جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ |۱۹ محرم ۱۴۴۶ | Jul 26, 2024
کد خبر: 1089087
۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
تعیین جهت قبله

حوزه/ ۷ خرداد و ۲۵ تیر هر سال، فرصتی ایجاد می‌کند تا جهت دقیق قبله برای نمازخانه‌ها، مساجد و یا حتی منازل توسط مردم تعیین شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دو روز در سال، امکان تعیین دقیق قبله بر اساس تابش خورشید وجود دارد.

بر اساس این گزارش، ۷ خرداد و ۲۵ تیر هر سال، فرصتی ایجاد می‌کند تا جهت دقیق قبله برای نمازخانه‌ها، مساجد و یا حتی منازل توسط مردم تعیین شود.

در حقیقت در لحظه اذان ظهر (مطابق با ظهر شرعی در مکه مکرمه) در روزهای ۷ خرداد و ۲۵ تیر، خورشید درست بالای خانه کعبه بوده و خانه خدا هیچگونه سایه‌ای نخواهد داشت.

با قرار دادن شاخصی عمود بر زمین در ساعت ۱۲:۴۸ روز یکشنبه هفتم خرداد (مطابق با ظهر شرعی در مکه مکرمه) جهت سایه علامت‌گذاری و خلاف جهت سایه به سمت خورشید، جهت دقیق قبله را نشان می‌دهد.

۷ خرداد؛ فرصتی برای تعیین جهت دقیق قبله

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    1 0
    آیا در سال ۱۴۰۳ هم روز ۷ خرداد ساعت ۱۲:۴۸ و ۲۵ تیر ساعت ۱۲:۵۷ زمان تعیین قبله است؟
    • محمد حسین IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      0 0
      سلام منم همین سوال رو دارم 1) همیشه گفتن ساعت 12:48 و 12:57 و ایران ساعت تابستانی فعال بوده خب الان که ساعت تابستانی فعال نیست میشه 11:48 و 11:57 ؟! 2) عرض جغرافیایی شهر مکه خیلی از ما کمتره در نتیجه باید اذان ظهر شهر مکه حداقل یک ساعت بعد از ما باشه الان ما شهر شیخ صله هستیم (غرب استان کرمانشاه) اذان ظهر امروز مورخ 25 تیر 1403 (روز تاسوعای حسینی) ساعت 12:32 است و اذان ظهر به افق مکه (طبق باد صبا) 12:27 است!!! مطمئنا نه 11:57 درسته (به دلیل اعمال نکردن ساعت تابستانی در ایران نسبت به سال های قبل که این تایم برای اون موقع است) و نه تایمی که باد صبا داده چونکه عرض شهر مکه کمتره اذانش باید بعد از ما باشه و اگه سایت ها به این سرعت آپدیت شده باشن و قبلا تایم اذان مکه 13:57 بود الان نوشتن 12:57 پس همین درسته