یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
پژوهش

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین اکبری با بیان جنبه فردی و اجتماهی عید فطر، گفت: بسیاری از امور دینی و برنامه های اسلام هر دو جنبه فردی و اجتماعی را در نظر گرفته است. حتی می توان گفت جنبه اجتماعی احکام خیلی پر رنگ تر از جنبه فردی آن است علت آن هم ساخته شدن اجتماع بزرگ اسلام و تربیت اجتماع است.

حجت الاسلام و المسلمین اکبری معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان حدیث شریفی از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و توضیح جنبه های فردی و اجتماعی عید فطر اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند؛ (فَإِذَا کَانَتْ لَیلَةُ الْفِطْرِ وَ هِی تُسَمَّی لَیلَةَ الْجَوَائِزِ أَعْطَی اللَّهُ الْعَامِلینَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسَابٍ) و چون شب عید فطر(که شب جوائز نام دارد) فرا رسد، خداوند پاداش عمل‌ کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد. عید در لغت از ماده عود و به معنی بازگشتن است اخذ شده و لذا به روزهائی که مشکلاتی از قوم و جمعیتی برطرف بشود و بازگشت به پیروزی‌ها و راحتی‌های نخستین باشد عید گفته می‌شود.

وی با توضیح درباره اختصاص بعضی از روزها به عنوان عید، افزود: در احکام اسلامی به مناسبت های مختلف روز معینی را عید در نظر گرفته شده است. به طور مثال در ماه مبارک رمضان بعد از سی روز روزه گرفتن، توبه، دعا و نیایش روز اول شوال را عید در نظر گرفته شده است. یا بعد از انجام فریضه حج، صفا و پاکی فطری نخستینی که به روح و جان باز می‌گردد و آلودگی‌هایی که بر خلاف فطرت است از میان می‌رود، عید گفته شده است و یا به روزی که مردم در آن اجتماع کنند اطلاق می‌شود.

استاد حوزه علمیه تهران با توضیح اینکه یکی از فلسفه های احکام الهی بر اجتماعی بودن بشر تأکید دارد، اظهار کرد: بسیاری از آیات قرآن بر اجتماعی بودن شئون اسلامی دلالت می کند و صفت اجتماعی بودن در تمامی احکام اسلام حاکم است. امام باقر علیه السّلام روایت شده است که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: (رَوَی جَابِر عَنْ أَبِی جَعْفَرٍعلیه السّلام قَالَ: قَالَ النَّبِی صلّی اللَّه علیه و آله إِذَا کَانَ أَوَّلُ یوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَی مُنَادٍ: یا أَیهَا الْمُۆْمِنُونَ اغْدُوا إِلَی جَوَائِزِکُمْ). امام باقر علیه السّلام فرمودند؛ رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: چون روز اول شوّال فرا می ‌رسد منادیی ندا می‌ کند: ای مۆمنان در این صبحگاه بشتابید برای جوائزتان که به پاداش عبادات ماه رمضان به شما اعطاء می شود.

حجت الاسلام و المسلمین اکبری با بیان روایتی از کتاب من لایحضره فقیه، خاطرنشان کرد: امام رضا علیه السلام در روایت دیگری می فرمایند؛ (إنَّما جُعِلَ یَومُ الفِطرِ العِیدَ لِیَکونَ لِلمُسلِمینَ مُجتَمَعاً یَجتَمِعُونَ فیهِ و یَبرُزونَ لِلّهِ فَیُمَجِّدُونَهُ عَلی ما مَنَّ عَلَیهِم) عید فطر از این رو عید قرار داده شد تا روز گردهمایی مسلمانان باشد، و در این روز گرد هم آیند و برای خدا به صحرا (فضایی باز) درآیند و خداوند را بر منّتی که بر آنها نهاده است ستایش و به بزرگی یاد کنند.

وی افزود: بسیاری از امور دینی و برنامه های اسلام هر دو جنبه فردی و اجتماعی را در نظر گرفته است. حتی می توان گفت جنبه اجتماعی احکام خیلی پر رنگ تر از جنبه فردی است. علت آن هم ساخته شدن اجتماع بزرگ اسلام و تربیت اجتماع است. لذا جنبه های فردی احکام نیز در پرتو جنبه اجتماعی در نظر گرفته شده است و علت آن نیز تشکیل اجتماع از تک تک افراد جامعه می باشد. در رابطه با عید فطر و عید قربان جنبه اجتماعی پررنگ تری را نسبت به جنبه فردی قابل مشاهده است.

معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه تهران در پایان با اشاره به برنامه احکام الهی درباره آماده سازی افراد برای تمدن بزرگ اسلامی، اظهار کرد: فلسفه فردی و اجتماعی احکام اسلامی تربیت تک تک افراد برای اجتماع بزرگتری به نام تمدن بزرگ اسلامی است. تمدن بزرگ اسلامی چیزی نیست جزء اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآله وسلم که رهبری و حاکمیت آن بر دست حضرت بقیة الله (عج) خواهد بود که در آیات مختلف قرآن کریم بر آن تأکید و بشارت داده شده است. احکام الهی مؤمنان را از جهت فردی و اجتماعی آماده می کند که بر گرد امت واحده اسلام تجمع کنند و این بزرگترین مقصود احکام اسلامی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha