چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین آقاجانی

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: دل دادگان غرب در مهمترین مسایل کشور و جهان اسلام یعنی موضوع قرآن­ سوزی، این قشر پر ادعا که می­گویند که ما طرفدار مسایل مردم و جامعه هستیم صحنه را خالی می­ کنند و یک کلمه در تبیین ارزش های مردم و جامعه و دفاع از آن به زبان نمی ­آورند. ولی از آن طرف تا دلت بخواهد اندر وصف جمال غرب سخن­ سرائی دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله آقاجانی استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در خصوص « بررسی عوامل و پیامدهای اجتماعی توهین به قرآن» با بیان این که پدیده ای که در باب قرآن سوزی رخ داد، مسئله بسیار مهمی است که باید بررسی شود گفت: نخست اینکه اصل این ماجرا چیست و پشت صحنه این ماجرا چه عوامل و اهدافی دخالت دارد مباحث مهمی است که باید بررسی شود.

وی افزود: اینکه در مواجهه با آن باید چه کنیم، موضوعی است که اندیشمندان دینی باید به این عرصه ورود پیدا کنند این بحث به حدی مهم است که رهبری عظیم الشأن و مراجع انقلاب پیام هایی در محکومیت آن صادر کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این که در فهم چیستی این مسئله و عوامل ایجاد آن باید جامع نگر بود، یادآورشد: اولین نکته این است که آیا قضیه قرآن سوزی صرفا یک موضوع فردی بود؟ یعنی فردی یک تعرضی به قرآن کریم انجام داده است؟ صورت کار، به حسب ظاهر، امری فردی است. نهایت به حسب ظاهر، می توان آن را امری گروهی قلمداد کرد که راست گرایان افراطی اروپا در اکثر کشورهای اروپا قدرت های سیاسی به دست آورده اند و ویژگی های خاصی نیز مثل بحث ملیت و مهاجرستیزی، بومی گرایی و... دارند.

وی گفت: به حسب ظواهر این امر، امری فردی است؛ ولی ما یک قاعده کلی اجتماعی داریم که مسایل خاص خود را دارد. در هنجارشکنی های اجتماعی اگر یک عنصر فردی تثبیت شده در حد دنیای اسلام را در نظر بگیریم و یک عده ای بخواهند یک ساختار شکنی علیه یک عنصر و اصل فرهنگی تاریخی اقدامی کنند راه های مختلفی پیش روی دارند. اول اینکه این امر در سطح فردی انجام شود تا قدرت ها خود را تبرئه کنند و بگویند که این کار، کار ما نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین آقاجانی با اشاره به تناقض گویی غربیها در برخورد با مسائل افزود: از یک طرف اطلاعیه برائت می دهند و می گویند کتب مقدس باید از گزند توهین حفظ شود و از طرف دیگر در کشور خودشان به آنها اجازه می دهند که این کارها را انجام دهند. رهبر معظم انقلاب فرمود، دولت سوئد آرایش جنگی در مقابل مسلمانان گرفته است، یک امر مهم است. حمایت های ایدئولوژیکی که در دنیای غرب از این مسئله شد یکی از شاخص های حمایتی از این گروه یا فرد است.

پژوهشگر حوزوی با ذکر این مطلب که امروزه مثل گذشته نیست و تمییز امر فردی با امور اجتماعی، بسیار سخت است، اظهارکرد: زیرا واسط و عاملی به نام قدرت رسانه در اینجا به میان آمد. وقتی کل قدرت رسانهای در مقابل یک پدیده فردی قرار میگیرد و آن را اشاعه می دهد، دیگر این مسئله فردی نیست. قدرت رسانه‌ای که پشت این صحنه است و این امر را توضیح و تبیین و حمایت می کند، یک کار رسانه ای وسیع و بزرگ است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: همه قدرت های رسانه ای به میان آمدند و گفتند که این مسئله جزو آزادی های اصیل فرد است و باید به آن احترام گذاشت. رسانه های آنها به حدی این حادثه را با یک زبان و پیرایه هایی برای بینندگان خود، مطبوع میکنند که این مسئله را یک حق واقعی جلوه می دهند. ما در اینجا با یک جریان وسیع رسانه ای مواجه هستیم. لذا نمی توان مسئله قرآن سوزی را در سطح فردی تقلیل داد.

وی اظهارکرد: همچنین عاملیت این مسئله را در سطح گروهی هم قابل مشاهده است یعنی یک گروه و جمعیت افراطی در برخی از کشورهای اروپائی نظیر سوئد و دانمارک به این قبیل از افراطیگری دامن میزنند. ولی باز مسئله در این سطح هم خلاصه نمی شود و تقلیل آتش سوزی قرآن کریم به یک گروه افراطی یک تقلیل نادرست است. همانطور که این کار توسط افرادی در چند کشور انجام شد، ولی محصور در آنها نیست، بلکه باید این امر را در سطح گروهی ارتقا داد، همچنین عاملیت آن فراتر از سطح گروهی است و باید زمینه ها و شرائطش را در سطح تمدنی و ساختار فرهنگی و سیاسی معاصر غرب دنبال کرد. یعنی یک فرهنگ و تمدنی ناسازگاری خود را با یک بنیاد فرهنگی اصیل مثل قرآن کریم نشان میدهد.

نیروی صهیونیستی پشت جریان قرآن سوزی است/ موضع دوگانه روشنفکران غرب زده نسبت به هتاکان قرآن/ قدرت رسانه ای غرب برای ترویج قرآن سوزی به میدان آمد

غرب مهد تعرض به ارزش های الهی و انسانی

وی با بیان این که زمینه سازی چند سال اخیر غرب شامل زمینه های سیاسی و اجتماعی است که تهاجم برنامه ریزی شده مسلسلی را علیه ارزشها و نمادهای اسلامی به کرات در غرب بکار گرفته اند، نشان دهنده یک تهاجم گسترده در سطح تمدنی علیه اسلام است، گفت: پس این پدیده را باید در یک بستر تاریخی مستمر دید. این حرکت در گذشته کمتر سابقه داشت. این زمینه را باید به خوبی مطالعه کرد. غرب برایش مهم نیست که به این دین الهی با دو میلیارد پیرو توهین کند. آنها به اسم آزادی بیان بارها به اسلام توهین کرده اند که نمونه شاخص آن در فرانسه بود. با توجه به حوادث مکرر باید گفت که غرب مهد تعرض به ارزشهای الهی و انسانی است. هیچ کسی نمی تواند بگوید که غرب مهد رشد و کمال اخلاقی است. یکی از بن بست های مهم در دنیای غرب بن بست معنویت و اخلاق است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آقاجانی با ذکر این مطلب که غرب مهد تعرض به ارزشهای اسلامی و اصول بیش از دو میلیارد مسلمان است، اظهارکرد: چه تمدنی است که حاضر میشود به این دین به این بزرگی توهین کند؟ البته مقصود ما کل مردم غرب نیست، بلکه کلیت تمدن غرب و قدرت و اندیشه سیاسی اجتماعی غرب است.

وی در خصوص شگردهای تهاجمی و تبلیغی غرب علیه اسلام، اظهار داشت: غربی ها در این زمینه، تقارنهایی بین اسلام و تروریست ایجاد کردند. تمام نمادهای اسلامی چون مسجد، اذان، نماز، چادر و ذبح شرعی حیوانات و... را زیر سوال بردند. غربی ها فشار گستردهای به حوزه فردی مسلمانان وارد کردند. مسلمانان در حوزه سیاسی غرب حضور ندارد و در حوزه فرهنگی هم فعالیت خاصی جز ناظر به جمعیت خودشان ندارد. این مسئله نشان میدهد که مجموعه ای از خلقیات اسلام ستیزی، مسهل رفتارهای خشونت آمیز علیه مسلمانان است. این امر مسهل شاید مباشر نباشد، ولی به دنبال تقویت و حمایت است.

مادیت تاریخی غرب مهمترین عامل خشونت علیه اسلام

این عضو انجمن های علمی حوزه، گفت: برای فهم این پدیده زشت قرآن سوزی، باید گفت که با نظر به ناسازگاری هویت فرهنگی و تمدنی غرب و اسلام این حوزه را باید بازشناسی کنیم. در مباحث رفتاری و کنشی این مسایل وجود دارد. ملاک ارزش غربی ها، مادیت است. مادیت تاریخی مسلطی در تمدن غرب وجود دارد. در تمدن غرب، هم مادیت است و هم کلیسا. حتی مناسک مذهبی هم برگزار می شود. ولی هویت تمدن جدید غرب از کلیسا نیست بلکه از عصر رنسانس و بعد عصر روشنگری و مدرنیته قابل فهم است.

وی با بیان این که روح تمدن غربی، مادیگرا است. بر این اساس می توانیم ارزشهای تمدن مادی را دنبال کنیم افزود: این ارزش ها شامل کنارگذاشتن خدا و دین در هویت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... است. آنها به جای دین به دنبال اومانیسم، لیبرالیسم، لذت گرایی، منفعت پرستی، سکولاریسم و فردگرایی هستند. دولت ها به دنبال تأمین و حفظ نظام سرمایه داری، فردیت، لیبرالیسم و سکولاریسم هستند.

ماهیت تاریخی غرب مبتنی بر تحقیر دیگران است

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: در این فضای تمدنی و فرهنگی، مواجهه غرب با تمدن های دیگر، چگونه شکل میگیرد؟ قطعا تحقیر دیگران. ماهیت تاریخی غرب مبتنی بر تحقیر دیگران است. غربیها روی یک مبانی خاص این تحول را رقم زدند و سازمان اجتماعی شان روی این حوزه قرار داده اند. خروجی تمدن غرب، سلطه جویی و برخورد تبعیض آمیز با ارزش های دیگر ملتها و تمدنها به ویژه اسلام است. به صراحت می گویند که قرآن سوزی بر حسب اصول ارزشی ما است. اما در مقابل آتش زدن پرچم همجنس گرایان هم قائل به آزادی هستند؟ اگر کسی در اروپا پرچم همجنس گرایان را آتش بزند بازهم می گویند که مشکلی ندارد و مطابق آزادی است؟! این همان تحقیر و تبعیض و توهین تمدنی به دیگر ملتها و دو میلیارد مسلمان است که ارزشهای آنها با تمسک به آزادی قابل توهین کردن است!!

استاد حوزه بیان کرد: با تمدنی مواجهه هستیم که با آن مبانی چنین خروجی هایی دارد و مبتلا به یک تعارض است. آنها به دنبال منافع فردی و لذت گرایی و استعماری خودشان هستند. مهمترین عامل فهم پدیده هائی مثل قرآن سوزی ملاحظه این تمدن مادیگرا است و از چنین تمدنی همیشه باید چنین انتظاری را داشت. قرآن سوزی برای ما بسیار مهم است یعنی همه دنیای اسلام جان خود را فدای یک صفحه و یک سطر قرآن می کنند ولی آنچه در غرب رخ می دهد، اوجش قرآن سوزی است ولی کارهای دیگری هم هست که هر روزه علیه اسلام و ارزشهای اسلامی انجام می دهند. کسی که به این خبیث امنیت میدهد پلیس سوئد است و کسی که آتش سوزی قرآن را انجام میدهد تحت حمایت این سازمان است.

حجت الاسلام والمسلمین آقاجانی بیان کرد: امام راحل در خصوص غرب می فرمایند که اساس انسانیت در غرب وجود ندارد، خیلی چیزها در غرب وجود دارد مثل کارخانه و صنعت، تکنولوژی و... ولی انسانیت در آنجا وجود ندارد. آنها انسان را وحشی بار می آورند. ایشان می فرمایند، منظور من توده مردم نیست، بلکه کسانی که سر کار هستند.امام می فرمایند که غرب یک تمدن نیست، بلکه یک توحش است. یک سری حیوانات درست کردهاند که درنده هستند.

نیروی صهیونیستی پشت جریان قرآن سوزی است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در این ماجرا، آنچه گفته شد آن بود که احزاب تندرو و راستگرای افراطی تقویت شدهاند و این امر مربوط به آنها است ادامه داد: ولی اتفاقاتی که در اینجا رخ داده، چه بوده است؟ مثلا در دانمارک یک فرد سیاسی راستگرای افراطی در مقابل سفارت ترکیه اقدام به آتش سوزی قرآن کرد. یا در خصوص موضوع اخیر که یک فرد عراقی مسیحی، تلاش کرد که با اسراییلیها ارتباط برقرار کند و وقتی چنین کرد دیگر یک فرد معمولی نیست بلکه مرتبط به یک رژیم صهیونیستی است و یک قدرت پلید صهیونیستی پشت این صحنه است و با اطلاعاتی که از عراق گرفت از این فرد قول همکاری گرفت. این فرد مسیحی عراقی الاصل در عراق با سازمان جاسوسی صهیونیسم ارتباط برقرار کرد و از طریق آنها به سوئد رفت. سوئد نیز محل فعالیتهای گسترده صهیونیستها است. وقتی این دست به یک چنین کار پلیدی زند دیگر این کار یک کار ساده فردی افراطی نیست و نباید آن را فردی و حتی گروهی دانست.

وی با بیان این که حضور خبیثترین قدرت نامشروع یعنی اسرائیل در پشت این صحنه است گفت: در اینجا یک قدرت خبیث ضد بشری کودک کش بی رحم را می بینیم. سیدحسن نصرالله هم در صحبتی که داشت به این مساله اشاره کرد.

نظریه انقلاب اسلامی و اسلام اصیل

وی با ذکر این مطلب که تا کنون به ذات غرب نظر داشتیم، ولی در عامل چهارم نظر به ذات اسلام و انقلاب اسلامی است، اظهارکرد: در دنیای معاصر، به برکت انقلاب اسلامی، اسلام به یک مکتب سیاسی و اقتصادی و مدیریتی تبدیل شد و ظرفیت-های خود را به رخ جهان کشید و در مواجهه با دنیا قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: اسلام پس از انقلاب اسلامی روی محور تمدنی حرکت می کند. با نظر به این اسلام، امروز مواجه با رشد اسلام هستیم. امروزه پس از انقلاب اسلامی، اسلام فردی و گروهی که تنها در کنش های عبادی افراد ظهور داشت به یک اسلام جامعه ساز تبدیل شد. این اسلام امروزه رو به رشد است.

وی با ذکر این مطلب که این اسلام هرجا که رفت و هر جا که این انرژی نهفته خود را ظاهر کرد منشا رشد و حرکت و پویایی شد بیان کرد: در گذشته نیز اسلام در عراق وجود داشت، ولی امروزه این حضور گسترده تر شده است. اسلام عراق زنده است و بیانیه های حضرت آیت الله سیستانی در همه جا تاثیر دارد. امروزه لبنان را اسلام حفظ می کند. هرجا در دنیای اسلام با نظر به ذات اسلام مشاهده می کنیم که یک حرکت فزاینده روبه رشد و همراه با تکامل و پویائی و در مقابله با استعمار و تجاوزگری ایجاد شده است. غرب در اینجا ساکت نمی نشیند. اسلام تهدیدی بزرگ برای قدرت های استعماری است. پس از فروپاشی قطب شرق، اسلام به مهمترین بدیل برای تمدن غرب تبدیل شده است.

این قرآن پژوه گفت: بنابراین در این عنصر با نظر به ذات اسلام توجه داریم که اسلام در هرجایی باشد سبب رشد و مسبب مقابله دشمنان است. غربی ها نمی توانند با اسلام کنار بیایند. معنای هویت غربی با انسانیت و الهیات مشکل دارد و به همین دلیل با اسلام و کلیت دین الهی مشکل دارد.

رشد اسلام در کشورهای اسلام ستیز کاملا روشن است

حجت الاسلام والمسلمین آقاجانی با بیان این که رشد و گسترش اسلام در اروپا در کشورهایی که اسلام ستیزی انجام شده است رو به افزایش است که از جمله آنها میتوانیم به سوئد اشاره کنیم بیان کرد: امروز اسلام در درون محیط و محله زیست آنها نیز رسوخ کرده است. گفته‌اند که در سال ۲۰۵۰ در سوئد از هر سه نفر یک نفر مسلمان است. به همین دلیل تلاش می کنند که از این نفوذ جلوگیری کنند. آنها می خواهند که اسلام را یک امر خشن و وحشتناک که با طبیعت انسان ناسازگار است جلوه دهند. گروه هایی امروزه بسیج شده اند که علیه اسلام حرکت کنند. حتی امروز اجازه نمی دهند که دانش آموزان مسلمان حجاب خود را حفظ کنند. آنها از رشد اسلام در غرب به شدت عصبانی هستند. راهش این است که کاری کنند که عموم مردم تمایلی به اسلام پیدا نکنند و توهین به قرآن برای آنها عادی شود.

نیروی صهیونیستی پشت جریان قرآن سوزی است/ موضع دوگانه روشنفکران غرب زده نسبت به هتاکان قرآن/ قدرت رسانه ای غرب برای ترویج قرآن سوزی به میدان آمد

پیامدهای جریان قرآن سوزی در غرب

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروزه با چه پیامدی مواجه هستیم و برای مواجهه و آمادگی لازم و پاسخ درست باید چه کارهائی انجام دهیم. در خصوص پیامدهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی که با بحث اسلام ستیزی و قرآن سوزی که در غرب مواجه هستیم با پیامدهای منفی و نیز با تنبهات و راهکارهای مفیدی مواجه هستیم.

وی افزود: پیامد منفی آن، خواسته اصلی آنها است. آنها به دنبال یک چهره مخدوش و منفور از اسلام هستند. اسلام ستیزی به هدف این است که مردم اسلام را یک دین خشن و غیر انسانی ببینند که ممکن است این امر پیامدهایی داشته باشد. آنها می خواهند عظمت قرآن را در نگاهها کاهش دهند. پیامد منفی دیگر سوزاندن دل های دو میلیارد مسلمان در پی قرآن سوزی است.

استاد حوزه بیان کرد: این حادثه سبب تنبه و بیداری مسلمین جهان است. بیداری هرچه بیشتر جهان اسلام نسبت به وحشی گری غرب؛ یعنی می تواند ملت های مسلمان را نسبت به طبیعت وحشی غرب و برخی از دولت مردانش واقف کند. آنها به مقدسترین ارزش ما رحم ندارند.

رسانه ها و رسانه ملی در این زمینه باید نقش خود را نشان دهند

وی گفت: این مسئله موجب افزایش بیداری جهان اسلام شد. آنها خباثت خود را با یک چهره اثباتی برای خود دنبال کردند ولی ما با بعد سلبی علیه آنها میتوانیم این چهره را نمایان کنیم. این مسئله باید به اطلاع دلها و افکار مسلمین برسد. در این میان نقش رسانه ها بسیار مهم است. رسانه ملی در این زمینه باید نقش خود را نشان دهد.

حجت الاسلام والمسلمین آقاجانی یادآورشد: این مسئله سبب همبستگی مسلمانان می شود و ما به این همبستگی در دنیای اسلام به شدت نیازمندیم. در حقیقت این امر میتواند یک خیزش و پشتیبانی عظیمی را نسبت به میراث اسلامی و قرآن کریم در جهان اسلام ایجاد کند. حضرت آقا بیان کردند، دولت سوئد با حمایت از این فرد یک آرایش جنگی در مقابل جهان اسلام گرفت. رسانه های ارتباطی و مراکز خبری ما باید در سدد افزایش نفرت عمومی نسبت به چهره وحشی غرب در جهان باشند. باید پیام حضرت آقا را تبیین و تقویت کنیم.

وی گفت: پیامد مثبت بعدی آن است که اینکار نه تنها باعث تخریب چهره قرآن نمیشود، بلکه باعث افزایش گرایش مردم غرب به قرآن کریم است. حضرت آقا گفتند، شوکت قرآن کریم هرروز افزونتر میشود و این افراد نیز حقیرتر از آن هستند که بتواند جلوی این حرکت درخشان را بگیرند. این بحث برگرفته از فرازهای عظیم قرآنی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به آیات (۳۲ و ۳۳) سوره توبه و (۸ و۹) سوره صف اظهار داشت: خداوند در این آیات به شکل مشابهی این بحث را مطرح می کند که آنها می خواهند نور خدا را با فوت کردن خاموش کنند. قرآن میفرماید که خداوند نور خود را بیشتر میکند. خداوند در اینجا بیان می کند که اگر مشرکان همه امکانات خود را بسیج کنند تا چراغ قرآن را خاموش کنند نه تنها نمیتوانند بلکه این نور گسترده تر می شود و این وعده حتمی الهی است. اگر جبهه حق به میدان بیاید قطعا دشمنان قرآن به جایی نخواهند رسید.

حجت الاسلام والمسلمین آقاجانی یادآورشد: راهکار این است که این چراغ حق را تا حدی که وجود دارد روشن نگاه داریم. اگر جبهه حق در این مسیر همراهی کنند پیروزی قطعی است ولی اگر کوتاهی کنیم، و پیامبر(ص) هم حضور داشته باشند ولی مسلمانان به وظایفشان عمل نکنند همانند جنگ احد شکست شکست میخوریم.

وی گفت: پیامد دیگر آن است که باید متوجه باشیم که در کشورمان شاهد بلند شدن همه صدها علیه این جریان پلید قرآنسوزی نیستیم. صدای مومنین و مساجد و روحانیت و حوزه و دانشگاه و... بحمدالله بلند است. قشر روشنفکر غرب زده پرمدعی در این باره چه صدائی داشت؟ شما اگر جامعه شناس هستید باید ارزش ها و آسیب ها و بافت جامعه خودتان را بشناسید و به آن کمک کنید، ولی باید بپرسیم که شما کجای کار هستید. تا جایی که پای غرب در سرزمین فکری و فیزیکی ما باز میشود، پای حضور شما بسته می شود. حداقل سکوت اختیار می کنید ولی در واقع دفاع می کنید. دل دادگان غرب در مهمترین مسایل کشور و جهان اسلام یعنی موضوع قرآن سوزی، این قشر پر ادعا که میگویند که ما طرفدار مسایل مردم و جامعه هستیم صحنه را خالی می کنند و یک کلمه در تبیین ارزش های مردم و جامعه و دفاع از آن به زبان نمی آورند. ولی از آن طرف تا دلت بخواهد اندر وصف جمال غرب سخن سرائی دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در این فضاهای ابتلا است که یک عالم سیاسی و اجتماعی به تناسب آن مسئله اگر باید حرف اسلام و مسلمانان را بگوید یا حد اقل حرف کشورش را بزند، ولی دل آنها کاملا در غرب است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha