چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
کد خبر: 1044151
۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
کبوتر

حوزه/ داود بن فرقد گوید: در محضر امام صادق ـ علیه السلام ـ نشسته بودم در خانه آن حضرت کبوتری از نوع راعبی دیدم که قرقر می کرد حضرت نگاهی به من کرد و فرمود ای داود می دانی این کبوتر چه می‌گوید ؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، در روایتی از امام صادق علیه السلام منقول است که در منزل خود کبوتر راعبی نگهداری کنید که در این راستا، به انتشار سؤال و جوابی پیرامون این موضوع خواهیم پرداخت:
- سؤال

امام صادق ـ علیه السلام ـ فرموده اند: کبوتر راعبی در خانه هایتان نگهداری کنید، زیرا این حیوان قاتلین امام حسین ـ علیه السلام ـ را لعنت می کند. «کامل الزیارات، باب ۳۰، رقم۱، ص۱۹۸ و کافی، ج۶، ص۵۴۷»، «کامل الزیارات، باب ۳۰، رقم ۲، ص۱۹۸». اکنون مستدعی است مرقوم بفرمائید که منظور امام صادق ـ علیه السلام ـ از کبوتر راعبی چه نوع کبوتری است؟ آیا از کبوتران خانگی است یا این نوع کبوتر وحشی است مانند کبوتر چاهی یا فاخته و... اگر کبوتر اهلی است مشخصات آن چگونه است؟ آیا همه کبوتران به قاتلان امام حسین ـ علیه السلام ـ لعنت می کنند یا همین نوع مخصوص از کبوتر؟ و أصلا کلمه راعبی یعنی چه؟ و تعریف آن چیست؟

- پاسخ

مرحوم ملا محسن فیض کاشانی درباره کبوتر راعبی چنین می گوید:

«الحمام الراعبی کانه الذی فی رجلیه ریش».[۱] یعنی کبوتر راعبی گویا کبوتری است، که در پاهای او پر است در اصطلاح (پاپر) است با این توصیفات کبوتر راعبی نوعی کبوتر خانگی است که پاهای او را پر پوشانده است نه کبوتر وحشی یا چاهی و یا فاخته ای باشد.

در رابطه با نام کبوتری که سفارش به نگهداری آن شده است، احادیثی منقول است، از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت شده است که فرمودند «إتخذوا الحمام الراعبیه فی بیوتکم فانها تلعن قتلة الحسین ـ علیه السلام ـ و لعن الله قاتله».[۲]

یعنی کبوتر های راعبی که اوصاف آن در بالا گفته شده است را در خانه هایتان نگهداری کنید زیرا که او قاتلین امام حسین بن علی بن ابی طالب را لعنت می کند و خداوند قاتلین او را لعنت می کند.

داود بن فرقد گوید: در محضر امام صادق ـ علیه السلام ـ نشسته بودم در خانه آن حضرت کبوتری از نوع راعبی دیدم که قرقر می کرد حضرت نگاهی به من کرد و فرمود ای داود می دانی این کبوتر چه می گوید عرض کردم نه به خدا سوگند فرمود: قاتلان حسین بن علی ـ علیه السلام ـ را نفرین می کند آن را در خانه نگه دارید.[۳]

کلمه راعبی به معنی ترساندن، ترسیده است (مانند سیل راعب که به سیلی گفته می شود به علت کثرت و شدت باعث ترس می شود).

امّا نامگذاری به این اسم عده ای می گویند که راعبی منصوب به یک منطقه یا سرزمین است که از آن گرفته شده و بعضی دیگر می گویند کبوتری که ترعیب صوت دارد را گویند به صورت سخن گوی و موزون، صدا از خود تولید می کند.

پی نوشت ها:

[۱]. الوافی، ج۲، ص۸۵۶.

[۲]. مجلسی، محمد باقر، ج۴۴، ص۳۰۵.

[۳]. کتاب معارف و معاریف دایرة المعارف، سید مصطفی حسینی دشتی.

اندیشه قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha