یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
حجت الاسلام عبدالله زاده استاد خوشنویسی

حوزه/ حجت الاسلام عبدالله زاده با ابراز تأسف از کم رنگ شدن منابع اصیل هنر و شعر فارسی در متون درسی دانش آموزان، گفت:خوشنویسی و خطاطی جایگاه عالی خود را در میان کلاس های درس از دست داده است.

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، بخش نهادهای حوزوی، یک میز و چند قلم و دوات خوشنویسی که بازدید کنندگان را به تسخیر خود در می آورد. بازدیدکنندگان با دیدن هنر خوشنویسی و خطاطی قدم از قدم نمی توانند بگذارند و انگار پای حرکت دیگر برایشان میسر نیست و با چشم های برق زده ای که انگار گنجی را در میان نمایشگاه بین المللی قرآن یافته باشند متحیراند از هنری که فقط با چند قطعه قلم و مرکب خوشنویسی بر روی کاغذ ایجاد می شود.

از اطاله کلام باید گذشت و به معرفی هنرمند خوش ذوق و با اخلاق حجت الاسلام عبدالله عبدالله زاده مدرس انجمن خوشنویسان استان قم و مدرّس خط نسخ دارالکتابه شهر تهران پرداخت که با هنرخوشنویسی بازدیدکنندگان را مجذوب هنر خود می کند.

حجت الاسلام عبدالله زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان چند حدیث از ائمه اطهار علیه السلام درباره کتابت علوم و معارف اسلامی تأکید داشت: امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: علیکم بِالحُسنِ الخط و اِنه مِن مِفاتیحُ الرِزق، حضرت علی علیه السلام که در ایام شهادت ایشان نیز هستیم می فرمایند: بر شما باد بر زیبایی خط که باعث رزق و روزی می شود و نیز در روایت دیگری نیز فرمودند که باعث وضوح حق می شود. ایشان در روایت دیگری نیز بیان می فرمایند(الخطُ لِسانُ الیَد) خط زبان دست می باشد.

استاد خوشنویسی با اشاره به منابع درسی قدیم از قبیل کتاب گلستان سعدی که دانش آموزان باید آن را فرا می گرفتند، خاطر نشان کرد: در ایام قدیم که بصورت مکتب خانه بود و دانش آموزان و طلاب جدید الورود حوزه علمیه با کتاب گلستان سعدی آشنا و در واقع با آن مانوس بودند. این کتاب شامل شعر و حکمت است و تماماً از منابع قرآنی و روایات اهل بیت علیه اسلام منشا گرفته است. این کتاب هم خوشنویسی است و هم ادبیات و هم شعر است. دانش آموزان از روی این کتاب می نوشتند و اساتید برای دانش آموزان تدریس و ترجمه می کردند. در واقع با این تمرین هنر خطاطی، انشاء و حتی ذوق و قریحه شعر سرودن نیز در دانش آموز زنده می شد و آرام آرام به سمت شعر سرودن سوق پیدا می کرد.

دستان طلاب و دانش آموزان را با هنر خطاطی آشتی دهید

عبدالله زاده با ابراز تأسف از کم رنگ شدن منابع اصیل هنر و شعر فارسی در متون درسی دانش آموزان گفت: از دهه های گذشته آرام آرام منابع شعر و خط و ادبیات اصیل به حاشیه رفته و با کم کاری افراد اساتید آموزش و بعلاوه در دهه های اخیر گسترش صنعت چاپ، هنر خط و خوشنویسی نیز به حاشیه رانده شده است و دیگر خوشنویسی و خطاطی آن جایگاه عالی خود را در میان کلاس های درس و دانش آموزان از دست داده است و در واقع دست دانش آموزان با قلم نی قهر کرده است.

وی با بیان پیشنهادی برای دانش آموزان و بویژه طلاب مبتدی حوزه، اظهار کرد: به دانش آموزان و طلاب مبتدی حوزه علمیه و یا حتی افرادی که علاقه مند به خط و خوشنویسی هستند پیشنهاد می کنم حداقل ۱۵ جلسه نزد اساتید این هنر درس بگیرند. یادگیری هنر در جوانی و نوجوانی میسر است و در این سن راحت تر و با انرژی بیشتری می توانند هنر و بخصوص هنر خطاطی را بیاموزند.

خط خوب ای برادر دلپذیر است چون روحت در برنا و پیر است

اگر منعم بود آرایش اوست اگر درویش او را دست گیرست

خطُ و حسنُ جمالُ مَرئِن امکانِ لِعالمِ اَحسن

عبدالله زاده در پایان افزود: مدیران مدارس علمیه با وجود مشغله های فراوان و کمبود وقت که ممکن است وجود داشته باشد، ولی به این حدیث شریف امام صادق علیه السلام نیز توجه کنند که می فرمایند (قیدوا العلم بالکتابه) قیدوا فعل امر است یعنی علم را با نوشتن در زنجیر کنید. همانطور که برای حفظ و تجوید و ترتیل قرآن استاد دعوت می کنند برای خوشنویسی و خطاطی قرآن نیز استاد دعوت کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha