندگی گلستان ، گزارشی از برنامه های درحال اجرا در این نهاد علمی ارائه نمود.

رئیس نمایندگی جامعه المصطفی گلستان با اشاره به تجلی تقریب مذاهب در تمامی برنامه های آموزشی ، پژوهشی و تربیتی این نهاد فاخر عنوان کرد: نمایندگی گلستان با قریب به سه دهه فعالیت ، نهادی پیشرو و ممتاز در حوزه مطالعات مقارن و مذاهبی است و پذیرای دانش پژوهان از مذاهب و ملیت های مختلف می باشد.

وی با دعوت از دانشجویان اهل سنت سامراء و دیگر شهرهای عراق برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در نمایندگی گلستان ، گسترش تعاملات علمی بین دو دانشگاه را خواستار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در پایان با دعوت رسمی از رئیس دانشگاه سامرا برای شرکت در کنفرانس بین المللی حقوق بشر که سال جاری به میزبانی نمایندگی گلستان برگزار خواهد شد ، از آمادگی همه جانبه نمایندگی گلستان برای همکاری های علمی و پژوهشی با دانشگاه سامرا خبر داد.

رئیس دانشگاه سامرا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و بازدید از نمایندگی گلستان اظهار داشت: بسیار خوشحالیم از اینکه به جمهوری اسلامی ایران سفر کردیم و با جامعة المصطفی و فعالیت ها و برنامه های آن آشنا شدیم.

وی افزود : با بازدید از مراکز مختلف علمی و فرهنگی ج.ا.ا آنچه از تعایش سلمی و اتحاد اقوام و مذاهب در ایران شنیدیم را به چشم دیدیم . چرا که در این جامعه بین طلاب و اساتید شیعه و سنی وحدت عملی برقرار و تقریب مذاهب جامه ی عمل به خود پوشیده است.

صباح علاوی عنوان کرد : هرگز باور نمیکردیم که اهل سنت در ایران همانند شیعیان زندگی کنند و یا اینکه نحوه تعامل شیعیان با ایشان بر مدار محبت و مودت باشد تا اینکه طی این سفر تبلور وحدت و تعایش مسالمت آمیز مذاهب اسلامی را در این دانشگاه مشاهده کردیم.

وی افزود : از سالیان قبل بسیار مشتاق بازدید از ج.ا.ا بودیم و امیدواریم این سفر آغاز خوبی برای تعاملات و بهره مندی از تجربیات دو نهاد علمی باشد.

رئیس دانشگاه سامرا با اشاره به اینکه اهالی سامرا همه از اهل سنت هستند عنوان کرد : به اعتبار حرمین شریفین تعایش خوبی با شیعیان وجود دارد بگونه ای که در میان اساتید مشغول به کار در نه دانشکده ی این دانشگاه تعدادی از اساتید ، شیعی مذهب بوده و دانشجویان از همه اقشار مختلف شیعه و سنی در حال تحصیل می باشند.

وی افزود : دانشگاه سامرا در مدت عمر کوتاه خود از بسیاری از دانشگاه ها نظیر بغداد و موصل سبقت گرفته است و در رتبه بندی های بین المللی بسیار خوب ارزیابی شده است.

صباح علاوی در پایان سخنان خود با اشاره به این نکته که پذیرای طلاب عراقی المصطفی در مقاطع تحصیلات تکمیلی خواهیم بود اظهار داشت :دانشگاه سامرا دارای سه مجله علمی پژوهشی است که پذیرای آثار علمی طلاب المصطفی برای انتشار می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر معصومی نماینده جامعه المصطفی در عراق نیز در این جلسه ضمن سخنان کوتاهی با تقدیر از میزبانی نمایندگی گلستان ، از آمادگی دانشگاه علوم و معارف اسلامی عراق برای گسترش همکاری های علمی ، پژوهشی و تربیتی با نمایندگی گلستان خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha